Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 17 jun 2019 14:03

Världens första test av drömbilen Polestar 1

Världens första riktiga provkörning av laddhybriden Polestar 1.

Världens första riktiga provkörning av laddhybriden Polestar 1.

1/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

2/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

3/29

Foto: HANS HEDBERG

4/29

Foto: HANS HEDBERG

5/29

Foto: HANS HEDBERG

6/29

Foto: HANS HEDBERG

7/29

Foto: HANS HEDBERG

8/29

Foto: HANS HEDBERG

9/29

Foto: HANS HEDBERG

10/29

Foto: HANS HEDBERG

11/29

Foto: HANS HEDBERG

12/29

Foto: HANS HEDBERG

13/29

Foto: HANS HEDBERG

14/29

Foto: HANS HEDBERG

15/29

Foto: HANS HEDBERG

16/29

Foto: HANS HEDBERG

17/29

Foto: HANS HEDBERG

18/29

Foto: HANS HEDBERG

19/29

Foto: HANS HEDBERG

20/29

Foto: HANS HEDBERG

21/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

22/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

23/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

24/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

25/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

26/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

27/29

Foto: ISTVÁN CSISZÁR

28/29

Foto: HANS HEDBERG

29/29

Foto: HANS HEDBERG

Det har snackats mycket och länge om Volvos elbilssyskon Polestar, men ingen har testat någon bil på riktigt. Inte förrän nu.

Vi är först i världen med att provköra laddhybriden Polestar 1, bilen som har räckvidd på 15 mil och är en stark utmanare till Tesla och Porsche.

Det syns på vårt betyg att det är en fantastisk bil. Något annat som syns – släktskapet med Volvo.

Bredvid oss på den soldränkta asfaltsplanen står två Polestar 1 ur den lilla prototyp-serieproduktionen som används för alla verifikationer. Ytterligare en bil tar plats, den maskerade ”Goodwood-bilen”, som är en rullande testbänk som nött tiotusentals mil runtom i världen. Allt för att få chassi, drivlina och körharmoni exakt rätt.

– Man får nypa sig i armen ibland, inflikar Joakim Rydholm. Polestar 1 går som rena drömmen, precis som vi ville, fortsätter han. 

Rydholm är chassispecialist ut i fingerspetsarna samt förste testförare hos Polestar. Det han inte vet om chassidynamik är inte värt att veta.

– Thomas Ingenlath var väldigt noggrann med att Polestar 1 skulle bli en perfekt bil att köra och hantera, säger Rydholm och fortsätter lägga ut texten om samarbete med vitala underleverantörer som Öhlins, Pirelli med flera samt all inhouse-personal inom Volvo Car Group.

LÄS ÄVEN: Första visningen – så blir elbilen Polestar 2 

Polestar 1 nära släkt med Volvo Concept Coupe

Lansering av ett helt nytt bilmärke sker inte varje dag även om vi svenskar verkar tro detta är vardag efter Geely Groups uppköp av Volvo år 2010.

Både Lynk & Co och Polestar är båda exempel på Kinaetableringar i Västsverige där know-how kommer från Europa men produktionen samt en stor del av försäljningen är ämnad för Kina. Namnet Polestar känns igen från förr inom Volvo men då var det namnet på racingverksamheten och senare även effektoptimeringar.

I takt med den stora graden av elektrifieringar inom bilindustrin blev det möjligt att koppla Polestar närmare sig för att sedan omvandlas och knoppas av som ett helt nytt varumärke som ska genomsyras av eldrift, design och annorlunda tänk.

Första bilen är Polestar 1 som har sina rötter djupt ner i Volvomyllan.

Helhetsdesignen utgjorde basen för hur alla nya Volvobilar ser ut eftersom det var den då nytillträdde tyska designchefen Thomas Ingenlaths, numera vd för Polestar, allra första bil med snedribba i fronten. Concept Coupe slog ned som en bomb och spred glädje hos de allra flesta. Att man sneglat bakåt till Pelle Petterson-designen P1800 var man stolt över men utvecklingsteamen jobbade samtidigt med en ny XC90 som skulle hämta influenser och dela teknik genom SPA-plattformen.

– Faktiskt ritade vi nya XC90 jämte Concept Coupe – och alla modeller däremellan – nästan på samma gång, berättar Polestars designchef Maximilian Missoni där vi står inne på Hällereds hemliga provbanor i skogarna väster om Borås. Det var viktigt att få alla proportioner riktiga och finna rätt balans hos alla modeller, fyller Missoni i.

LÄS ÄVEN: Volvos storsatsning – lyxiga jättesuven XC100 

Så var provkörningen av Polestar 1 – vill aldrig sluta

Spjutspetskänslan är påtaglig, Polestar ska vara något alldeles unikt i bilvärlden. Den ska sticka ut, varumärket ska få lov att utmärka sig. Men i stället för att ta till överord, tilltag och effektsökeri i stil och teknik är det i stället förnuft, smartness och finess som är ledorden. Polestar ska skapa ett undermedvetet sug hos bilkunden, som om det nästan är omöjligt att säga nej till. Låter minst sagt lustfyllt, nästintill som en förbjuden frukt.

Joakim ber mig sitta in den gråspräckliga ”Goodwood-bilen”, smeknamnet kommer sig av att det var där som Polestar 1 gjorde sin första publikdebut förra året. Den rullande testbänken är rå inuti med svetsad burbåge, lösa sladdar och saknar helt elektroniska hjälpmedel i form av antisladdsystem eller låsningsfria bromsar. Allt för att chassit ska optimeras på bästa ofiltrerat sätt. Chefstestare Rydholm bakom ratten sätter i väg över den stundtals gropiga Hälleredsslingan. Trots rejäla sättningar hos underlaget behåller bakvagnen greppet och framvagnen tar styrning på rätt sätt.

Jag får lov att köra samma provslinga med de båda föreserievagnarna. Trots att farten trissas upp är det just mjukheten i fjädringen samtidigt den fasta stötdämpningen i kombination med välavvägd styrkänslan som tillsammans med den ursinniga kraften gör att man aldrig vill sluta köra fort med Polestar 1. Tempot blir betydligt lugnare på allmän väg utanför de hemliga avspärrningsstängslen men körglädjen förtas inte för det. Fart är inte alltid allt, långt därifrån.

För oss svenska motorjournalister som vant oss vid att köra drösvis med nya Volvo 60- och 90-seriebilar känner man igen sig bakom förarplats, vilket är lite synd. Men resten av världen är inte lika Volvo-vana så Polestar 1 kanske kommer undan ändå. Personligen skulle jag exempelvis vilja ha scroll-reglaget till Drive Select på ratten i stället för nere på mittkonsolen, då skulle man spela – experimentera – ännu mer med alla körlägen.

LÄS ÄVEN: Helt självkörande XC90 visad av Volvo och Uber 

Lite snöplig känsla på förarplatsen

Provvagnen saknar även eget gränssnitt i särskild Polestar-look i instrumentklustret, nu är det Volvo för hela slanten. Även sett med Polestar-ögon är Volvos infotainmentsystem Sensus, som plockats rakt av, ställd mot det fina och egna app-baserade interface som mer folkliga Polestar 2 visat på så känns denna top-of-the-line-modell lite gammal på förarplats. Känns snöpligt.

Annorlunda dörrsidor blandat med interiörpaneler i kolfiber pyntade med kromlister höjder känslan ombord. Man sitter djupt, på liknande vis som hos gamla P1800, baksätet är till för småfolk och kortare ungdomar men är snyggt skulpterat. Passar allra bäst som en andra bagagehylla eftersom det ordinarie bagageutrymmet rymmer ynka 125 VDA-liter på grund av att batterierna tar sin beskärda del. En snygg inredningsdetalj är att det är man kan få kontrasterande färgsättning på fram- och baksäte som ytterligare höjer 2+2 GT-stuket. Glastaket släpper in solstrålarna ner i den mysiga sittbrunnen, kvällstid lyser en sublim Polestar-polstjärna indirekt upp och speglar sig i det glasade taket.

Framstolarna är kralliga och ger bra med stöttningen på de kurviga vägstråken mellan Borås och Göteborg. Motorljudet är artificiellt tonsatt i valt Power-läge, men inte så att det stör. Undviker man att köra fullt ut så att turbofyran slipper tjuta i högan sky stämmer Polestar 1 allra bäst. Körd upp till cirka 80 procent av kapaciteten får elkraften i symbios med förbränningsmotorn allra störst effekt, känsla och verkningsgrad.

Polestar hävdar att man kapat 230 kilo genom att ersätta karosspaneler och förstyvningar med nya lättviktsmaterial samt kolfiber. Understället är fortfarande i stål baserat på SPA vilket gör att säkerheten och krockstrukturen ska vara lika bra eller bättre som Volvo S60.

LÄS ÄVEN: Gratis bärgning hela livet för Volvo-ägare 

Skyhögt pris för Polestar 1

Ungefär hälften av tekniken hos Polestar 1 är Volvo – bensinmotor, chassi, grunduttrycken stammar från Torslanda i och med symbiosen med den större SPA-arkitekturen som 60- samt 90-serien grundar sig på. Resterande 50 procent är eget i form av exklusiva materialval, förbättrade chassiförändringar och hela den elektriska drivlinan.

Total systemeffekt är 608 hästkrafter och när alla tre elmotorer plus bensinmotorn laddar på för fullt finns 1 000 newtonmeter att leka med, fördelat på 480 Nm på bakaxeln och resterande på framhjulen.

Batterierna för framdriften väger totalt 342,5 kilo, total kapacitet är 34 kWh. Eftersom Polestar 1 genomgår sluttester finns inga exakta förbrukningssiffror men enligt WLTP-körcykeln för laddhybrider ska räckvidden vara 12,5 mil och bensinförbrukningen uppges preliminärt till 0,21 l/mil. Koldioxidutsläppen ska enligt Polestar landa under den viktiga CO 2-gränsen 50 g/km. Något annat vore att skjuta sig i foten.

Allt har sitt pris och i fallet Polestar 1 är det skyhöga 1 699 000 kronor, enda tillvalet är matt lack som kostar 50 000 kronor extra. Hemskans massa pengar men låg produktionstakt (cirka 500 bilar per år) borta i kinesiska Chengdu-fabriken och uppdämt globalt kundbehov lär säkra de första årsförsäljningarna. Inte illa för en drömbil som till en början bara var en bildröm.

Köregenskaper

Det märks att Polestar 1 är en känsloprodukt, vägegenskaperna har slipats till sin spets. Kontrollerbar även i höga hastigheter på ojämnt underlag övertygar. Knivskarp styrning utan att vara nervös, mjuk chassisättning utan vara gungig – det mesta sitter som hand i handske hos denna GT-bil.

Säkerhet 

Baserad på Volvos SPA-arkitektur (60-serien) med välrenommerad säkerhetsklassning tillsammans med mycket säkra köregenskaper. Vad gäller passiv säkerhet i linje med Volvo och deras nya säkerhetsfilosofi, minus toppfartsbegränsing vid 180 km/h. Polestar 1 begränsning är satt på 250 km/h.

Design 

Med en designchef som vd (Thomas Ingenlath) kan inget annat bilmärke räkna sig som lika designdrivet som Polestar, stil och uttryck spelar mycket stor roll. Polestar 1 är en halo-produkt som ska bära bilmärket in i framtidens mer vardagliga – ändå designorienterade – produkter. Polestar 1 startade som en konceptbil, säger egentligen det mesta om formspråk och attityd hos bilen.

Komfort 

Välavstämt chassi med mjuka rörelser är perfekt vid långkörningar, Polestar 1 är ytterst bekväm att köra. Men baksätet är mycket trångt och bagageutrymmet likaså, det gäller att packa smart. Stora och breda däck alstrar bullrande stomljud från vägen som letar sin in i kupén. Den breda karossen kan orsaka problem vid tät storstadskörning.

Ekonomi 

Några egentliga konkurrenter finns inte – än. Modern laddhybridsteknik i klassiskt GT-stuk för 1,7 miljoner kronor är dyrt, det finns många roliga(re) bilar att välja, men kanske inte lika smart ”gröna”. Med tanke på den låga produktionsvolymen kommer Polestar 1 fortsatt vara ett unikum för ett ytterst fåtal.

Totalt: 21 (av 25)

Två konkurrenter

BMW i8 Coupe

Med smattrande 1,5-liters trecylindrig mittmotor och elmotordrivning på framhjulen är kolfiberbaserade laddhybriden i8 Coupé en hygglig konkurrent till PS1. Men systemeffekt på endast 374 hk och kort räckvidd på 5,5 mil räcker inte långt – sett med dessa ögon ter sig Polestar nästan prisvärd, hepp!

Pris: 1 486 500 kronor.

Porsche 911 Carrera 4S

Porsche ligger i startgroparna att elektrifiera sin 911 men tills dess får ”vanliga” Carrera 4S stå för motståndet. Boxerturbosexa på 450 hk dumpar dock drygt 200 gram CO 2 per km, sett ur ett Greta Thunbergs-perspektiv förkastligt. Men i allt annat är senaste 911(992) ljuvlig för den som uppskattar klassisk bilkörning.

Pris: 1 225 000 kronor.

Inga siffror är helt officiella än. Det talas om utsläpp under 50 gram per kilometer men tills det är bevisat får Polestar 1 nöja sig med nästa högsta betyget.