Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 10 jul 2019 13:30

TEST: Unika planlösningen får lilla Hobby T65 att växa

Precis sju meter lång.

Precis sju meter lång.

1/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Snygg design.

Snygg design.

2/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Smidig på vägen.

Smidig på vägen.

3/14

Förar- och passagerarplatsen blir fåtöljer.

Förar- och passagerarplatsen blir fåtöljer.

4/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Du kan fortfarande använda matplatsen med taksängen nedfälld.

Du kan fortfarande använda matplatsen med taksängen nedfälld.

5/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Gardiner och andtag har blivit bättre.

Gardiner och andtag har blivit bättre.

6/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Garaget rymmer trädgårdsmöbler.

Garaget rymmer trädgårdsmöbler.

7/14

Foto: Jan-Erik Berggren

En enda garderob men det är lätt att nå garaget inifrån bilen.

En enda garderob men det är lätt att nå garaget inifrån bilen.

8/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Bra förvaring i det lilla köket.

Bra förvaring i det lilla köket.

9/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Inte stort men det går att laga mat.

Inte stort men det går att laga mat.

10/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Dubbelsäng? Nja, i smalaste laget. Och det smalnar av nedtill.

Dubbelsäng? Nja, i smalaste laget. Och det smalnar av nedtill.

11/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Överskåpen blir garderob.

Överskåpen blir garderob.

12/14

Foto: Jan-Erik Berggren

Toaletten ligger direkt vid sidan om dubbelsängen bak.

Toaletten ligger direkt vid sidan om dubbelsängen bak.

13/14

Foto: Jan-Erik Berggren

En tätningslist som lossnade.

En tätningslist som lossnade.

14/14

Foto: Jan-Erik Berggren

VISBY. Större och större påstås vara bättre och bättre.

Men många backar från att kryssa fram med de allra största husbilarna.

Då kan en Hobby T65 med taksäng vara lösningen.

Jag bokar plats på färjan till Gotland och fyller gladeligen i rutan som säger att jag inte har den allra största husbilen. En Hobby T65 har en utvändig längd på sju meter och det är i och för sig två meter mer än en stor personbil men det är ändå relativt enkelt att hantera. Visst måste jag ha koll i backspeglarna och visst tar jag två parkeringsplatser utanför Ica i Oskarshamn. 

Men att köra en Hobby T65 är väldigt likt att köra en större transportbil, en Ford Transit, Mercedes Vito eller VW Transporter. Och det är lite som att förflytta sig tio år bakåt i tiden med analoga instrument, manuell växellåda, inga stökiga assistanssystem och inga stora bildskärmar eller röststyrning. Allt det där kommer förstås till husbilsbranschen också men först när finesserna också monterats i plattformarna för transportbilar. Det är en liten gåta att ny teknik kommer sist till bilarna som används mest, men så är det.

LÄS MER: Dyr mot billig – vad är egentligen bäst? (premiumartikel) 

90 km/tim lagom

Den sexstegade manuella växellådan ska locka fram kraften från Fiat-dieseln på 130 hästkrafter. Växlingsindikator hjälper mig att hålla nere varvtalet och nöjer jag mig med 90-95 km/tim på motorvägen mellan Kalmar och Oskarshamn spinner motorn riktigt bra. Måste jag köra snabbare blir varvtalet något ansträngt och jag lättar snabbt på gasen igen.

Påbyggnaden på taket till förar- och passagerarplatsen är snyggt integrerad och kanske är det därför som T65 inte alls är vindkänslig, inte alls på samma sätt som de större husbilar jag kört tidigare. Det är skönt och ger en väldigt avslappnad körning.

Armbågarna på armstöden och så bara att ställa in blicken i horisonten och njuta. På väg – på semester – på äventyr.

På landsvägen är det en fördel att vara så personbilslik som möjligt men en husbil är därvidlag en kompromiss. Utrymmet och storleken du snålar med på vägen slår dig i nacken när du kommer fram – då, när du vill ha utrymme och komfort.

LÄS MER: Test av Hobby T75 med taksäng

Smart planlösning

Hobby T65 kommer med en unik planlösning och det är första gången jag bor i en bil där toalett och dusch placerats bredvid dubbelsängen.

Visst betyder det att sängen blir något smalare och det betyder framför allt att det behövs full takhöjd baktill på bilen och därmed ett något lägre garage.

Fördelarna är uppenbara. Framför allt slipper jag alla trappsteg som är vanligt på andra korta husbilar med stort garage. Jag tycker det är värt det mindre garaget alla dagar i veckan. 

Med toaletten placerad bredvid sängen får jag också lite mer plats i köket och vid matplatsen. Taksängen behöver heller inte fällas över förarplatsen vilket ger mig flera möjligheter. Jag kan sitta vid förar- eller passagerarplatsen och till och med vid matplatsen med taksängen nedfälld. 

Kompromissen där är att det är låg takhöjd i taksängen – något jag upptäcker när jag sover en natt där. Jag vaknar av att det är svårt att få luft. Taksängen är bredare än dubbelsängen men för att få in fyra sovande personer måste alla tumma lite på utrymmet. Det är snarare två breda enkelsängar än två dubbelsängar.

LÄS MER: Vi testar drömbilen från Niesmann 

Inte två dubbelsängar direkt

Hobby T65 HFL klarar fyra sittande vid körning och fyra sovande men ska du leva fyra personer i en här bilen under en längre tid kommer det att kännas trångt. 

Det finns en garderob plus överskåp. Det finns relativt gott om förvaring i köket men det är inte helt lätt att laga mat åt fyra personer på en så här liten yta.

Hobby Optima T65 är full tillräcklig för två personer eller för fyra som verkligen rör på sig mycket, vistas mycket utomhus och som mestadels bor på camping.

Min gamla käpphäst är att klaga på reglage och gardiner som ofta har rätt dålig kvalitet, trots att husbilarna kostar strax miljonen kronor och uppåt. Men här har något hänt. Visst lossnar en tätningslist till toalettdörren men det verkar som att underleverantörerna har ryckt upp sig. Jag hoppas att det fortsätter så.

På väg tillbaka till fastlandet efter fyra nätter i Visby känns det lite sorgligt. Det är bara början på sommaren och jag kan verkligen tänka mig att fortsätta leva nomadliv i Hobby Optima T65. Resa 50-60 mil och sen slå läger i ett par dagar, sen iväg igen. Vi skulle komma överens bra, det är lätt att känna sig som hemma i T65.

Sova och bo

Sängarna var något hårda och den som tror att det här är fullstora dubbelsängar blir besviken. Taksängen har säkerhetsnät men för att komma upp behöver du klättra på förar- eller passagerarstolen. Det är lågt i tak ovanför taksängen. Dubbelsängen bak smalnar av på toalettsidan. Knappen som frigjorde taksängen var oerhört tung och det var svårt att få ner och upp sängen.

Att köra

Riktigt fina köregenskaper där 130 hästkrafter räcker bra för att marschfart på cirka 90 km/tim. Bilen är ”bara” lite drygt sju meter vilket gör den lätt att manövrera. Bra sittposition med bra översikt. Bra backspeglar. 

Förvaring

Garaget är lite lägre än på bilar med upphöjd dubbelsäng vilket betyder att du behöver ha cyklar utanpå bilen. Lyft dubbelsängen och du har full tillgång till garaget inifrån bilen. Flera smarta skåp och bra förvaring trots att det här egentligen är en liten bil. 

Teknik

En ny och enkel styrpanel ovanför dörren var lätt att förstå. Men varför fanns det bara totalt tre eluttag och varför inget uttag nära sängarna? Alla vill ladda mobiler på natten i dag. Inga assistanssystem. Kul att trappan fälldes in automatisk när motorn startade.

Ekonomi

Drygt 800 000 kronor är förstås inte speciellt billigt men jämfört med många andra husbilar är det överkomligt. Du får en smart planlösning, bra detaljkvalitet och en användbar bil som fungerar både på långresan och på kortare resor. Det går också att hysa fyra personer, även om det blir lite trångt. 

Totalt: 20 (av 25)