Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 10 dec 2018 07:00

Toyotas familjebuss är inte vacker men effektiv

Familjebussen från Toyota klarar sig bra på långresan till skidåkningen i Tyrolen.

Familjebussen från Toyota klarar sig bra på långresan till skidåkningen i Tyrolen.

1/5

Foto: HANS OLSSON

2/5

Foto: HANS OLSSON

3/5

Foto: HANS OLSSON

4/5

Foto: HANS OLSSON

5/5

Foto: HANS OLSSON

Familjebussen är inget för den som längtar efter sportig körning eller snygg design. Men för den som letar efter generösa utrymmen och bekväm framfart är den alternativ till den vanliga personbilen.

Vi tar Toyotas Proace Verso på en långtur längs Autobahn.

Säga vad man vill om alpinsporten, men jämlik är den inte. Den är dyr, tidskrävande och bygger på föräldrar som skjutsar sina barn land och rike kring under vintermånaderna. Redan här utesluts en stor del av mänskligheten från att engagera sig i sporten, och även bland de aktiva är det en milsvid skillnad mellan vilka satsningar var och en har möjlighet att genomföra.

För oss som trots allt är en del av denna cirkus finns det emellertid en tid på året där vi alla har en sak gemensamt: jakten på snö. Under försäsongen, i väntan på snöfall i de svenska fjällen, trängs såväl världscupsåkare som spensliga 12-åringar på de glaciärer som erbjuder åkning redan under höstmånaderna. 

Ingen av dem ligger i Sverige så det handlar om en rejäl resa.

LÄS ÄVEN: Här är de 10 bästa bilköpen inför vintern 

Toyota Proace är tyst men vindkänslig

Det här året styr vi mot Österrike och de sagolika Tyrolerlandskapen runt Kaunertal och Pitztal, en nätt liten resa på 185 mil enkel väg. För ändamålet lånar vi Toyotas nya familjebuss Verso för att göra en riktig långtest. 

Vår provbil är den förlängda varianten som mäter in på 530 cm i stället för standardversionens 495 cm, och är utrustad med sex kaptensstolar i läder som enkelt går att fälla så att långa skidfodral smidigt kan lastas in.

Jag och sonen tar E4 söderut från Stockholm vid lunchtid med målet att ta oss till Nordtyskland för övernattning. Toyotan går tyst och bekvämt i svensk motorvägsfart och färddatorn visar på en förbrukning kring 0,8 liter/ milen, vilket är helt anständigt för en bil i den här storleksklassen. 

Just den här dagen friskar det i rejält och det blir snabbt uppenbart att det är ett vindkänsligt fordon vi har att göra med. Här gäller det att inte slappna av vid ratten när vindbyarna biter i, vilket vi blir brutalt påminda om när vi rullar över Öresundsbron. 

LÄS ÄVEN: 10 mest pålitliga bilarna – Toyota dominerar 

Trivs inte i hög fart – men stolarna är bekväma

När vi vaknar har vi 102 mil kvar till slutdestinationen. Tanken är att sträckan ska avverkas i stort sett non stop längs autobahn med endast korta pauser för mat- och bränslepåfyllning. 

Redan efter några mil blir det tydligt att resan genom Tyskland kommer att vara en annorlunda upplevelse än milen på de svenska vägarna. Verson trivs inte jättebra i farter över 130 kilometer i timmen och ljudnivån höjs rejält i kupén. Förbrukningen drar också i väg i de här farterna och 180-hästarsdieseln får jobba en hel del för att hänga med i tyskarnas tempo. 

Accelerationen är inte heller något som imponerar när man ska försöka hinna göra en omkörning innan det kommer en frenetiskt blinkande Mercedes bakifrån i 200 knyck.

Samtidigt går det inte att låta bli att imponeras av bekvämligheten i stolarna. En körning på 100 mil bör omfatta stelhet och rastlösa försök att byta position bakom ratten men här sitter vi bekvämt hela vägen. Vår provbil har dessutom inbyggd massage men den hade vi lika gärna kunnat vara utan, de blygsamma knuffar som den framkallar gör varken till eller från.

Väl framme i Österrike väntar nya utmaningar. Att ta sig till glaciären i Kaunertal innebär 40 minuters klättring på små serpentinvägar med högst varierande väglag – barmark och sensommarvärme vid starten, snödrev och minusgrader på toppen. Vi har friktionsdäck och klarar med nöd och näppe av att ta oss upp medan andra obönhörligt kör fast och antingen tvingas vända nedåt eller sätta på snökedjor.

De slingriga vägarna är knappast hemmaplan för Verson men i måttliga farter klarar den sig riktigt hyggligt både uppför och nedför. Här är växelpaddlarna på ratten en extra hjälp för att motorbromsa i branta nedförslut.

LÄS ÄVEN: Vinterdäcken som är bäst i test – här är vinnarna 

”Blott chefsdesignern kan älska denna skapelse”

Vi vänder hemåt efter en dryg vecka med några extra skidpaket i bagaget och en smygande känsla av bekvämlighet. Den goda komforten på förarplats och det spatiösa utrymmet är lätt att vänja sig vid. 

När vi till slut når Stockholm visar trippmätaren på nästan 420 mil och snittförbrukningen landar på 0,95 liter milen. Det är inte så illa pinkat med tanke på storleken och den höga snittfarten genom Tyskland.

Toyota Verso är helt enkelt en trevlig bekantskap som med sin mjuka och gungande gång är en effektiv milslukare för den som letar efter en rymlig och bekväm bil.

Den är inte särskilt vacker att se på, blott en japansk chefsdesigner kan älska skönheten hos denna skapelse, men den är effektivt formgiven med många rutor som ger bra översikt. Inredningen är i plastigaste laget men funktionsmässigt är det inget vi saknar.

Det är klart att vi gärna hade haft fyrhjulsdrift när vi klättrade upp för de hala alpvägarna men för den som inte har sådana behov duger det gott med framhjulsdrift. 

Vår provbil kostar drygt 500 000 kronor, vilket är ett högt pris. För den som nöjer sig med den kortare modellen, mindre motor och manuell växellåda blir prislappen en helt annan.

Köregenskaper

Säkerhet

Design

Komfort

Ekonomi

Totalt: 18 (av 25)

Koldioxidutsläpp på 159 gram/km gör att miljöbetyget blir ett D för Toyota Proace Verso.