Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 12 jan 2018 09:53

TEST: Volkswagens storsäljare bara växer

Volkswagens nya Tiguan Allspace  – en fyrhjulsdriven sjusitsig familjefavorit.

Volkswagens nya Tiguan Allspace – en fyrhjulsdriven sjusitsig familjefavorit.

1/5

Foto: Jan-Erik Berggren

2/5

Foto: Jan-Erik Berggren

3/5

Foto: Volkswagen

4/5

Foto: Volkswagen

5/5

Foto: Jan-Erik Berggren

Volvos XC60 kanske är roligare att köra.

Jaguars F-Pace coolare och Skoda Kodiaq billigare.

Men när Volkswagen låtit populära Tiguan växa till sig och bli sjusitsig är den en svårslagen mix.

Volkswagen Tiguan är en storsäljare världen över men inför lanseringen för snart två år sedan insåg VW att suven kanske var för liten för USA-marknaden. Så när Tiguan visades i USA vid bilsalongen i Detroit i januari 2017 var bilen plötsligt större. 

Från Europa hördes många vill-ha-röster och det blev lansering på flera marknader i världen. Modellen döptes till Tiguan Allspace i Europa.

Och namnet antyder precis vad det handlar om. En Tiguan med allt utrymme du kan tänka dig. Hjulbasen har förlängts med drygt tio centimeter och Allspace har totalt blivit 21,5 centimeter på längde jämfört med vanliga Tiguan.

LÄS MER: Så mycket kostar det att privatleasa en Allspace 

Bagageutrymme som en familjebuss

Nästan allt nytt utrymme har förlagts till bagageutrymmet som nu är lika stort som på forna tiders familjebussar. Taklinjen har blivit något rakare än på vanliga Tiguan vilket faktiskt gjort bilen lite snyggare, den ser inte lika avhuggen ut.

Lastutrymmet är så djupt att det är svårt att nå allra längst in utan att behöva sätta upp ett knä längst bak eller skita ner byxorna mot kanten. Lastutrymmet är på 760 liter om du skjuter fram den andra stolsraden längst fram och lastar upp till övre kanten på baksätets ryggstöd. Många lastar mer än så vilket betyder att det mest får plats i en Allspace.

Och även om den tredje stolsraden är uppfälld finns det plats för några väskor allra längst bak. I det läget är det också bra att den andra stolsraden går att skjuta fram en aning. Då blir det lättare att kliva i och ur och lite mer benutrymme allra längst bak.

LÄS MER: 10 populäraste bilarna – så köper du favoriterna till bästa pris 

Rymligt baksäte

Framför baksätet är Allspace precis som en vanlig Tiguan. Sittpositionen för föraren är lite djupare än många andra suvar och köregenskaperna lika trevliga som andra MQB-bilar.

Drivlinan i testbilen är en tvålitersdiesel på 190 hästkrafter, sjustegad DSG-låda och fyrhjulsdrift. I den här versionen morrade dieseln lite väl dovt vid belastning men när motorn inte behövde arbeta var det inte mycket ljud i kupén.

Motor och köregenskaper

Det känns som hundrade gången, minst, jag kör VW:s 190-diesel och visst är det en bra motor för Tiguan. Men visst borde VW förnya sig och erbjuda den här bilen i en laddhybridversion också. Jag gissar att den processen redan är i gång och kanske får vi en GTE-version redan i höst då nya fordonsskatten har strypt försäljningen av tvålitersdieseln. Följsam styrning men visst märks det att bilen blivit lite längre. Nära en trea i betyg.

Säkerhet och förarstöd

Vi ger en fyra u betyg för bra fungerande autobroms – bilen nödbromsade när jag backade i ett läge – och en välbalanserad filkörningsassistent. Jag kör helts utan "vingelkontroll" men om du gillar det så fungerar VW:s system mycket bra. Helljusautmatiken fungerade väldigt bra, bland det bästa jag provat på nya bilar, med en rejäl avbländing och snabb reaktion. 

Teknik och uppkoppling

Tiguan Allspace har fått samma informationssystem som på Golf, som uppdaterades förra året. Här finns en hel del olika displayer att välja mellan och telefonen kopplar jag snabbt och enkelt in med Apple CarPlay. Gestkontroll ska finnas men jag lyckades inte lista ut hur den fungerade. En rätt onödig finess för övrigt.

Design

Det större lastutrymmet och det skjutbara baksätet är bra detaljer och det är bra att VW satt elektriskt styrd baklucka som standard. Interiören är klassiskt VW-ren i sin design och jag gillar när bildskärmen är integrerad. Den längre versionen har fått en rakare taklinje vilket gör bilen snyggare på utsidan. Barnen gillade verkligen de uppfällbara borden i baksätet.

Köpa och äga

Priset ligger förstås något högre än för en vanlig Tiguan så här handlar det om att locka till sig de kunder som verkligen behöver ha sju sittplatser eller större bagageutrymme. Därmed ger sig VW in i ett segment där konkurrensen inte är jättestor. Här finns betydligt dyrare Volvo XC90 och den billigare kusinen Skoda Kodiaq. Konkurrensen kommer också vanliga Tiguan då det blir tydligt hur mycket det extra utrymmet verkligen kostar. Bra paketering och relativt billig extrautrustning gör ändå att det blir en bra affär. Över tid är det också den här modellen som kommer att stå sig bäst, bättre än vanliga Tiguan. Dieselmotorn lever under första halvåret, sen stryper ny fordonsskatten efterfrågan. Vill du ha 190-dieseln är det bara GT-versionen som gäller. Tyvärr är det inte så lätt att hitta Tiguan Allspace på VW:s hemsida då den inte finns med bland varken suv eller 7-sitsiga bilar. Det framgår heller inte att vissa motoralternativ bara finns i vissa utrustningsnivåer.

Totalt: 19 av 25.

3 konkurrenter

Volvo XC90 – läs testet av den här.

Skoda Kodiaq – läs testet av den här.

Volkswagen Tiguan – läs testet av den här.