Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 18 okt 2017 08:32

Uppdaterad 2 nov 2017 16:14

Test: Volkswagen T-Roc sitter fast i vägen

1/4

Foto: Jan-Erik Berggren

2/4

Foto: Volkswagen

Volkswagen T-Roc med syskonbilen Seat Arona.

Volkswagen T-Roc med syskonbilen Seat Arona.

3/4

Foto: Jan-Erik Berggren

4/4

Foto: Jan-Erik Berggren

TANNIS. Volkswagens egen variant av Audi Q2.

En VW Polo eller Golf fast lite högre och lite tuffare.

En mindre Tiguan.

Kärt barn har hos Volkswagen namnet T-Roc. 

Det där med namnet kanske ni undrat över. T-Roc är inte direkt enligt den namnstandard som VW haft tidigare. T:et ska visa att det här är en släkting till Tiguan och Touareg och Roc är en "förkortning" på rock vilket ska syfta till att modellen ska "rocka" segmentet. Eh, ja, så förklarar VW i alla fall.

Vi får väl se vad VW kallar den mindre T-Roc som sägs vara planerad. Att Volkswagen satsar på små suvar förklaras enklast med att VW:s prognos säger att segmentet kommer att växa från 6,4 miljoner bilar i dag till över tio miljoner bilar

Testbilen i Danmark var utrustad med den största motorn på 190 hästkrafter. Lägg till fyrhjulsdrift och automatlåda och ni förstår att resultatet blev väldigt fin körrespons. Och hög fordonsskatt efter 1 juli 2018. Men, vadå, man får passa på så länge de här motorerna finns.

Sex olika motorer för T-Roc

T-Roc erbjuds med tre olika bensinmotorer, TSI, och tre olika dieslar, TDI. 

1,0 TSI på 115 hästkrafter, 1,5 TSI på 150 hästkrafter, 2,0 TSI på 190 hästkrafter, 1,6 TDI på 115 hästkrafter och 2,0 TDI på 150 eller 190 hästkrafter. 

1,5 TSI kan fås med manuell växellåda och framhjulsdrift eller automat och fyrhjulsdrift. 2,0 TSI har automat och fyrhjulsdrift som standard. Samma princip gäller för diesel men där kan 150-hästkraftersdieseln kombineras fritt automat/manuell och framhjuls- respektive fyrhjulsdrift. Även där finns 190-motorn bara med automat och drivning på alla fyra hjulen. 

LÄS MER: Volvo XC40 och konkurrenterna i höst

T-Roc med har flera körprogram

Jag gissar att även den minsta motorn fungerar bra men med fyrhjulsdrift får du ändå en betydligt stabilare och roligare bil. Då kan du också ställa in olika körprogram beroende på underlag och olika förarprofiler – Comfort, Normal, Sport, Eco och Individual. De olika profilerna ställer in olika delar på bilen där respons från gaspedal, växellåda och styrning är det viktigaste. 

Instrumentering och gränssnitt mot föraren känns igen från Audi Q2 och nya VW Polo och Arteon. 

Motorhuven lutar neråt från föraren och ger en lite speciell körposition. I baksätet sitter jag precis som i andra småsuvar lågt i förhållande till sidorutan. Det finns plats för fötterna under framstolen. Bakstolarna är lite skålade vilket gör att jag inte kan utnyttja hela bredden ut mot dörren. Det kan bli problem att sitta tre i bredd i baksätet.

Bagageutrymmet är lågt men djupt och i praktiken är det som att lasta saker i en trekant tack vare den lutande bakluckan.

Motor och köregenskaper

Responsen från motorn, växellådan och styrningen känns förstås igen från flera andra MQB-bilar. VW ser till att optimera plattformen. Men jag tycker också att VW-ingenjörerna är väldigt duktiga på att hitta rätt optimering för rätt bil. I T-Roc är det bra att kunna ställa in för olika underlag – även om själva reglaget, knappen, kunde varit bättre. Två funktioner i en blir lite rörigt. VW har också lyckats få fast bilen i vägen. Flera små men höga bilar har en tendens att bli för hårda och därmed hoppa lite fram ovanpå vägbanan

Säkerhet och förarstöd

Man automatlåda fungerar den adaptiva fartkontrollen från 0–210 och autobroms, filkörningsassistent och fotgängarigenkänning är självklart standard. När jag testade filkörningsassistenten i Danmark påverkade den styrningen bara en aning men den kräver vita linjer både till höger och vänster. På den nyasfalterade landsvägen fungerade det inte alls. Utöver det här går det att köpa till en hel del assistanssystem och vi får se exakt hur den svenska importören väljer att paketera bilarna som säljs här.

Teknik och uppkoppling

T-Roc har samma helt digitala bildskärm som nya VW Polo och Golf. Det betyder att instrumenten framför ratten kan fås i flera olika former och till höger sitter en åttatums pekskärm för övriga funktioner. Du kan också koppla upp bilen mot Volkswagen Car-Net som ger en hel del extra digitala tjänster. VW erbjuder såklart Apple CarPlay och spegling av mobilen samt Android Auto. 

Design

Visst ser T-Roc läcker ut och den liknar till och med snyggningen Arteon med sin breda och relativt låga framtoning. Men den sluttande motorhuven gör att det känns som att jag sitter i en nedförsbacke och kör, lite stressande. Och baksätet kunde ha gjorts smartare. De skålade ryggstöden stjäl utrymme och korta sitsar och låga sittpositionen gör att benen får en konstig vinkel. I baksätet sitter jag onödigt lågt i förhållande till sidorutan. Bagageutrymmet är lågt men djupt och rymmer ändå 445 liter, vilket är i paritet med nya Volvo XC40.

Köpa och äga

Volkswagen brukar pressa ner priserna på sina bilar i Sverige till förtret för många konkurrenter. Instegspriset för minsta enlitersmotorn med framhjulsdrift kryper precis över 200 000 kronor. Men testbilen närmar sig å andra sidan 300 000 kronor. Vill du ha fyrhjulsdriften – och det vill du – så kostar det minst 260 000 kronor. Det är mycket pengar för en relativt liten bil. Precis som flera andra väljer VW att lansera bilarna med höga CO2-värden först vilket förstås beror på vår nya fordonsskatt. Jag gissar att fler mindre motorer kommer nästa höst. Du kan dra hela 1 700 kg vilket är bra.

Totalt: 18 (av 25)

3 konkurrenter

Mazda CX-3

Audi Q2

Volvo XC40