Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 18 jan 2018 16:39

Test: Vi kör Volvos nya syskonbil Lynk 01

Lynk & Co:s första bil är riktigt lovande.

Lynk & Co:s första bil är riktigt lovande.

1/4

Foto: Lynk & Co

2/4

Foto: Lynk & Co

3/4

Foto: Lynk & Co

4/4

Foto: Lynk & Co

GÖTEBORG. Utvecklad i Europa men först och främst för den kinesiska marknaden. Det är bara en av många saker som gör Lynk & Co:s första bilmodell Lynk & Co 01 helt unik.

Under en exklusiv provkörning i Göteborg fick vi en chans att bekanta oss med den nya bilmodellen som ska lanseras i Europa och Sverige under sista halvåret 2019.

Det är grått, kallt och blåsigt när jag rullar ut kabinväskan vid Landvetters flygplats. I Göteborg. Tillsammans med Lynk & Co:s nyanställde pr-man Dzenan Karic hukar vi i vinden innan vi hittar projektledaren för Lynk01, Ola Hermansson, i en av testbilarna.

Ola sitter vi ratten när vi åker till Lynk & Co:s och Geely-bolaget Cevt:s lokaler på Lindholmen inte så värst långt ifrån Volvos Torslanda-fabrik på Hisingen i Göteborg.

Ola berättar om Lynk01-projektet och att bilen vi sitter i är en relativt sen testbil men inte helt i nivå med de bilar som nu rullar fram på Lynk-fabriken i Luqiao i Kina. Ola Hermansson berättar att alla kompromisser och all paketering i bilen är gjorda med tanke på den kinesiska marknaden. 

– Det har varit Kina först, hela tiden och i alla frågor. Sen har vi fått göra europeiska och amerikanska versioner om det varit nödvändigt. Men som tur är blir bilvärlden allt mer lika, det skiljer inte så mycket.

Lynk & Co 01 är bekväm och rymlig

Men några detaljer går det snabbt att lägga märke till:

Tyst. 01 är väldigt tyst och bekväm. Enligt Ola beror det delvis på att de kinesiska kunderna är väldigt måna om ljudet och de lyssnar gärna på bilen när den står på tomgång inomhus. 

Ombonad. Enligt designchefen Andreas Nilsson vill kineserna gärna skydda familjen och det är viktigt att en bil signalerar styrka och trygghet. Den ska ta hand om familjen. Därmed är det en högre mittkonsol och instrumentbrädan kommer närmare föraren. Tack vare glastaket blir det luftigt, annars hade det känts instängt.

Delade lampor fram. Kineserna tittar gärna på sina bilar rakt framifrån, därav de delade lyktorna och ett tydligt ansikte på bilen jämfört med till exempel syskonbilen Volvo XC40.

Detaljer på lyktorna bak. Kineser älskar detaljrikedom men för att det inte ska bli för plottrigt har Andreas team skapat en design som ser ren ut på håll med så kallade energikuber vid baklyktorna. På nära håll syns detaljerna.

Europeisk design. Det var viktigt för Lynk & Co att skapa en bil med tydlig europeisk design. Vissa tycker att Lynk & Co 01 liknar en Porsche Macan och det finns förstås likheter med Volvo XC40 som delar plattform med Lynk 01. 

Mjuk växellåda. Kunderna i Kina vill väldigt gärna ha en mjuk och i det närmaste steglös växling. Ola Hermansson säger att instegsmodellen kommer att ha manuell växellåda medan vd Alain Visser säger att det bara ska vara automatlådor. Lynk01 har en sjustegad dubbelkopplingslåda som växlar väldigt mjukt men ändå med tydliga steg. Den hoppas jag kommer även i XC40 framöver.

Bra komfort. Det har viskats om att Lynk & Co 01 ska ha en inställning för Kina och en annan för Europa men enligt Ola Hermansson finns det ännu inga beslut om förändringar på Kina-bilarna  tagna. Möjligen får Europa en något hårdare chassiinställning, ungefär som Volvo XC40 R-design. Testbilen var inte alls speciellt mjuk men möjligen behövs det ytterligare finjustering av dämpningen. 

Fint baksäte. Utrymmet i baksätet var väldigt bra och stolarna i Hyper-versionen både snygga, exklusiva och sköna. Det märks att Lynk lyft interiörkvaliteten som upplevs väldigt fin. 01 i Hyper-version blir verkligen en tuff konkurrent till Volvo XC40 då vi förutsätter att Lynk-bilen blir något billigare.

Från Lindholmen får jag sätta mig från ratten och jag väljer vägarna ut mot Kviberg, norrut mot Karlstad och tillbaka igen. Jag kör bilen under drygt två timmar och enligt Ola Hermansson är det mer än någon annan utanför företaget fått göra hittills.

LÄS MER: Första testet – så bra är nya Volvo XC40 

Ingen stor skillnad på körprogrammen

Styrningen på Lynk01 är väldigt följsam. Jag testade bilen i standardläget komfort men det finns också ett läge för eco, med lite justeringar i drivlinan, och dynamic där det blir lite snabbare respons. Men precis som hos många konkurrenter är det inga större skillnader mellan de olika körprogrammen.

På motorvägen hinner jag testa filkörningsassistenten på Lynk & Co 01. Här har Lynks ingenjörer använt en tidig version från Volvos SPA-plattform, den som placerade bilen mer eller mindre på mittlinjen. Det måste förstås fixas till före lanseringen i Europa. Och precis som hos Volvo-bilarna så kopplar jag allra helst ur funktionen. 

Filkörningsassistent och stopp-start kopplas ur via den tiotumspekskärmen vilket är lite omständligt. Knappar fungerar bättre för de här funktionerna.

Eftersom testbilen är Kina-specad får jag se hela uppsättningen appar i den stora pekskärmen. I Kina finns inga begränsningar så där går det bra att se på nyheter, köpa saker eller använda en rad olika appar medan bilen rullar. Det har Lynk & Co så klart utnyttjat för att locka till sig tredjepartsleverantörer av de tjänsteappar som alla tror ska driva på den digitala och uppkopplade utvecklingen i bilbranschen.

LÄS MER: 10 viktiga saker när du köper bil 2018

Lätt att jämföra med Volvo XC40

Det är förstås lätt att börja jämföra med syskonbilen Volvo XC40 men det är väldigt mycket som skiljer på ytan. Hela interiören är ny och allt utom proportionerna på utsidan är utbytt. 

När Lynk & Co startade projektet med sin första bil och den första modellserien var Kia, Hyundai och Ford konkurrenter. Men kravspecen har blivit tuffare och Volkswagen har plockats fram som den nya måttstocken. VW Tiguan och VW Passat har använts för att mäta köregenskaper, kvalitetskänsla och för att se hur mjukt hybriddrivlinan måste arbeta för att få godkänt. 

Designchefen Andreas Nilsson och projektledaren Ola Hermansson har fått göra en rad förbättringar på bilen under utvecklingstiden. Och Andreas Nilsson avslöjar att en anledning till att vi inte fick gå in i bilarna på den första visningen för knappt två år sedan var att man då precis tagit beslut om en större uppdatering.

Nilsson hade gärna också satt in större bildskärmar men där satte plattformen stopp, det var inte möjligt så sent i projektet.

– Vi har lärt oss att det går att göra förändringar bra mycket senare i processen än vi är vana vid. I Kina går det fort. Det är en konservativ marknad – fast inte i så långa perioder, säger Andreas Nilsson.

LÄS MER: 10 heta nya suvar 

Trimmar in hybriddrivlinan

Bensinmotor är på två liter, har fyra cylindrar och levererar 258 hästkrafter enligt Transportstyrelsen. Men frågan är om jag någonsin igen kommer att få köra den motorn på vägarna utanför Göteborg. När Lynk & Co 01 ska lanseras i Europa är det med en elhybrid på Volvos nyutvecklade trecylindriga 1,5-litersmotor. Och en anledning till att Lynk & Co valt att skjuta på lanseringen ytterligare en tid är att den nya drivlinan måste trimmas in. Den ska erbjudas med den sjustegade automatlådan, eventuellt också med manuell växellåda, och kanske också som både två- och fyrhjulsdriven.

Lynk & Co tittar som bäst på hur bilarna ska paketeras och hur specifikationerna för varje marknad ska se ut i detalj. Lynk & Co 01 finns i dag med fyra olika personligheter och vd Alain Visser vill hålla erbjudandet så enkelt som möjligt och prenumeration kommer att vara den största försäljningskanalen.

Jag hoppas verkligen att Alain Visser går i land med sina intentioner att med Lynk & Co 01 på allvar förändra hur vi ser på köp och ägande av en bil. 

LÄS MER: Volvo köper in sig i syskonmärket Lynk & Co 

Fixa till filkörningsassistenten

Utan ett färdigt pris och paketering och utan de sista tekniska specifikationerna så går det inte att sätta betyg på Lynk01. Men köregenskaper och design kan mycket väl mäta sig med Volkswagen och till och med Volvo. Så bra är faktiskt Lynk01. 

Den nya drivlinan vet vi inte mycket om men hela idén med Lynk & Co 01 är digitala tjänster så de tekniska betygen blir höga. Komforten är bra med en tyst kupé och stolar. Ljud från blinkers och olika varningssystem kan bli bättre och inte vara så burkiga. Slå på blinkersen och 01 sjunker till en lägre nivå direkt. Och glöm inte att justera in den där filkörningsassistenten, ni har ett drygt år på er.