Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 20 okt 2017 10:47

Uppdaterad 9 nov 2017 14:56

Test: Vi kör nya snygga BMW 6-serie Gran Turismo

1/6

Foto: Jan-Erik Berggren

2/6

Foto: BMW

3/6

Foto: BMW

4/6

Foto: Jan-Erik Berggren

5/6

Foto: Jan-Erik Berggren

6/6

Foto: Jan-Erik Berggren

LISSABON. BMW skrotar min gamla favoritmodell 5-serie Gran Turismo. 

Det blev ingen succé för den lite speciella modellen.

Men BMW ger tack och lov inte upp. 

Fram rullar snygga BMW 6-serie Gran Turismo.

Det är klart att många frågar mig vilken favoritbil jag har. I väldigt många år var svaret Audi A5 eller BMW:s lite udda 5-serie GT. Jag gillade verkligen designen och känslan i GT och jag älskade responsen och köregenskaperna i Audis A5:a.

På senare år har de här bilarna fått konkurrens och ni som läser alltombilar.se flitigt vet att jag bara de senaste 12 månaderna febrat över både Volvos nya XC60 och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. 

Tyvärr, för BMW, så var det inte tillräckligt många som höll med mig om 5-serie GT. Modellen fick i alla fall inte det genomslag som BMW hade hoppats på.

LÄS MER: BMW 5-serie Touring lyfter inte riktigt 

Bra benutrymme och högt insteg

Men BMW ger inte upp, de tänker om och tänker rätt. Nya 6-serie Gran Turismo är en bil som först och främst designats och byggts för den stora kinesiska marknaden. Det betyder lång hjulbas och ett rejält tilltaget baksäte med ett bra benutrymme. GT betyder för BMW att sittpositionen höjts, markfrigången är strax över 20 centimeter, och det har bland annat skapat stor plats för fötterna under framstolarna. Gamla 5-GT kunde upplevas lite trång i baksätet då designen var låst till femmans dimensioner men med en sluttande taklinje. Det problemet finns inte alls i 6-serie GT. 

Jag sitter som en kung – eller okej då, kinesisk nyrik entreprenör – i baksätet. Dessutom rymmer bagageutrymmet mer än en X5:a, över 600 liter. Det är riktigt stort med ett plant och lättlastat golv.

LÄS MER: Vi testkör BMW:s nya X3 – betyg och fakta 

Drivlinor från 7-serien

Förarplatsen och sittpositionen behöver en BMW-köpare aldrig oroas över, det är toppklass med mycket sköna stolar och en lyxig förarmiljö. Instrumenteringen är hämtad från nya 5-serien och 7-serien. Pekskärmar, knappar, finesser och funktioner är en direkt spegling av 5-serien.

Drivlinorna är hämtade från 7-serien.

Och trots att det här är en bil som är över fem meter lång känns den lätt och sportig i ratten. Den adaptiva dämpningen och de olika körprogrammen ger rätt egenskaper till rätt underlag och hur jag vill köra för tillfället. Sportläget skiljer sig markant från eco-läget, precis som det ska vara.

Styrningen är lättare och mjukare än på X3 som testkörs på samma vägar söder och väster om Lissabon. Fjädringen sväljer ojämnheterna bättre.

Helst av allt vill jag rymma iväg och hitta en lite större väg. Jag vill dra igång lite skön musik i den fina ljudanläggningen, knappa in sportläget och bara köra in i oändligheten och vidare. Tänk en riktigt lång nattkörning med en BMW 6-serie Gran Turismo.

Jag har fått en ny favorit i BMW-garaget. Och det lär bli en tuff fight mellan 6-serie GT, Audis nya A7 och Porsches coola kombi Sport Turismo.

 

Motor och köregenskaper

5-serien med fyrhjulsdrift fick fem getingar i våras medan kombin, utan fyrhjulsdrift, fick nöja sig med fyra. Med fyrhjuldrift, elektronisk stötdämparkontroll och bekväma stolar får jag riktigt bra respons från bilen. Fjädringen kan justeras och jag kan få både sportkänsla och komfort. Sportväxellådan är standard på vissa av 6-serie GT och verkligen värd de 2 900 kronor den kostar till övriga. Bilen känns betydligt mindre på vägen än till exempel 7-serien, kvickare och mer lättkörd.

Säkerhet och förarstöd

Säkerhetssystemen och förarstöden fungerar väldigt bra och jag gillar att jag kan ställa in hur filkörningsassistenten ska fungera. Men precis som för 5-serien så ligger systemen i två olika paket och priserna desamma som för 5-serien: 10 700 kronor för det lite enklare paketet och hela 27 400 kronor för den mest avancerade, det du vill ha. Precis som för 5-serien vill du också köp till den aktiva fyrhjulsstyrningen som kostar 12 300 kronor.

Teknik och uppkoppling

6-serie GT har samma instrumentering som 5-serien och den följer BMW:s lite mer logiska och knappfria uppbyggnad. Det är snyggt kombinerat och även om det finns en hel del knappar kvar känner jag mig inte lika vilsen som i vissa andra bilar. Troligen har jag också börjat vänja mig efter många mil i 5-serien. Men precis som för assistanspaketen så handlar mycket om att plocka ihop rätt utrustning. Trådlös Apple CarPlay är magiskt bra och satsa på det hellre än det lite onödiga gestkontroll. Gillar du head up display ska du lägga pengar på det, där finns nu väldigt mycket information som du enkelt ser rakt framför dig. Kryssar du rätt i tillvalslistan får du en riktigt kapabel bil som du bland annat kan köra från en fjärrkontroll men, som sagt, allt, allt kostar.

Design

Det finns säkert de som stör sig mycket på den höga bakänden och tycker att en riktig Gran Turismo inte ska vara så här hög. Men jag gillar verkligen förklaringen att en GT kliver du rakt in i, inte upp i som i en suv och inte ner i som i en sedan eller en coupé. Rakt in bara. Fyra riktigt sköna sittplatser och en mycket fin och lättarbetad förarmiljö. Det finns knappar till det som jag vill ha knappar och ändå en viss återhållsamhet. Även om BMW kan förenkla lite mer. Det känns lyxigare än vad prislappen visar och baksätet är ett klart lyft jämfört med 5-serien.

Köpa och äga

Vi har redan plockat bort lite getingar för att en stor del av de tekniska godbitarna och förarassistanssystemen kostar extra. Det finns bra paket som inkluderar mycket men det handlar ändå om ytterligare cirka 100 000 kronor för att få den välutrustade och fina BMW du vill ha. Gran Turismo är lite av ett entusiastval men det stora bagageutrymmet gör att bilen kan användas till mycket. Lägg till fyrhjulsdrift och det höga insteget så är det här en bil som kan konkurrera med både exklusiva suvar, stora sedanen och kombibilar. Och då kan kalkylen gå ihop – speciellt om du värderar design och lyxkänsla högt.

Totalt: 20 (av 25)

3 konkurrenter

Mercedes E-klass – här testar vi den i sex versioner

Audi A7 Sportback – läs mer om den här

Porsche Panamera Sport Turismo – läs mer om den här