Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 19 maj 2018 14:00

TEST: Vi kör hopfällbara elmopeden Onebot

Uppfälld ser Onebot ut så här.

Uppfälld ser Onebot ut så här.

1/2

Foto: Jan-Erik Berggren

Men den går snabbt att fälla ihop så att den blir betydligt mindre.

Men den går snabbt att fälla ihop så att den blir betydligt mindre.

2/2

Foto: Jan-Erik Berggren

Elmopeder och elcyklar är hett eftertraktade transportmedel efter regeringens beslut om en elfordonspremie.

Vi har testat elmopeden Onebot – som går att fälla ihop på någon minut.

Elfordonspremien har satt fart på försäljningen av elcyklar. Allt fler upptäcker också elmopedens fördelar. Onebot är en liten elmoped enligt EU:s klass 2 vilket betyder att den inte behöver registreras och du behöver bara ett förarbevis. Toppfarten är 25 km/tim.

Onebot är dessutom hopfällbar och vägar bara 20 kg – med det mindre lithiumbatteriet. Onebot säljs med två olika batterier – 8,7 Ah respektive 11,6 Ah. Dessutom går det att placera två batterier i mopeden med kombinationerna 8,7+8,7 eller 8,7+11,6. Räckvidden för 8,7-batteriet är cirka 35 km och för 11,6-batteriet ska mopeden gå att köras cirka 45 km på en laddning. 

Det går alltså att få totalt närmare åtta mils räckvidd. Båda batterierna kommer från Panasonic.

Vi har testat den enklaste varianten med ett enda 8,7-batteri. Batteriet laddas när det sitter på plats i mopeden så det krävs alltså att du har den parkerad nära ett 230-uttag. 

LÄS MER: Reglerna som gäller för elfordonspremien 

Enkel att fälla ihop

De små hjulen gör att Onebot blir lite vinglig och det här är väl ingen moped som du vill köra väldigt långt med så speciellt ofta. En mätare på styret visar hur lång räckvidd du har kvar men mätaren har en enkel algoritm och "tror" att du ska köra hela tiden som du gör i varje ögonblick. Det betyder att räckvidden varierar kraftigt. Full gas så ser batteriet ut att ta slut direkt men så fort du släpper på gasen så "fylls det på" igen. Men när du står stilla visas aktuell batteristatus.

Du kan enkelt fälla ihop och isär Onebot och dra den bakom dig med hjälp av ett handtag. Onebot blir inte speciellt liten men den blir enklare att förvara. Det är också bra att både fotpinnar och styra går att fälla ihop. Onebot blir därmed smalare och enklare att förvara i ett trapphus, ett garage eller i en korridor. 

Eller varför inte i garaget på en husbil. Onebot blir perfekt på husbilssemestern och då ramen är kraftig kan du enkelt sätta på en korg för att köra hem matvaror eller vattendunkar.

LÄS MER: Elcykeln har blivit ett trafikmonster 

Kan använda elfordonspremien

Onebot T8 har en elmotor på 36V och 250 W. T8+ har i stället en 500 W-motor. Mopederna har tre olika körlägen beroende på hur snabbt du vill köra och accelerera. Gång-läge ger en toppfart på 5 km/tim, standard 25 km/tim men med något lugnare acceleration och sport 25 km/tim och full acceleration.

Du har lyktor fram och bak, blinkers och bromsljus. Onebot har dubbla skivbromsar på bakhjulet där den mesta av vikten finns. 

Jag gillade verkligen enkelheten och att den går att fälla ihop. Eftersom det inte finns någon bränsletank är det fritt fram att vika ihop den och lägga den i en bil. Den är lite tung och lång att bära med uppför trappor men å andra sidan är den lätt att förvara.

Onebot T8 kostar 11 900 kronor och T8+ en tusenlapp till. Vill du ha det extra 8,7 Ah-batteriet så kostar det 1 600 kronor till T8 men bara en tusenlapp till T8+. Dra sen ifrån elpremien som är 25 procent av priset upp till 10 000 kronor.