Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 13 apr 2018 14:54

TEST: Toyota Land Cruiser – ikon i lyxiga galonbyxor

1/5

Foto: Toyota

2/5

Foto: Toyota

3/5

Foto: Toyota

4/5

Foto: Toyota

5/5

Foto: Toyota

Toyota Land Crusier är ingen miljövänlig stor-suv.

Det är heller inte det allra lyxigaste du kan köpa för pengar och Range Rover är minst lika bra i terrängen.

Men det är så klart något alldeles speciellt med en bilmodell som hängt med i över 65 år.

Då och då kommer det fram bilmodeller som på ett sätt blir större än själva bilmärket. Ford Mustang är ett exempel även om bara Mustang aldrig klingat lika fint.

Då är kanske King Cab ett bättre exempel. Den modellen blev mer känd än Nissan som till slut kände sig tvingade att byta till Navara för att någon enda människa skulle begripa att den populära pickupen kom från Nissan.

Toyota har vårdat sin Land Cruiser klokt genom åren med små och få förändringar mellan generationerna. Därför är det extra spännande när jag testkör en ny Land Cruiser.

Hur har Toyota lyckats uppdatera sin ikon så att den hänger konkurrenternas digitala instrumentering, hybriddrivlinor och smarta assistanssystem?

Svaret är väl det enkla: Toyota har inte riktigt brytt sig om att hänga med. Istället får Land Cruiser leva sitt eget liv. Som den på sätt och vis alltid gjort.

LÄS MER: Alla bilnyheter i år – 88 nya bilar 

Få designnyheter

Land Cruiser är fortfarande en väldigt stor bil på alla sätt – det är inte så lätt att borsta bort vinterns sista snö från taket närmare två meter upp i luften – och själva idén och meningen med bilen är fortfarande komfort i världsklass.

Designen uppdaterats sparsamt. Det är lite nytt utseende på grillen och på lyktorna både bak och fram. Jag tycker att det är snyggare än tidigare.

Instrumenteringen har också gjorts om men det är fortfarande massor med knappar. Massor. För tio år sedan var det här vardagsmat och då ville till och med de billigare bilarna ösa på med knappar för ditt och datt. I dag är trenden helt tvärtom. Med undantag då av Land Cruiser som behåller knapparna men ändå bygger en stor pekskärm för vissa funktioner.

LÄS MER: 10 drömbilar du inte får missa i vår 

Apple CarPlay saknas

Tyvärr saknas Apple CarPlay och Toyota litar hellre på sitt eget operativsystem. Det tog mig tre kvarter att få i gång en podcast och under hela testveckan går det inte riktigt att förstå logiken. Av och på med både bil och telefon ett par gånger – sen hoppar det i gång.

Motor och köregenskaper

Vi kör en dieselmotor på 2,8 liter och jag undrar lite om det här kanske kan vara den sista Toyota-dieseln jag testkör. Bilen drar över litern per mil vid min "normala" körning vilket är bra mycket mer än körcykelns 0,74 liter. Den sexstegade växellådan kunde gärna fått vara lite kvickare. Nu blir intrycket väl tungt och segt och det är inte förrän jag kommer upp i fart och motorn slutar att jobba som det ansträngda motorljudet försvinner.

Säkerhet och förarstöd

Som ni vet tittar vi på hur den standardutrustade bilen är men det är också bra för slutbetyget om det finns bra säkerhetstillval att göra. Land Cruiser har autobroms som standard men bromsassistans och kollisionsvarning. Men döda vinkel-varnaren är tillval liksom backvarnare som ser åt sidan. Filkörningsassistenten varnar bara och hjälper inte till att styra in bilen i rätt fil. 360-kamera är tillval liksom de olika systemen för körning i terräng. Exemplarisk markfrigång. 

Teknik och uppkoppling

Å ena sidan så finns det en hel del nyttiga tekniska finesser för att köra i terrängen och hela tre olika differentialer att välja på för att styra fyrhjulsdriften. Men du behöver upp i utrustningsnivå för att få systemen och tillgång till de olika körprogrammen. Och jag lider verkligen av att telefonen är så svår att koppla in. Apple CarPlay har skämt bort mig. Det finns ett så kallat offroad-paket som ger dig fler sensorer och kameror för att köra i terräng. Men här finns till exempel en nyttig runtom-kamera som hade behövs i standardutrustningen.

Design

Som ni vet är jag inte så förtjust i Toyotas senaste design där C-HR är ett typexempel. Så tack och lov har Toyota gått försiktigt fram med den här bjässen till bil. Land Cruiser är stor när du sitter vid ratten men jag tycker inte att den upplevs så stor från utsidan vilket är ett resultat av smart och smakfull design. En snygg stor bil helt enkelt.

Köpa och äga

Om vi bortser ifrån fordonsskatt och bränsleförbrukning så är grundpriset på Land Cruiser väldigt tilltalande. Jämfört med konkurrenterna i klassen så får du en tidlös och slitstark bil. Är du typen som tittar på en Land Cruiser i dag så är du också typen som inte behöver ha det allra senaste utan mer ser till funktion och kvalitet. Fina detaljer i inredningen gör att Land Cruiser kan konkurrera med även dyrare lyx-suvar. Terrängegenskaperna ger en extra geting. Du kan också välja mellan fem och sju sittplatser. Notera att det är bakdörr i stället för baklucka på Land Cruiser. 

Totalt: 16 (av 25)

3 konkurrenter

Range Rover Sport – läs testet av den här 

Volvo XC90 – läs testet av den här  

Audi Q7 – läs testet av den här