Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 25 jan 2019 15:00

TEST: Törstiga X-klass är nästan en riktig Mercedes

Klart mer Mercedeskänsla över X-klass för den som satsar på en 350d.

Klart mer Mercedeskänsla över X-klass för den som satsar på en 350d.

1/10

Foto: KALLE HOLMBERG

Här i Gamlebytrakten.

Här i Gamlebytrakten.

2/10

Foto: KALLE HOLMBERG

Tuffare underlag är ingen match för 350d 4matic.

Tuffare underlag är ingen match för 350d 4matic.

3/10

Foto: KALLE HOLMBERG

Växelväljaren i mittkonsolen är en avvikelse från MB-praxis.

Växelväljaren i mittkonsolen är en avvikelse från MB-praxis.

4/10

Foto: KALLE HOLMBERG

Fem körprogram att välja mellan.

Fem körprogram att välja mellan.

5/10

Foto: KALLE HOLMBERG

6/10

Foto: KALLE HOLMBERG

7/10

Foto: KALLE HOLMBERG

Arvet efter Nissan Navara – ett plåtigt tanklock.

Arvet efter Nissan Navara – ett plåtigt tanklock.

8/10

Foto: KALLE HOLMBERG

9/10

Foto: KALLE HOLMBERG

10/10

Foto: KALLE HOLMBERG

När Mercedes-Benz nu pressat ner sin egen treliters V6-diesel i X-klass så har tyskarnas pickup-projekt kommit i hamn. Den förlägenhet som kunde kännas vid lanseringen av första X-Mercan, byggd på Nissans Navara och med japanernas dieselfyra under huven, får nu anses vara historia.

Det är nästan en riktig Mercedes-Benz vi kör när X 350d:s 258 hästkrafter släpps lösa, pådrivna av den egenproducerade sjustegade automaten och fyrhjulsdrift av modell permanent. Skriver ”nästan” eftersom en del detaljer i och på denna bil alltjämt skvallrar om Nissan-släktskapet. 

Vi hade exempelvis väntat oss att växelväljaren på MB-vis skulle vara placerad på rattstången. Icke – den är likt hos Nissan kvar i centrumkonsolen. ”De kunder som är ute efter en Mercedes-pickup vill ha det så, lite åt machohållet”, säger en säljare på lokal nivå som arbetar med Mercedes transportprogram.

Okej. Med provbilens paddlar erbjuds ändå rattnära växling för den som vill ha det så. Sportigt på ett sätt som kan försvaras, trots att det handlar om en pickup – för 350d 4matic är en bil med temperament när föraren så önskar.

LÄS ÄVEN: Mercedes G500 är den perfekt galna suven! 

Utsökt fjädring ger bekväm färd

Med körprogrammet sport ilagt går det undan värre om pedalen trycks i botten. Så även med bränsleförbrukningen, som enligt tillverkarens specifikationer vid blandad körning stannar vid 8,8 liter per 100 kilometer.

För att förverkliga detta är det bäst att välja komfort – eller ekoläget. Båda dessa ger med den utsökta fjädringen en klart bekväm färd. Som alltid med pickuper för fem åkande så hamnar dock X-klass baksätespassagerare i en hög sittställning som blir lite väl rak för ryggen. Riktigt långa resor kan då bli tröttande.

För den som å yrkets vägnar tvingas ut i terrängen med denna bil – typ skogs- och kraftbolagsfolk – får det så bekvämt man kan begära mitt i guppandet. Med körprogram offroad uppför sig X-klass exemplariskt. I den kompetenta fyrhjulsdrivningen ingår lågväxel som klarar mycket svåra prov, hjälpt därtill av den höga markfrigången, 22,1 centimeter. Som kan plussas på från fabrik med 2 centimeter, ett tillval för 2 540 kronor exklusive moms.

Differentialspärr på bakaxeln för bättre grepp i särskilt svåra lägen är också tillval, 5 730 kronor exklusive moms.

På känt MB-vis är tillvalslistan en källa till raskt klättrande slutpris – andra märken är överlag bättre på att standardutrusta sina bilar med sådant som Mercedes tar extra betalt för.

LÄS ÄVEN: Mercedes A-klass kör ifrån konkurrenterna – rejält 

Mercedes X-klass är dyr men säker

X-klass med V6-diesel har ett ingångspris på 414 900 kronor exklusive moms. Volkswagen Amarok, ursprungligen lanserad med en dieselfyra men numera enbart tillgänglig med V6, är med sitt lägre momsfria pris på 358 000 kronor för den starkare och bästsäljande varianten, en tuff konkurrent till X-klass V6-giv.

Säkerhetsmässigt står sig Mercan väl med full pott i Euro NCAP:s krocktest – fem stjärnor. Exempelvis var resultatet för skydd av fotgängare gott: ”Kollision undveks eller mildrades i flertalet testade hastigheter.”

En detalj visserligen, men ändå ett tecken på att Nissan gör avtryck även exteriört: den plåtigt klingande luckan till bränslepåfyllningens dinglande lock. Inget Merca-klonk där.

Köregenskaper

Säkerhet

Design

Komfort

Ekonomi

Totalt: 20 (av 25)

 

Med 230 gram/km i koldioxidutsläpp så hamnar X-klass på allra sämsta miljöbetyg i vår energideklaration.