TEST: Tesla Model S 75D är nästan för lättanvänd

Susanna Sundström testar en elbil för första gången – en Tesla Model S 75D.
Foto: MAGNUS HALLGREN
Taket går att öppna med ett enkelt "svajp".
Foto: MAGNUS HALLGREN
Foto: MAGNUS HALLGREN
Foto: MAGNUS HALLGREN
En av Teslas "superchargers".
Foto: MAGNUS HALLGREN
Foto: MAGNUS HALLGREN
Foto: MAGNUS HALLGREN
Foto: MAGNUS HALLGREN
Foto: MAGNUS HALLGREN
Regnbågsfärgat.
Foto: MAGNUS HALLGREN
Foto: TESLA
Foto: TESLA
Foto: TESLA
Foto: MAGNUS HALLGREN
Foto: MAGNUS HALLGREN
1 / 15

”Teslas familjemodell har allt att önska, från bekvämlighet till hastighet, men är den allt för enkel? Mobil i all ära men kanske nästan för lätt att både ladda och klicka i gång. Vilket miljöansvar och hur mycket av min identitet är jag beredd att offra för bekvämligheten?”

Susanna Sundström kör elbil för första gången.

Det är trångt att köra in i garaget även om bilen är smärt och i definition kan beskrivas som en smidig bil. Det är första gången jag kör elbil när jag får testa Teslas S75D, den familjekompatibla modellen som har allt från bensinfrihet till storbildsskärm.

Jag måste erkänna att allt kändes jättebra, tills att det slog mig att bilen kostar drygt en miljon kronor och väggarna i säkerhetsgaraget kändes som att de om möjligt blev ännu trängre än när jag först körde in.

Jag klamrar mina fingrar hårt om ratten i bilen som är så automatiserad med sin ”Autosteer+” att jag inte ens behöver köra själv. Väl ute ur garaget släpper jag taget om både ångesten och mitt hårda grepp, det här är en rolig bil. Inte bara för att den fångar andra trafikanters intresse med stora ögon och glada tillrop från barn.

LÄS ÄVEN: Tesla Model S P85D – så bra är den 

Lätt att vänja sig vid självstyrningsfunktionen

Tesla S75D är smäcker och smälter väl in i stadsmiljön, och jag njuter av den totala tystnaden i bilen, det här är nytt för mig. Trots att den 17 tum stora ”instrumentpanelsskärmen” erbjuder mig att svajpa upp taket och släppa in luften utifrån exakt så många procent jag vill så finner jag en stor tillfredställelse vid att vara instängd i min Teslabubbla.

Ute på gatan kommer jag upp i över 30 kilometer i timmen och provar att sätta i gång självkörningsfunktionen, som är så bra att det känns som att bilen går på räls. Teslachefen Elon Musk verkar vara en barnslig man, för när jag trycker automatkörningsspaken mot mig fyra gånger i rad går en koklocka i gång och vägen på instrumentbrädan blir regnbågsfärgad.

Jag provar självkörningsfunktionen även ute på leden och det kittlar till i magen när bilen helt själv gör en kraftig sväng i 70 kilometer i timmen. Trots att mitt kontrollbehov inte riktigt mår bra av bilens egen styrning till en början vänjer jag mig fort.

Det här är livet och utvecklingen tänker jag för mig själv och riktigt myser där bakom ratten, fri att sätta på vilken podcast eller Spotifylåt jag vill i det väl ombesörjda ljudsystemet och kolla in vilken vägkrog som ligger närmast med bilens stora skärm och egna internet.

LÄS ÄVEN: 10 bästa elbilarna – laddade och klara 

Bilen är nästan för lätt att använda

Jag kör och kör, ända till Gävle för att få ladda bilen gratis vid en av Teslas egna ”Superchargers” och på vägen får bilen sin första törn. Bilens navigeringssystem är synkroniserat med Googles kartfunktion och visar både långsammare och sämre väg än jag får fram på min egen app i mobilen.

Dessutom är det obehagligt när den självkörande funktionen helt plötsligt stängs av på motorvägen för att jag inte hållit i ratten på trettio sekunder. Jag finner mig handfallen i min invanda passagerar-roll och måste svänga av för att starta om både bilen och mig själv.

Jag slås också av att bilen är för enkel, för lättanvänd. Inte ens batteritiden stör mig, en laddning räcker nästan i 50 mil. Som den självständiga kvinna jag vill vara känns det här som ett dåligt val. Om jag skulle köpa en helt egen bil vill jag att den ska spegla mig, den ska vara sportig och svår. Jag vill inte utge mig för att vara en person som inte kan köra en bil och därför väljer en självstyrd.

Dessutom får mitt dåliga klimatsamvete en törn, den här bilen må vara driven på el, men kostar oerhört mycket att producera. Innerst inne är det här nog en bil för mig, men prislappen, miljöångesten och identitetskrisen den framkallar kommer nog få mig att välja en två, tre år gammal hybridbil i stället när mitt första bilköp stundar. Men jag hinner ändra mig tills dess, det här är trots allt den bästa bilen jag kört hittills.

Köregenskaper

Säkerhet

Design

Komfort

Ekonomi

Totalt: 19 (av 25)

3 konkurrenter

Volvo S60 T8 Polestar engineered – läs testet av den här 

Porsche Panamera 4 E-hybrid – läs testet av den här 

Tesla Model S 75D får betyget A++ för att den inte har något koldioxidutsläpp.

Tesla S75D

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Elförbrukning: cirka 2,5 kWh per mil (400 kWh om året ingår i inköpspriset).

Miljöförmåner: Klimatbonus 60 000 kronor, 40 procents reducerat förmånsvärde upp till 10 000 kronor (förmånsvärde vid 50 procents marginalskatt 2 437 kronor netto).


Ekonomi 

Pris: 937 180 kronor, provbilen 1 043 380 kronor.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Servicekostnad 3 år/4 500 mil: 12 300 kronor.

Driftkostnad: cirka 2-3 kronor per mil.

Garantier: nybil 4 år/8 000 mil, batteri och drivenhet 8 år, rostskydd 4 år (bilen är byggd i aluminium), vagnskada 3 år.


Teknik 

Elmotorer: Dubbla elmotorer, systemeffekt totalt 333 kW, 525 Nm.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Batterier: Litiumjon, 75 kWh.

Räckvidd el: 490 km.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 4,4 sekunder.

Toppfart: 225 km/tim.


Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 498/196/144 centimeter.

Bagagevolym: 750-1 645 liter + 59 liter fram.

Tjänstevikt: 2 219 kilo.


Betyg del för del

Ekonomi 2

Miljöegenskaper 4

Utseende/image 4

Säkerhet 4

Komfort 5

Utrymme/last 4

Köregenskaper 4

Totalbetyg = 27 av 35


Plus

Snygg

Användarvänlig

Rymlig


Minus

Dyr

Bristfällig navigering

Leksaksbilskänsla

LÄS ÄVEN: Så väljer du rätt laddbox till din elbil och laddhybrid 

Annons: