Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 9 maj 2019 15:23

TEST: T-Cross är så bra att den nästan blir tråkig

Volkswagen T-Cross 1,0 TSI 95-

Volkswagen T-Cross 1,0 TSI 95-

1/9

Foto: VOLKSWAGEN

2/9

Foto: ROBIN TÖRNROS

3/9

Foto: ROBIN TÖRNROS

4/9

Foto: ROBIN TÖRNROS

5/9

Foto: ROBIN TÖRNROS

6/9

Foto: ROBIN TÖRNROS

7/9

Foto: ROBIN TÖRNROS

Provköraren själv bakom ratten.

Provköraren själv bakom ratten.

8/9

Provköraren själv bredvid bilen.

Provköraren själv bredvid bilen.

9/9

Suvmarknaden börjar bli ganska mättad vid det här laget, men det hindrar inte Volkswagen från att lansera ytterligare en suv. Därför tar vi nu pulsen på nya T-Cross.

När det kommer till bilar i denna storleksklass vill tillverkarna gärna krydda dem lite med spexiga färger i interiören och på fälgarna. Ett försök att göra dem lite mer intressanta än vad de är. Bland annat gjorde Nissan det med Juke och Volkswagen det med minstingen Up. T-Cross är inget undantag och min fördom bekräftas snabbt då flottan uppradad framför mig på flygplatsen i Mallorca innehåller en palett av flertalet pastellfärger. Färger som du troligtvis inte kommer att se på vanlig väg i Sverige då kunderna sällan vågar sväva ut allt för mycket. Tråkigt.

Jag blir tilldelad en T-Cross med instegsmotorn TSI 95 iklädd Energetic Orange som kan liknas vid en trafikkon. Beteckningar som X, Cross och Q är vanliga­ för bilvärldens suvar men denna gång lovar Cross-beteckningen lite mer än vad den levererar. Här finns ingen fyrhjulsdrift, avancerade terrängsystem eller slitstarka hasplåtar. Detta är en bil för stadstrafik. Punkt. Men sedd som en sådan är den faktiskt ganska bra på det den gör.

LÄS ÄVEN: Här är Volkswagen ID.3 – elbilen som ska förändra allt 

Bra körposition som vanligt hos Volkswagen

Jag kliver in bakom ratten och insteget underlättas av suvhöjden, något som säkerligen uppskattas av något äldre kunder. Väl på plats är den tygklädda stolen riktigt bekväm med gott om sidostöd i både dyna och ryggstöd. Svankstöd justeras med en konventionell spak vid sidan mot dörren. Att hitta en bra körposition är som vanligt hos Volkswagen inga problem då justermånen är god, så även gällande inställning av rattposition.

Något jag reagerar på är de höga dörrsid­orna som får mig att känna mig inpackad, lite obekvämt till en början men något jag snabbt vänjer mig vid och trivs med. Det går också att höja stolen en bit och det höga taket tillåter ganska mycket längre personer än jag med mina 176 centimeter.

Den lilla trecylindriga enlitersmotorn puttrar i gång med det karaktäristiska trepipsljudet, nästan lite likt det hos en boxermotor. Den är kopplad till en femväxlad manuell låda och det känns ovant att i en ny bil navigera en sådan nu för tiden, men ettan hittas snabbt och jag börjar navigera ut från flygplatsen. T-Cross upplevs direkt smidig och tack vare den kompakta storleken är det enkelt att ha överblick över var bilen faktiskt befinner sig. Något som den kantiga formen också bidrar till.

Väl ute på motorväg är det förvånande att väg- och vindljud är relativt frånvarande. Nu rullar jag visserligen på slät asfalt på Mallorca men den är trots det tystare i kupén än väntat. Motorns puttrande gör sig dock påmint då och då men inte på ett alltför störande vis. Volkswagen Sverige tror att just denna 95-hästars bensinmotor blir den mest populära på den svenska marknaden och den är faktiskt helt tillräcklig. Visst blir jag tvungen att växla ner några steg vid brantare uppförs­lut men överlag ter sig T-Cross bra med denna maskin.

LÄS ÄVEN: Volkswagen menar att elbilen är bättre för miljön än diesel 

T-Cross är en avslappnad bil att köra

Enligt den nya WLTP-körcykeln utlovar Volkswagen en snittförbrukning på 0,58 l/mil och under dagens körning verkar det faktiskt stämma ganska bra. Färddatorn meddelar ett snitt om 0,59 l/mil under körning längs motorväg, landsväg och i stadskärnor. Typexempel på blandad körning.

Jag viker in på lite kurvigare landsvägar,­ oerhört smala sådana med stenmurar tätt intill på båda sidor. Ett möte här betyder i princip att sidospeglarna stryker mot varandra men tacksamt nog är karossen smal och missöden kan undvikas. I mittläge rakt fram upplevs styrningen avslappnad och tillåter ett visst spel innan hjulen börjar röra sig. På ett positivt sätt ska tilläggas. När det krävs är den alert och distinkt men ändå åt det avslappnade hållet, det går lätt. En viss understyrningstendens känns av men på grund av kort axelavstånd motverkas detta.

Måttet 255 centimeter mellan axlarna är exakt samma som hos Polo. Till skillnad från Polo har T-Cross ett baksäte som kan skjutas­ totalt 14 centimeter i längdled. En funktion­ som Volkswagen gör en stor sak av och är stolta över. Jag förstår dock inte grejen. På plats i baksätet bakom mig själv har jag cirka fem centimeter över mellan knä och ryggstöd­ om baksätet är i det bakre läget. Helt klart godkänt för denna biltyp. Men skjuter jag det framåt för att frigöra mer lastutrymme blir benutrymmet i stort sett obefintligt. Dessutom uppstår ett djupt dike mellan bagagerumsgolvet och ryggstödet där prylar kan trilla ner och tappas bort. Även om ryggstöden fälls ner kvarstår diket och dessutom blir funktionen av skjutbart baksäte då överflödig. En onödig funktion helt enkelt. Med stolarna i sin grundposition ryms 385 liter last i bagaget, fem liter mer än i Golf, och med det helt nedfällt går det in upp till 1 281 liter.

Bortsett från baksätet upplever jag T-Cross som en riktigt trevlig bil som faktiskt kan bjuda på en del körglädje samtidigt som formatet är smidigt och den är lättkörd. Detta är dock inte första gången Volkswagen försöker lansera en crossovermodell i Polo-format. Kanske kommer du ihåg när Volkswagen redan för drygt femton år sedan lanserade liknande versioner av Golf och Polo med förnamnet Cross. Mottagandet blev relativt svalt och det är ytterst sällan de syns i daglig trafik. Nu verkar marknaden vara mer mogen för biltypen då var och varannan bil som rullar ut från bilhandlarna är någon form av högbygge.

Syskonet till T-Cross, den Golf-baserade T-Roc, som lanserades under 2017 har blivit riktigt populär och är ett vanligt inslag i trafiken, åtminstone kring våra större städer. Det bådar gott för en bil som T-Cross som är snäppet mindre än nämnda syskon. Polo är en bra bas men T-Cross är inte ensam i sitt segment för här trängs ju även bilar som kusinen Seat Arona som lanserades för två år sedan. I stort sett samma bil bortsett från andra designdrag och ett lägre pris.

LÄS ÄVEN: Kartläggning över vilka bilar som svenskarna helst köper 

Perfekt storlek för stadsmiljö

Jämfört med T-Roc är T-Cross 13 centi­meter kortare och mäter in på totalt 411 centimeter, alltså drygt fem centimeter längre än Polo. Ett mått som torde vara perfekt för stadsmiljö. För det är trots allt i städerna som majoriteten av framtida T-Cross kommer att rulla, trots sina suvattribut. Något som även avsaknaden av fyrhjulsdrift vittnar om.

T-Cross kommer till Sverige i slutet av april och Volkswagen förväntar sig som sagt att instegsmodellen med 95-hästars bensinare blir storsäljare. Den kostar från 199 900 kronor. Övriga motorer är samma bensinmotor men med 115 hästkrafter eller en 1,6-liters dieselmaskin med 95 hästar, de går även att få med DSG-låda för ett tillägg om 15 500 kronor, sexväxlad manuell är standard. Startpris är 223 900 kronor respektive 234 900 kronor. Prispåslaget beror på att de då kommer med den högre utrustningsnivån GT där bland annat parkeringsassistent, adaptiv farthållare, LED-strålkastare och dimljus ingår.

Prisnivån för T-Cross med TSI 115-motorn ligger väldigt nära det större syskonet T-Roc med samma motor. Merkostnaden för T-Roc är endast 5 000 kronor vilket torde få kunder att rikta blickarna mot den i stället. Det är med andra ord ganska trångt i segmentet kompakta suvar.

Köregenskaper

Som vanligt hos Volkswagen-modeller är styrningen kommunikativ på ett avslappnat sätt. Bra så att den nästan blir tråkig. Trots det bjuder T-Cross stundvis på en körglad upplevelse. Den trecylindriga motorn är ärtig och instegsalternativet TSI 95 är faktiskt fullt tillräcklig.

Säkerhet

T-Cross är ännu inte krocktestad i Euro NCAP så slutgiltigt betyg är svårt att sätta. Säkerhetssystem som autobroms, filkörningsassistent, filbytesassistent, döda vinkelvarnare och trötthetsvarnare är standard och bådar gott för säkerheten.

Design

Den bär nästan mer likheter med Tiguan än T-Roc, särskilt om vi tittar på fronten. Den sammanhängande ljusrampen bak tycker jag att de har lyckats med. Tack för att ni valt att inte montera fejkade avgasutblås i stötfångaren Volkswagen!

Komfort

Stolarna ser enkla ut men är faktiskt riktigt bekväma. Kort hjulbas brukar betyda att bilen har ett struttigt beteende med i T-Cross märks det inte av. Den har även bra ljudisolering för en bil i denna klass, det som tränger in är ljudet från den trecylindriga motorn men det är mest ett mysigt brummande. Sittpositionen är behagligt hög och ger god sikt.

Ekonomi

Startpris under 200 000 kronor men det sticker snabbt i väg om du kryssar för några tillval. Väljer du dessutom någon annan motor än TSI 95 så får du den större T-Roc för i princip samma kostnad. T-Cross är dyr jämfört med konkurrenter i samma klass.

Totalbetyg: 17 (av 25).

2 konkurrenter

Seat Arona 1,0 TSI 95

I stort sett samma bil som VW T-Cross, samma motorer erbjuds men till ett lite lägre pris. Låt smaken avgöra.

Pris: 176 900 kronor.

DS 3 Crossback

DS vill utstråla lyx med sin nya lillsuv och visst har den ett särpräglat utseende som sticker ut från mängden.

Pris: Ej prissatt, men cirka 230 000 kronor i grund.

Utsläppen för VW T-Cross är 131 g/km, vilket ger betyg C.