Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 9 nov 2018 09:16

TEST: Suzuki Vitara ännu säkrare redan på basnivå

Suzuki Vitara kommer med bra säkerhetsutrustning. Och det bästa av allt – det ingår i standardpaketet.

Suzuki Vitara kommer med bra säkerhetsutrustning. Och det bästa av allt – det ingår i standardpaketet.

1/9

Foto: SUZUKI

2/9

Foto: SUZUKI

3/9

Foto: SUZUKI

Testbilen har 1,4-litersmotorn i kombination med sexstegad automatväxellåda.

Testbilen har 1,4-litersmotorn i kombination med sexstegad automatväxellåda.

4/9

Foto: JACQUES WALLNER

5/9

Foto: JACQUES WALLNER

6/9

Foto: JACQUES WALLNER

7/9

Foto: SUZUKI

8/9

Foto: JACQUES WALLNER

9/9

Foto: JACQUES WALLNER

Det är inte alltid bilars bästa teknik kommer inkluderad i baspaketet. 

Men när Suzuki Vitara nu har uppdaterats så har modellen begåvats med nya säkerhetssystem – som ingår i standardutrustningen.

Säkerhetssystem i standardpaketet. Det är en utveckling som undertecknad vill applådera. Bra säkerhet ska inte behöva vara tillval. 

Så vad är det för säkerhetssystem som letat sig in i uppgraderade Suzuki Vitara?

Autobromsen känner numera också av gående 

Den adaptiva farthållaren har en kökörningsfunktion (endast med automatväxellåda)

När man backar känner bilen av om det nalkas något fordon och varnar

Bilen läser också av trafikskyltar och visar dessa. Lägg därtill filbytesvarnare, döda-vinkelvarnare och trötthetsvarnare.

LÄS ÄVEN: Nya, tuffa Suzuki Sport har kommit till Sverige 

Kommer med två motoralternativ – båda bensindrivna

Suzuki Vitara har fyrhjulsdrift som standard. Motormässigt erbjuds nu den lilla trecylindriga enlitersmotorn (ersätter 1,6-litersmotorn) vid sidan om 1,4-litersmaskinen. Båda är bensineldade och turbomatade.

Till det yttre har designen både fram och bak förfinats med exempelvis både ny grill och bakljus. Också interiören är moderniserad.

Till provkörning erbjuds endast 1,4-litersmotorn i kombination med sexstegad automatväxellåda i bilar med högsta utrustningsnivån: Inclusive.

Provbilen har nya lacken is-gråaktig-blå. Vitara är en lagom stor bil för mångas behov. En medellång man sitter bra bakom en lika lång förare.

På plats bakom ratten känns interiören igen från andra Suzukibilar. En sjutums pekskärm är kontrollcentrum. Mellan varv- och hastighetsmätarna sitter en drygt fyra tum stor bildskärm (LCD med färg).

LÄS ÄVEN: 12 bekväma bilar – sitt högt och se bra 

Suzuki Vitara är bekväm på slingriga vägar

Fyrhjulsdriften har fyra körlägen: auto som prioriterar låg bensinförbrukning, snö som minskar effekt och gasrespons, låst för svåra körförhållanden då man behöver komma loss samt sport som ger bättre gasrespons samtidigt som bilen drar mer på växlarna.

Auto är grundinställningen som bilen vill starta på. På slingriga uppländska vägar bevisar Vitara att det är en bekväm bil. Litet vindbrus stör i kupén under framfarten. Det är barmark och fyrhjulsdriften behöver inte sättas på något prov.

Jag tänker att det hade varit trevligt att få prova Vitara med enlitersmotorn.

Typiskt när man tänker på annat. Jag kör fel och tvingas vända. Det går smidigt.

Suzuki försäkrar att Vitara är en "riktig suv". Det är en med fyrhjulsdrift och kapacitet - inte bara utseende. Hur som helst; vi får aldrig tillfälle att sätta kompetensen på något riktigt prov; det får vänta – i vinter kanske?

Suzuki är ett typiskt privatkundmärke. Två utrustningsnivåer och två motorer finns att välja på. Det finns rikligt med utrustning redan från grunden.

Lanseringspriserna börjar strax under 200 000 kronor och sträcker sig ända till strax under 250 000 kronor. Privatleasing erbjuds också.

Enda tillvalen är tvåtons- och/eller metalliclack. Dyra och därför kan man låta bli att kryssa i de tillvalen.

Köregenskaper

Säkerhet

Design

Komfort

Ekonomi

Totalt: 20 (av 25)

Suzuki Vitara har 143 gr/km i koldioxidutsläpp och får därmed betyget C i energideklarationen.

 

LÄS ÄVEN: 10 billiga bilar – som är bra val