TEST: Subarus nya Outback svår att få mjuk från start

Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru

Subaru fortsätter att fila på trotjänaren Outback.

Bästa nyheterna är Apple CarPlay och en större bildskärm. 

Och förstås att prislappen för en välutrustad Outback hålls under 400 000 kronor.

Subaru har många trogna kunder runtom i världen och förstås också i Sverige. Därför är det klokt att inte ändra allt för mycket. Boxermotorn spinner tryggt och de rejäla proportionerna gör Subaru Outback till en bastant och tuff pjäs på vägen.

Outback är lite drygt 4,8 meter lång och jag tycker att det märks. Körställningen gör också att det är lite svårt att hålla koll på hörnen och det händer mer än en gång att jag parkerar lite "kort" i p-fickan. 

Filkörningsassistenten är standard inom ramen för säkerhetssystemet EyeSight men jag tycker att styrningen påverkas allt för mycket. Det blir besvärligt att köra på landsväg och flerfilig motorväg så jag väljer att stänga av systemet helt. Subaru har långt ifrån ensamma om att ha problem med att finjustera assistanssystemet. Mercedes och BMW har lyckats allra bäst, med de nyaste Volvo-bilarna som trea, resten har mycket att lära.

LÄS MER: Vi testar Hondas stora suv CR-V 

Jag försöker starta mjukt

Nästa finjustering, eller brist på justering, jag får jobba med under hela testperioden är känsligheten i gaspedalen. Från stillastående är det oerhört svårt att köra i väg mjukt. Kraften kommer först inte alls och sen för snabbt. Jag försöker på alla sätt men ju mer jag tänker på att starta mjukt blir det ryckigt, och jag vänjer mig inte över tid. 

Växellådan kunde varit mer precis och växla snabbare och tydligare men det är från stillastående disharmonin mellan gaspedalen och motorn märks allra mest. 

Alla som har en Subaru har säkert redan vant sig vid att andas och ta det lugnt mellan varje moment men första veckan är det besvärligt att allt går så långsamt.

Jag behöver vänja mig vid att äga och köra en Subaru men när jag väl gjort det kan jag förstå att det är en bil som jag får som kompis. Komforten är riktigt bra och det är gott om plats i baksätet och bagageutrymmet. 

Att Subaru nu har Apple CarPlay och Android Auto döljer till viss del att de skyndar långsamt med uppkopplade tjänster. Det och elektrifierade drivlinor är på gång i den nya plattform som utvecklas i Japan.

Motor och köregenskaper

Bensinmotorn på 175 hästkrafter gör inte något speciellt intryck alls. Lugn å fin. Växellådan kunde varit tydligare och snabbare då det blir lite väl många motorrusningar. Och så var det det här med finjusteringen av gaspedalen. Med det här exemplaret var helt omöjligt att köra mjukt från stillastående. 

TV: Så sätter vi betyg på Motor och köregenskaper  

Säkerhet och förarstöd

Subaru med med EyeSight ett av marknadens bästa och mest praktiska säkerhetssystem. Tyvärr var filkörningsassistenten lite för vinglig så jag tvingades att stänga av den helt, ett problem som Subaru delar med flera andra tillverkare. Smart och bra fyrhjulsdrift höjer säkerhetsbetyget. Snygg backkamera med smarta sidokameror ger en geting till.

TV: Så sätter vi betyg på Säkerhet och förarstöd  

Teknik och uppkoppling

Apple CarPlay och Android Auto är standard och vi har en ny åttatumsbildskärm i mitten på instrumentpanelen. Men Subaru är inte i framkant vad gäller uppkopplade tjänster och digital instrumentering. Bra och robust under skalet är Subarus styrka, och det verkar som att det håller då kunderna är nöjda med sina gamla bilar. 

TV: Så sätter vi betyg på Teknik och uppkoppling 

Design

Det är små förändringar på den uppdaterade Subaru Outback som börjar säljas inför modellåret 2019. Och Subaru går försiktigt fram för att inte stöta sig med gamla kunder. Jag hade gärna sett att Subaru vågat gå åt samma håll som till exempel Audi som rätat ut sina linjer och gjort bilarna lite mer sofistikerade. Det är hög tid att Subaru moderniserar hela sin design, något vi också sett skymta på de senaste bilsalongerna. Även interiören har gjorts om en del med 

TV: Så sätter vi betyg på Design 

Köpa och äga

Subaru har ett oerhört starkt rykte i Sverige och ett start nät av duktiga återförsäljare. Prislappen börjar på 329 900 kronor, och har inte skjutit i höjden som hos flera av konkurrenterna. Även om du inte får den allra mest moderna bilen i klassen så är det här ett tryggt köp. 

TV: Så sätter vi betyg på Köpa och äga  

Totalt: 18 (av 25)

3 konkurrenter

Volvo V90 Cross Country (21 av 25 getingar) – läs testet här 

Volkswagen Passat Alltrack (40 av 50 getingar) – läs testet här 

Opel Insignia Country Tourerläs mer om den här 

Subaru Outback 2,5i Summit

Pris: från  394 900 kronor.

Garantier: 3 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 3 år lack, 3 år elektronik.

Motor: Fyrcylindrig boxermotor, bensin.

Cylindervolym: 2 498 cc.

Effekt: 175 hk.

Vridmoment: 235 Nm.

Kraftöverföring: Sjustegad automat, fyrhjulsdrift.

0–100 km/h: 10,2 sekunder.

Toppfart: 198 km/h.

Bränsleförbrukning: 7,3 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 166 gram/km.

Längd x Bredd x Höjd: 4 820x1 840x1 605 mm.

Tjänstevikt: 1 696 kg.

Dragvikt: 2 000 kg.

Annons: