Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 3 feb 2019 14:00

Uppdaterad 31 jan 2019 16:38

TEST: Snygga Tesla Model 3 är raketsnabb och dyr

Första provkörningen av Tesla Model 3 på svensk mark – och slutbetyget blir strålande!

Första provkörningen av Tesla Model 3 på svensk mark – och slutbetyget blir strålande!

1/12

Foto: LASSE SWÄRD

2/12

Foto: LASSE SWÄRD

3/12

Foto: LASSE SWÄRD

4/12

Foto: LASSE SWÄRD

5/12

Foto: LASSE SWÄRD

6/12

Foto: LASSE SWÄRD

7/12

Foto: LASSE SWÄRD

8/12

Foto: LASSE SWÄRD

9/12

Foto: LASSE SWÄRD

10/12

Foto: LASSE SWÄRD

11/12

Foto: LASSE SWÄRD

12/12

Foto: LASSE SWÄRD

Tesla Model 3 har rullat in på svensk mark.

Äntligen, hörs de från alla som väntat så länge på leverans, en del ända sedan våren 2016.  

Vi är först med att få låna den första pressbilen. Första intryck: snygg, snabb, bekväm – men oj, så dyr!  

I februari börjar de första bilarna levereras till svenska kunder. Men redan nu kan vi redovisa de första körintrycken. Vi fick kortidslåna en bil med nederländska registreringsskyltar av Tesla Sverige. 

Bilen finns ännu så länge bara i två toppversioner: Long range för 650 200 kronor i grundpris och den sportigare versionen Performance för 767 200 kronor.

Båda är fyrhjulsdrivna och uppges klara 56 respektive 53 mil med full batteriladdning.

Om vi börjar med exteriören är Model 3 en traditionell sedan, vilket betyder fyra dörrar och baklucka. De yttre kupéliknande formerna påminner starkt om den större Model S.

Insidan är desto mer egen. Att kalla den sparsmakad är nästan en underdrift. Instrumentbrädan är helt ren från knappar och vred. 

I stort sett alla funktioner hanteras på en 15 tum liggande pekskärm placerad i mitten. Till och med vindrutetorkarnas hastighet regleras där. Det kräver tillvänjning. Svagheten blir snabbt uppenbar i det busväder vi kör i. Visserligen kan man aktivera torkarna med spolning genom att trycka in en knapp på blinkersspaken, men intervallet – som man gärna snabbt vill ändra i busväder – ställs in på skärmen. Det tar tid och uppmärksamhet från vägen.

LÄS ÄVEN: Alla nya bilar 2019 – här är 117 kommande modeller

Stort bagage – och otrolig fart 0-100 km/h

Positivt är att Tesla inte gjort om misstaget med Model S och skippat all förvaring. I 3:an finns fack i dörrarna, mellan framstolarna och även i framstolarnas ryggstöd.

Bagageutrymmet bak är stort och djupt och blir ännu större om de bakre ryggstöden fälls (förhållande 60/40). Lasthöjden är låg, vilket gör det lättare att lyfta in väskor. Det finns även ett utrymme under huven i fronten.

Baksätet har plats för tre personer. Utrymmet är helt okej, men sittdynan känns kort och platt. Knäutrymmet är tajt bakom en lång förare.

Stolarna fram ger mycket god komfort. Sikten fram och åt sidorna är bra, men inte rakt bakåt. Backkamera ger suverän bild på den stora skärmen, men linsen därbak blir snabbt smutsig vilket grumlar bilden.

Nog med torrsim. Nu drar vi i väg.

Ohhhh, vilket sug. O–100 km/tim på 3,5 sekunder i körläge Sport och en toppfart (ej provad) på 250 km/tim. (För vanliga Long range gäller 4,8 sekunder och 230 km/tim).

Sport ger också lite ökat motstånd i styrningen. Säkert kul att prova på torra krokiga vägar, men inte i det snöblandade yrväder som rådde under provkörningen.

Grundläget Chill (lugnare acceleration) och styrning i läge Standard ger mycket behagligare uppträdande – fortfarande fast sättning, men inte för hårt och sportigt.

Luftfjädring går inte att få till Model 3.

LÄS ÄVEN: Andreas får inte ladda sin elbil hemma – tycker det är absurt

Tesla Model 3 är roligare att köra än Model S

Bilen är ungefär tre decimeter kortare än Model S och också betydligt lättare, vilket gör att 3:an upplevs enklare att hantera och roligare att köra.

Bilen känns välbyggd och bra isolerad, men någon riktig premiumkänsla som Audi, BMW och Mercedes – och numera även Volvo Cars  ger – förmedlar inte Teslan.

20-tums hjul är standard på Performance. Provbilen har Pirelli Sottozero med dimensionen 235/35 R20. De ger ifrån sig ett påtagligt störande högt ljud på grov asfalt. Som alternativ erbjuder Tesla Nokian Hakkapelitta i samma dimension. det går också att välja 18 tums hjul.

När jag startar i Solna anges räckvidden till 43,4 mil. Efter cirka 8 mil kör jag in till Teslas station med superchargers norr om Uppsala. Då är räckvidden nere i 29,7 mil. Jag har med andra ord förlorat närmare 14 mil. Det frestar på i räckvidd att köra på vägar full med snöslask.

En elektriker från Tesla är i full färd med att bygga om stolparna så att de får en extra laddkabel med CCS-kontakt som Model 3 utrustats med. Det betyder att Model 3 kan snabbladdas i alla publika CCS-stationer. Det blir ett bra komplement till Teslas egna superchargers.

Gratis laddning gäller inte längre. Räkna med cirka 2:30 kronor per tankad kWh. Batteriet rymmer enligt en rad externa källor 75 kWh, men det är inget som Tesla officiellt bekräftar.

– Vi anger inte längre batteriets kapacitet, utan räckvidd, säger Maria Lantz, talesperson för Tesla i Sverige.

LÄS ÄVEN: Polis jagade Tesla på autopilot – full förare sov 

Första modellen i Sverige är rejält dyr

Model 3 har beskrivits som en elbil för de breda massorna, en folkelbil med ett startpris för den enklaste modellen i USA på 35 000 dollar, motsvarande cirka 318 000 kronor. 

De versioner som först kommer till Sverige är allt annat än folkligt prissatta med en start 650 000 kronor. Väljer du annan lackfärg än svart får du lägga till 16 600 kronor för blå eller 27 600 för röd färg.

Adaptiv farthållare, som är standard i många vanliga avgasbilar, går bara att få i paketet uppgraderad Autopilot – för 55 000 kronor. Men då följer en rad övriga funktioner med, bland annat att bilen själv kan byta fil och köra om på de flesta motorvägar.

Säkerheten är på absolut högsta nivå, enligt krockprov i USA. Den fick högsta betyg i alla delprov och den lägsta skaderisken av alla bilar myndigheten NHTSA testat.

Model S har varit ganska dyr att serva, trots att en elbil inte behöver så mycket översyn som en avgasbil. Med Model 3 ändrar Tesla intervallen till 2 år/4 000 mil, Priset för första service väntas hamna mellan 5 000 och 6 000 kronor.

Med trådlösa uppdateringar av programvaran får man tillgång till löpande förbättringar och nya funktioner. Det gör att man slipper åka till verkstad, som ägare till avgasbilar tvingas göra.

Alla versioner har hårdvara för det som Tesla kallar full autonom körning. Det handlar om åtta kameror, tolv ultraljudssensorer samt en framåtriktad radar.

LÄS ÄVEN: Testet av Tesla Model S visar lättanvänd den är 

Ingen räckviddsångest tack vare Teslas laddningsnät

Fyrhjulsdriften hann vi bara få en första känsla av under den korta körningen. Bilen kändes superstabil när vi korsade snövallar i motorvägsfart  och tuggade på utan problem genom lös snö i Uppsala. Vi får återkomma om detta efter längre tester i vinterklimat.

En summering av övriga intryck blir så här:

Model 3 imponerar på flera punkter – den är snygg, snabb och körsäker och med bra räckvidd tack vare omarbetat batteri med högre energitäthet. 

Tryggt med Teslas nät av snabbladdare; ingen oro under långresor. Ännu bättre med tillgång till CCS-laddare.

Den avskalade instrumenteringen ger blandade känslor. En del funktioner hanteras effektivare med spak. Att hastigheten bara visas i form av siffror i övre vänstra kant på skärmen kräver att man ideligen sneglar ditåt. En head-up-display med hastighet och navigationsanvisningar hade varit bättre.

Största invändningen är priset. Det gör bilen oåtkomlig för de flesta. En tröst är att den ändå är mycket billigare än Model S, så riktningen för Tesla är rätt. Nu kan fler än den ytterst smala nisch som haft råd med Model S och X, köpa över en Tesla.

Längre fram kommer Model 3 med mindre batteri och kortare räckvidd och med enbart bakhjulsdrift. Men det är tveksamt om någon version hamnar under 500 000 kronor.

Tesla bygger nu 3:or i rekordtakt i fabriken i Kalifornien. I fjol blev det 145 846 bilar Model 3, varav 42 procent under fjärde kvartalet.

I USA såldes 138 000 Model 3 i fjol. Det var långt fler än vad konkurrenterna Audi, BMW och Mercedes lyckades sälja  av sina premiumsedaner A4, 3-serien och C-klass.

Man kan också jämföra Teslas siffra med Volvo Cars försäljning i USA: 98 200 bilar – av alla sina avgasbilar!

Model 3 framstår i jämförelse med dessa avgasbilar som rena raketen!

LÄS ÄVEN: Unika bilen – förvandlar klassikern till en Tesla 

Nästan ingen väntetid alls

Vad som skaver lite i bakhuvudet när jag vänder hemåt igen är den plötsligt så superkorta väntetiden. Den som beställer en ny Model 3 i dag i Sverige kan få den redan om ett par månader. Även i USA har väntetiden rasat. Vad hände med alla 400 000 som stod i kö?

Nyligen vinstvarnade Tesla om att fjärde kvartalet blir svagare än väntat, tusentals anställda får lämna bolaget för att trimma kostnaderna.

Är det början till tuffare tider när konkurrenter som Audi och Jaguar och Mercedes nu rullar ut sina elbilar?

Eller är det bara ett hack i framgångskurvan för Elon Musk?

Köregenskaper

På topp! Model 3 är ju kortare och lättare än Model S, vilket gör att den känns rappare och roligare att köra. Låg tyngdpunkt genom att hela golvet upptas av batteripack, Fyrhjulsdriften regleras elektroniskt på bråkdelar av en sekund.

Säkerhet

På topp även här! Model 3 har fått högsta betyg i amerikanska krockprov, inte bara totalt utan även i varje delmoment.

Design

Snygga former, men 3:an känns alltför lik den större Model S.

Komfort

Mycket komfortabel – framtill. Baksätet däremot har en dyna med ett djup och en vinkel som inte känns bekväm i längden. De dubbfria 20-tumsdäcken bullrar alltför mycket på grov asfalt, Stötdämpning/fjädring är i standardläget Chill precis lagom avvägt – sportigt utan att bli stötigt.

Ekonomi

Höga priser på toppversionerna som ännu är de enda som finns tillgängliga.  Lite väl magstarkt att ta 27 600 kronor extra för att välja röd färg i stället för svart som är standard, Likaså att adaptiv farthållare bara finns i paket för 55 000 kronor. Kalkylen för en Model 3 Long Range Performance för över 800 000 kronor kanske ändå kan räknas hem på sikt om andrahandsvärdet står sig. Milkostnaderna blir låga. Serviceintervallerna är långa 4 000 mil/2 år – och om man jämför utvecklingen med exempelvis bensinmatad BMW M3. Vilken bil har högst värde om 3 år och 6 000 mil?

Totalt: 22 (av 25)

Inga koldioxidutsläpp ger högsta miljöbetyg för Tesla Model 3.