Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 23 maj 2019 07:00

TEST: Skoda Scala tydligt släkt med VW-modeller

1/7

Foto: SKODA

2/7

Foto: SKODA

3/7

Foto: SKODA

4/7

Foto: ROBIN TÖRNROS

5/7

Foto: ROBIN TÖRNROS

6/7

Foto: ROBIN TÖRNROS

Provkörare Törnros bakom Scala-ratten.

Provkörare Törnros bakom Scala-ratten.

7/7

Foto: ROBIN TÖRNROS

Skoda ersätter gamla Rapid med den helt nyutvecklade Scala som bygger på Polo-teknik.

Vi beger oss till Kroatiska Split och se hur mycket nytt nya Scala egentligen har.

Du kanske kommer ihåg när Skoda Rapid såldes i Sverige för några år sedan. Gör du inte det är det inte så konstigt då det var under en kort period med måttlig framgång. De flesta delarna plockades från Volkswagens lagerhyllor och många valde i stället att köpa den större och bättre Octavia.

Strax utanför flygplatsen i Kroatiska Split står en flotta av nya Scala uppradade i stekande­ sol. Jag är tilldelad en limegrön, på skodiska Rally Green, Scala utrustad med den trecylindriga enlitersmotorn TSI 115 och sexväxlad manuell låda. På väg mot bilen reagerar jag över att fronten sedd från sidan påminner­ om den hos Audi A1.

Volkswagen-familjens DNA är ytterst närvarande. På plats i förarstolen är komforten på topp, detta kan vara en av de bästa stolarna i klassen med riktigt bra stöd i både dyna och ryggstöd. Då är det ändå standardstolarna som sitter i provbilen. Skoda erbjuder även en sportigare variant med fast monterat huvudstöd och mer stöd åt axlarna. Körpositionen är bra tack vare att det finns gott om justermån i både stol och ratt, ignorerar jag logotypen monterad på den sistnämnda skulle jag lika gärna kunna sitta i en Volkswagen Golf.

LÄS ÄVEN: Här är de hemliga bilarna som du inte borde få se 

Motorn är fullt tillräcklig i Scala

Den kompakta trepipen burrar härligt under huven och växellådan är helt okej att hantera,­ varken fast eller slapp. Uppför de kurviga vägarna ovanför Split behöver jag peta ner några steg i lådan för att motorn ska orka med men annars upplevs motorn som förvånansvärt stark för sin storlek och fullt tillräcklig i en bil som denna.

TSI 115-maskinen är troligen den som kommer att bli mest populär på den svenska marknaden. Den kompletteras dock även av den svagare 95-hästarsversionen av samma motor samt en 1,5-liters 150 hästare och en dieselmotor på 1,6 liter och 115 hästkrafter. I slutet av 2019 ansluter även den gasdrivna G-TEC-motorn till utbudet. Den har 90 hästkrafter.

Asfalten är stundvis grov och jämförbar­ med den på svenska vägar vilket gör mig varse att Scala faktiskt är en ganska välisolerad bil för sin klass. Jag förväntade mig att ljudnivån skulle vara högre men upplevd nivå bådar gott för när den landar på svensk mark i mitten av juni.

Provbilen är utrustad med det mindre infotainmentsystemet med pekskärm om 9,2 tum och saknar inbyggd navigation. Det gör dock inget då den ändå är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto vilket betyder att du ändå kan få navigation på skärmen. Dessutom föredrar jag detta billigare system­ då det faktiskt har konventionella vrid/tryckknappar till volym och skrollning genom menyerna, något den 11 500 kronor dyrare 10,25-tumsvarianten irriterande nog saknar.

LÄS ÄVEN: 45 tickande bilbomber – begagnade modeller 

Stor som Golf – komfort som Polo

Kupéutrymme är tack vare axelavståndet på 265 centimeter snäppet rymligare än hos Golf som är tre centimeter trängre mellan axlarna. Men sett till åkkomfort är Scala mer lik mindre Volkswagen Polo på grund av att de två delar MQB A0-plattform. Dämpningen är inte lika raffinerad som hos Golf och saknar det lilla extra som filtrerar bort småstötar. Det betyder att Scala stundtals kan uppfattas som typiskt ”småbilsstruttig”. Men det ska tilläggas att det absolut inte är i värsta laget.

Styrningen är fullt jämförbar med både Polo och Golf vilket kanske låter som ett tråkigt konstaterande men är snarare ett gott betyg. Välavvägd och lagom direkt. Tack vare körlägesväljaren, 1 100 kr, som sitter vid växelspaken blir jag erbjuden lägen som Eco, Normal, Sport och Individual. Då vägarna för stunden är slingrande klickar jag på Sport och Scala reagerar med att både strama till styrning, dämpare och ge kvickare gasrespons. Den känns helt enkelt mer alert och redo för att ge sig i kast med framförvarande kurvparti på ett mer planterat sätt. En rådande trend är ganska små rattar och jag reagerar över att den i Scala faktiskt är ganska stor för den här typen av bil.

Nya Skoda Scala finns att köpa nu till ett instegspris om 215 400 kronor för den TSI 115-version jag kör i dag. Men det betyder att den ligger farligt nära kusinen Volkswagen Golf utrustad med samma motor. Det skiljer endast 1 500 kronor upp till Golfen. Scala har då visserligen en högre utrustningsnivå som standard men på grund av plattformen förlorar den komfortronden mot Golfen. Så det är absolut värt att provköra båda dessa bilar om du går i köptankar.

Att de två ligger så nära varandra i pris är troligen en indikation på att den nya generationen Golf som kommer under hösten kommer att hoppa upp några snäpp i prislistorna. I nuläget säljs Skoda Scala endast med TSI 115 eller 150-hästarsmotorn, den sistnämnda med dubbelkopplingslåda kostar från 248 300 kr.

Köregenskaper

Scala beter sig väldigt mycket som många andra Volkswagen-produkter den känns i stort sett som att köra en Polo eller Golf.

Säkerhet

Skala är ännu inte krocktestad av Euro NCAP men har säkerhetsfunktioner som autobroms och filhållningsassistent som standard.

Design

Utseendemässigt bär den många likheter med den sportiga konceptbilen Vision RS men det syns även detaljer som för tankarna till bland annat Audi A1. Enligt mig överlag en snygg design särskilt över det bakre partiet.

Komfort

Stolarna är riktigt bekväma med bra stöd. Gången är småbilstypisk och har inte samma filter som exempelvis VW Golf har, den upplevs stundvis struttig på vägen.

Ekonomi

För att vara en Skoda är prissättningen ganska hög den är uppe och nosar på Golf-territorium.

Totalbetyg: 16 (av 25)

Två konkurrenter

Volkswagen Golf TSI 115

Golf känns mer vuxen är Scala på grund av dess plattform, priset är bara en bråkdel högre än för den tjeckiska kusinen.

Pris: 216 900 kronor.

Ford Focus 1,0T Ecoboost 100 hk

Snäppet större och billigare än Scala om du väljer den minsta motorn. Starkare 125-hästaren kostar drygt 44 000 kr mer.

Pris: 190 000 kronor.

113 gr/km i utsläpp ger betyg B för Skoda Scala.