ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER
Publicerad 19 nov 2017 17.30

Test: Skoda Karoq är suven som passar alla

1/8

Foto: Skoda

2/8

Foto: Skoda

3/8

Foto: Skoda

4/8

Foto: Skoda

5/8

Foto: Skoda

6/8

Foto: Skoda

7/8

Foto: Skoda

8/8

Foto: Skoda

Det här blir en succé i Sverige.

Skoda har ett enkelt, tryggt och snyggt varumärke i Sverige och där passar nya suven Karoq helt perfekt.

Frågan är väl om någon behöver någon annan bil än det här.

Det har grymtats en tid nu i korridorerna hos Volkswagen. Många inom märket VW tycker att Skoda slipper för billigt undan. Skoda gör så att säga succé på VW:s bekostnad då de köper eller tar del av VW:s teknik och säljer den aningen billigare.

Hittills har VW-gruppen hanterat sina varumärken smart. Det skiljer i storlek mellan en Golf, Octavia, Passat och Superb. Och på samma sätt går det inte att rakt av jämföra en Seat Ateca med en Skoda Karoq eller VW Tiguan.

Men ändå. Skoda och Seat drar på många sätt nytta utav det som Audi och Volkswagen redan betalat av. 

LÄS MER: VW-gruppens nya 1,5-litersbensinare 

Smarta lösningar i Karoq

Skodas ingenjörer har dessutom haft en förmåga att hitta på kluriga och smarta lösningar som gör att vi bilköpare tycker att de tänker lite längre, på några fler saker. Smart behöver inte alltid vara den allra senaste digitala instrumenteringen. Det kan också vara ett baksäte med individuella stolar som enkelt går att plocka loss och ur bilen. Sånt gillar många bilköpare som ofta är lite mer jordnära än spjutspetsarna i bilindustrin.

Jag har gillat Skodas taktik och deras bilar i många, många år men hittills haft lite svårt för den lite tröga styrningen. Det är som att Skoda-folket vill ha sina bilar lite tyngre i ratten och lite jobbigare att hantera. 

Skoda Karoq är den Skoda jag kört som är allra lättast i ratten, allra mjukast i styrningen allra mest behaglig även i trånga utrymmen.

Det tackar jag speciellt mycket för även om det finns ännu lite mer kvar för att nå VW, Audi och till och med Seat.

Rusning hos Skoda – en gång till

Hela designen utstrålar enkelhet, klokhet och funktionalitet. Skoda har inte ens fallit för att placera baksätet lågt i förhållande till sidorutorna. Bara där kommer Skoda att stjäla till sig bilköpare från andra märken som verkar ha glömt bort komforten i baksätet helt och hållet.

När Skoda presentade sin stora Kodiaq i svenska bilhallar var det rusning. Mycket tyder på att vi får se något liknande med Karoq.

 

Motor och köregenskaper

Det är VW-gruppens drivlinor rakt igenom och Skodas ingenjörer har anpassat dem väl till bilens karaktär. Jag testar den nya fyrcylindriga 1,5-litersmotorn som ska ersätta alla 1,4:or i gruppen. Motorn har cylinderavstängning och direktinsprutning. De två mittersta cylindrarna kan stängas av under 13–36 millisekunder när motorn inte behöver arbeta för fullt vilket sänker förbrukningen. Det här märks inte alls under körning. Styrningen är neutral men kan bli lättare. I undanmanöverprovet bromsade ESP bilen rejält men bilen gick ändå att köra igenom konbanan. Klarade testet i ca 75 km/tim.

Säkerhet och förarstöd

Autobroms och adaptiv farthållare är standard även i den lägre utrustningsnivån Ambition. I Car of The Year-juryns autobromsprov klarade Karoq att bromsa för ballongbilen i 65 km/tim. 70 km/tim var för snabbt. Varningslampor gick igång och bältet sträcktes. Tyvärr kostar teknik som Lane Assist – med varning och korrigering i ratten – döda-vinkel-varnare och varning för trafik bakifrån till exempel på en parkering extra. Här hade Skoda gärna fått plocka i mer än autobroms som standard.

Teknik och uppkoppling

Apple CarPlay fungerar finfint på den stora pekskärmen. Inom ramen för Skoda Connect så erbjuds du en rad internettjänster. Vill du öka på utrustningslistan ytterligare så går det att få en större pekskärm och till och med geststyrning. Men ska du satsa på något utöver ren säkerhetsutrustning så är det adaptiva chassit med olika körlägen bra och så går det förstås alltid att prata för ett dragpaket. Men, hos Skoda kostar allt det här extra så var noggrann med din utrustningslista.

Design

Enkelt rakt och snyggt – både på insidan och på utsidan. Jag gillar även utrymmet i baksätet och att stolarna kan skjutas individuellt och dessutom plockas ur bilen. Men allra mest gillar sittpositionen både i fram- och baksätet. Jag sitter lagom högt i framsätet och högt i bak i förhållande till sidorutorna. Karoq är den suv i mellanklassen där personerna i baksätet sitter allra bäst. Sen finns små smarta detaljer som isskrapa i tanklocket och paraply under stolen som mest är kul och utmanande mot premiummärkena.

Köpa och äga

Skoda har ett bra rykte i Sverige och det här är en slags tidlös bil vars andrahandsvärde kommer att stå sig bra. Skulle väl i så fall vara VW-gruppens ständiga DSG-problem som kan rucka lite på det stabila värdet. Jag tror också att du kommer att kunna köra billigt med Karoq då den inte inbjuder till sportig körning utan mer vardagslunk. Den nya bensinmotorn kan komma med fler effektuttag längre fram och är verkligen en framtida arbetshäst i VW-koncernen.

Totalt: 19 (av 25)

3 konkurrenter

Nissan Qashqai

Seat Ateca

Mazda CX-3