Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 16 jul 2019 17:00

TEST: Så klarar sig de franska suvarna på landet

Foto: Jan-Erik Berggren

Vissa påstår att skånska Österlen är så nära den sydfranska landsbygden du kan komma i Sverige.

Därför passar det bra att vi låter två franska mellanklassuvar mötas mitt i sädesfälten i Sveriges matbod.

Häng med i duellen över fem rätter.

Renault Kadjar

Foto: Jan-Erik Berggren

Köregenskaper

Renault Kadjar: Renault Kadjar är befriande fri från filkörningsassistent. Det enda som händer om jag närmar mig en linje är ett lite brummande ljud samt att den gröna linjen i instrumentpanelen blir lite mer orange. Det har förstås att göra med att det här i grunden är en bil som presenterades 2015. Flera assistanssystem lär komma i nästa generation Kadjar. Styrningen är aningen diffus men ändå lätt och ledig. Responsen i gaspedalen är något fördröjd vilket kan leda till ryckig körning. Bromsen tar direkt. Automatlåda är mjuk och inställd på maximal komfort. Vill du ha fyrhjulsdrift måste du välja någon av dieselmotorerna.

Foto: Jan-Erik Berggren

Citroën C5 Aircross: Det finns en knapp längst till vänster på instrumentpanelen som används för att stänga av filkörningsassistenten. Och den används. Ofta. För när filkörningsassistenten är på blir styrningen väldigt oförutsägbar. Den åttastegade automatlåda är näst intill steglös. Men den fina nya fjädringen, som ger bra poäng i komfortkategorin, kan upplevas besvärlig när du kör långsamt. Det kan bli lite gungigt. Imponerade ändå att den mjuka och bekväma bilen inte kränger så mycket i kurvorna. Jag får inte den där direkta kontakten med bilen och jag måste köra C5 Aicross väldigt försiktigt för att det ska bli behagligt. Ingen sportbil direkt. C5 Aicross går heller inte att få med fyrhjulsdrift så de olika körlägena påverkar i praktiken traction control och du väljer läge efter underlag.

Vinnare: Citroën C5 Aircross

Säkerhet

Renault Kadjar: Ni har redan förstått att säkerhetsnivån är något eftersatt vad gäller assistanssystem. Men den passiva säkerheten är god. Här finns också dödavinkelvarnare samt varning och automatisk inbromsning. Autobromsen fungerar i hastigheter mellan 30 och 140 km/tim och ”ser” bara fordon som färdas åt samma håll. Av någon anledning kan autobromsfunktionen stängas av. Start i backe-hjälp är bra men tänk på att systemet bara håller kvar bilen i två sekunder.

Citroën C5 Aircross: Citroën har satsat på hela 16 olika assistanssystem i sin C5 Aircross. Autobromssystemet känner igen fotgängare om du kör i hastigheter upp till 60 km/tim och bilar om du kör upp till 78 km/tim. Avstånd och känslighet kan ställas in i menyerna i pekskärmen. Autobromsen är alltid på när bilen startar, precis som filkörningsassistenten. Fick fem stjärnor av EuroNCAP med Safety Pack valt.

Vinnare: Citroën C5 Aircross

Design

Foto: Jan-Erik Berggren

Renault Kadjar: Kadjar är ett syskon till Nissans Qashqai och det är lite svårt att förstå varför skillnaden i försäljning är så stor i Sverige. Qashqai är en succé medan Kadjar kämpar lite. Kanske beror det på att Kadjar ser lit enklare ut. Den uppdaterade modellen har också förändrats sparsamt. Grillen är lite större och det är lite ny design på stötfångare och lyktor. På insidan har några knappar plockats bort och byggts in i den sju tum stora pekskärmen. Stort plus för att det finns flera USB-uttag. Kadjar är något lägre än C5 Aircross vilket framför allt märks i bagageutrymmet. 

Foto: Jan-Erik Berggren

Citroën C5 Aircross: Citroën har backat lite från sin fräcka design på gamla Cactus. Men sidoskärmarna finns kvar, on än något nedtonade, och tack vare sina snygga rails ser C5 Aircross tuff och stor ut. Jag tycker också om inredningsdesignen som har en egen stil jämfört med allt annat i bilvärlden. Kardantunneln stjäl inte plats i baksätet. Tyvärr säljs inte C5 Aicross med hel soffa fram, den modellen finns bara i Kina. Synd. Jag gillar också den raka bakluckan som gör att lastutrymmet är praktiskt.

Vinnare: Citroën C5 Aircross.

Komfort

Foto: Jan-Erik Berggren

Renault Kadjar: Jag har lite svårt att få till en bra körposition i Kadjar och det beror troligen på ryggstödet som böjer sig lite för mycket bakåt för min smak. Ljudnivån i kupén är normal för prisklassen. Du kan få plats med tre vuxna i baksätet men sittdynan är relativt kort. Kupén är ljus och rymlig. 

Foto: Jan-Erik Berggren

Citroën C5 Aircross: Det här är Citroëns starkaste kategori. Den nya fjädring med hydrauliska ändlägen. Det ger en väldigt mjuk fjädring utan att bilen för den skull blir krängig. När det gungar gungar det istället i längsled, ja, i alla fall tills du kommer på ett sätt att parera med exakt rätt gaspådrag och tryck på bromspedalen. Svårast är det när det går väldigt långsamt eller vi till exempel stoppljus. De nya extra stoppade stolarna är verkligen behagliga. 

Vinnare: Citroën C5 Aircross.

Ekonomi

Foto: Jan-Erik Berggren

Renault Kadjar: Prislappen letar sig precis över 300 000 kronor. Och kanske ser vi här problemet med Renaults försäljning i Sverige. Det känns konstigt att Renault Kadjar med motsvarande motor, ska kosta över 20 000 kronor mer än en Nissan Qashqai. Så är kanske förhållandet mellan Renault och Nissan i andra länder men definitivt inte i Sverige. Höga co2-värden betyder också dyr skatt. Det som talar för Renault i den här duellen är ett väl utbyggt nät av försäljare och verkstäder. 

Foto: Jan-Erik Berggren

Citroën C5 Aircross: Även C5 Aircross kliver precis över 300 000 kronorsvallen. Priserna för suvar har stigit i takt med efterfrågan och frågan är om vi kanske nått smärtgränsen. För det finns bra många bra bilar i Golf-klassen som kan konkurrera med en C5 Aircross. Mycket högt co2-värde ger hög fordonsskatt de tre första åren. Både Kadjar och C5 Aircross har hög förbrukning så det är i längden ingen billig bil. Citroën har inte jättemånga verkstäder runt om i landet vilket ytterligare gör det här till ett svårt bilval. 

Vinnare: Citroën C5 Aircross.

Och vinnaren är:

Citroën C5 Aircross. 5-0 till Citroën ser ut som en rakt igenom förkrossande seger. Men i kategorin köregenskaper vinner C5 Aircross väldigt knappt och framför allt för att Kadjar har en så diffus respons gaspedal, broms ih styrning. Det är lite irriterande eftersom jag vet att Renault kan vässa till det här. Renault hade också vunnit kategorin Ekonomi om de pressat priset till samma nivå som Nissan Qashqai. Men Citroën hade trots det vunnit matchen totalt och mestadels för att den är rymligare och bekväm att köra.

Renault Kadjar TCe 160 EDC Black Edition har ett koldioxidutsläpp på 154 gram/km.

Citroën C% Aircross har ett koldioxidutsläpp på 171 gram/km.