Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 8 feb 2018 15:42

TEST: Så bra är suven som kostar under 100 000

1/2

2/2

Ny och snyggare design och klimatanläggning.

Men Dacia Duster behåller ändå platsen som landets billigaste suv.

Vi testkör bilen i svår terräng och imponeras av markfrigången.

Det är lite pyssel att hitta rätt bland drivlinorna till nya Dacia Duster. Fyrhjulsdrift går inte att kombinera med automatlåda. Och vill jag ha automatlådan så betyder det dieselmotor, även om det kan vara på gång en bensin-automat längre fram. Det här betyder att merparten av de Duster som kommer att säljas i Sverige är fyrhjulsdrivna dieslar med manuell växellåda. 

Dacias försäljningsstatistik visar också att Duster är kvinnornas favorit. Priset är den största anledningen till att välja en Duster och det är en hög andel köpare som tidigare bara köpt begagnade bilar.

LÄS MER: 9 suvar du inte ska köpa 

Saknar autobroms

Och allt det här är logiskt. Enpersonshushåll vill ha en billig och praktisk bil som klarar av det mesta. Då är inte effekt, design eller ens säkerhet det allra viktigaste. Dacia Duster saknar fortfarande autobroms.

Instegsmodellen som kostar 99 900 kronor är den som annonseras men den lockar bara en procent av köparna. De flesta som köper en Duster väljer den mest välutrustade bilen. 

För dyraste och näst dyraste Duster är prisökningen 7 000 kronor för den nya modellen jämfört med den gamla. Och plötsligt har då Dacia Duster blivit dubbelt så dyr. En 1,5-litersdiesel på 110 hästkrafter med fyrhjulsdrift och sexväxlad manuell låda kostar med Prestige-utrustning 179 900 kronor. 

Väljer du den nya bensinmotorn på 1,6 liter – den som sitter i den billigaste Dustern – får du en motor som testats enligt den nya körcykeln WLTP. Förbrukningen blir då 6,6 liter per tio mil. 

BILTEST: Så bra är nya Volvo XC40 

Mycket bättre styrning

Vi testkör dieseln på 110 hästkrafter för att få tillgång till fyrhjulsdriften. Markfrigången är väl tilltagen och korta överhäng betyder att de så viktiga vinklarna till underredet fram och bak blir skarpa och det blir ännu lättare att ta sig fram i tuff terräng.

Duster har en effektiv Hill Descent Control som bromsar bilen i nedförsbackarna. 

Styrningen har förbättrats rejält jämfört med förra generationen men det saknas lite följsamhet. Styrningen är snabb men inte riktigt linjär, något jag känner igen från de Renaultmodeller jag testat. Det är ändå ett rejält lyft jämfört med tidigare.

Dusterkunderna lär också gilla klimatanläggningen och den lite rymligare kupén som skapats tack vare en brantare lutning på vindrutan. Baksätet har nu Isofix-fästen för barnstolar samt bältespåminnare, det gillar alla som skjutsar barn.

Motor och köregenskaper

Styrningen har förbättrats och Dacia har mätt att ansträngningen för att vrida hjulen minskat med 35 procent. Och det märks. Duster känns lätt och trevlig i ratten även om den kan upplevas lite väl lätt och inte riktigt linjär. Dieselmotorn på 1,5 liter och 110 hästkrafter är beprövad och fungerar bra till bilen. Lite knattrigt ljud från utsidan och du måste arbeta den sexstegade växellådan ordentligt. Efter en stund skriker jag efter en automatlåda.

Säkerhet och förarstöd

Det saknas fortfarande autobroms men Dacia har förbättrat krockkuddarna och krockgardinerna samt monterat isofix-fästen för barnstolar. En ny stötfångare har förbättrat skyddet för fotgängare och större backspeglar ger bättre sikt bakåt. Hill Descent Control fungerar bra i branta nedförsbackar. Dödavinkelvarnare och hastighetsbegränsare som fungerar från 30 km/tim är bra säkerhetsfinesser.

Teknik och uppkoppling

Ett multimediapaket – tillval till Essential och Comfort men standard i Prestige – ger dig navigering och usb-uttag men det saknas Apple CarPlay. Du behöver också det här paketet för att kunna köpa till parkeringsradarn med backkamera. Även det här är dock standard i Prestige. Vill du ha de nya runt om-kamerorna så kostar det 3 000 kronor även för Prestige-kunder. Kamerorna är bra om du kör mycket i terräng eller på trånga gator.

Design

Interiören har förbättrats med en display som vinklats mer mot föraren. Mittkonsollen sitter hela 74 mm högre än tidigare. Dacia har också satsat på lite dyrare material för att höja kvalitetskänslan i kupén. Dacia har också skapat flera utrymmen för förvaring men det totala bagageutrymmet är samma som tidigare, 445 liter för tvåhjulsdrivna bilar och 376 för fyrhjulsdrivna. Ljudnivån har sänkts rejält men det hörs lite skvätt från bakhjulet fortfarande. Duster är också lite stötig på dålig väg.

Köpa och äga

Pris, förbrukning och design har varit de tre tydliga anledningar till att kunder valt Dacia Duster. Priset är mer eller mindre detsamma, designen har förbättrats men förbrukningen kan bromsa Dacia Duster framåt hösten. Höga koldioxidvärden ger hög fordonsskatt och totalekonomin kan då bli tuff för hushåll som annars lätt valt en Duster med en snål dieselmotor. Vi kommer att få se en rusning efter nya Duster under det första halvåret i år. Duster erbjuder ändå fyrhjulsdrift och bra utrymmen för ett i sammanhanget lågt pris.

Totalt: 13 (av 25)

3 konkurrenter

Suzuki Vitara – läs testet av den här.  

Renault Captur – läs testet av den här.  

SsangYong Tivoli – läs testet av den här.