Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 3 maj 2018 13:17

TEST: Så bra är superlyxiga cabben Rolls-Royce Dawn

1/3

Foto: Jan-Erik Berggren

2/3

Foto: Rolls-Royce

3/3

Foto: Jan-Erik Berggren

Kylarprydnaden Spirit of Ecstasy visar vägen och jag njuter av tystnaden och kraften i V12-motorn.

Att köra Rolls-Royce liknar inget annat. 

Det är superlyx men det sätter också i gång tankarna om hur BMW egentligen vårdar det här varumärket.

Rolls-Royce är kanske det mest mytomspunna bilmärket. Så gott som alla nu levande människor vet vad en Rolls-Royce är. De vet att det är dyrt och att det är lyx. Kanske vet de också att det handlar om exceptionell komfort.

Och mer än så behöver vi kanske inte veta. Egentligen. För ingen behöver tala om att det här är en förklädd BMW. Att den saknar mycket av den nya teknik som sitter i en BMW 7-serie och att det egentligen är rätt märkligt att BMW valt att inte förse Rolls-Royce med det allra senaste, dyraste och häftigaste.

LÄS MER: Lyxigaste sportbilarna i år – 24 nya modeller 

Lever sitt eget liv

Rolls-Royce får liksom leva sitt eget liv. Ingen kan påstå att det är fel. 2016 såldes det 813 Rolls-Royce runtom i världen. I fjol "bara" 742. Rolls-Royce Motor Cars Stockholm öppnade sitt showroom i Stockholm för drygt ett och ett halvt år sedan och tillsammans med importören Callisma sålt 24 bilar.

När Callisma och Rolls-Royce Motor Cars Stockholm startade försäljningen i Sverige fick jag tillfälle att köra flera av Rolls-Royce modeller. Men det var en relativt kort testtur och i dåligt väder.

Nu fick jag i stället chansen att göra ett mer rejält test och både ta ut Rolls-Royce Dawn Black Badge på en längre sväng och försöka kryssa runt den över fem meter långa bilen i vardagstrafiken.

Jag glömmer väldigt snabbt bort att Dawn är en cabriolet. Så tyst är det i kupén. Ljudnivån brukar direkt åka upp i en cabriolet men i Dawn är det så tyst att det kan konkurrera med vilken annan lyxbil med riktigt tak som helst.

Cabben kan fällas upp och ner i farter under 50 km/tim och det går båden snabbt och ljudlöst.

LÄS MER: Vi testar ikonen – nya Ford Mustang 

Tyngden märks inte

Att Dawn är en tung och lång bil märks förstås vid ratten även om styrningen är smidig i jämförelse med mycket annat. Tillsammans med kraften i motorn och den tysta kupén så blir det komfort i yppersta världsklass.

Det är inte alls mjukt och gungigt som man kan tro i en så här stor bil. Det är väldigt välbalanserat, med ett undantag.

Gaspedalen borde justeras för att få till mjukare starter från stillastående. Nu är den lite för trög i början vilket leder till att du gärna rusar i väg lite väl häftigt. Ja, speciellt som de 600 hästkrafterna ligger där och lurar. Ändå är det förstås fräckt att kunna dra ifrån näst intill vilken bil som helst vid rödljusen. Med en bättre respons hade det varit lättare att köra mjukt.

Efter fyra dagar med Rolls-Royce Dawn börjar jag förstå varför det här ändå är en så pass populär lyxbil. Det är så oerhört stort, fast, bekvämt, behagligt och ändå kraftfullt.

Jag kommer verkligen att sakna att Spirit of Ecstasy visade mig vägen. 

Motor och köregenskaper

Om det inte varit för en viss okänslighet i gaspedalen och faktiskt lite för snabb styrning så hade det blivit en geting till. Lite finjustering behövs. Men fyra getingar är ett riktigt bra betyg för en bil som väger 2,5 ton och är en bra bit över fem meter lång.

TV: Så betygsätter vi motor och köregenskaper   

Säkerhet och förarstöd

Det finns farthållare och det finns ett filvarningssystem. Men BMW har inte gjort som många konkurrenter och försett sin dyraste modell med det allra senaste. Här finns det så mycket mer att hämta i nästa generation Rolls-bilar.

TV: Så betygsätter vi säkerhet och förarstöd  

Teknik och uppkoppling

Precis som när det gäller förarstöd så ligger Rolls-Royce lite efter när det kommer till ny teknik. Det behövs en ny plattform för att få till de tekniska finesserna. Att kunna stänga, men inte öppna, dörrarna räcker inte långt när bland annat Tesla erbjuder samma funktion.

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling  

Design

Jag måste kommentera färgsättningen på testbilen. Så oerhört tråkig. Den riktiga Black Badge är förstås svart. De snygga svarta detaljerna i inredningen gillade jag och inredningen var överlag imponerande även om den var lite överdådig. Att dörrarna går åt fel håll är mest irriterande eftersom jag och alla andra som ska in i bilen närmar oss bilen från fel håll. Snygg och diskret exteriördesign som ändå andas klass. Snygg front. Mycket snygg. Fräckt att Spirit of Ecstasy kan fällas in. Komforten är världsklass.

Köpa och äga

Det är förstås orimligt dyrt med närmare fyra miljoner för en nybil. Men det säljs inte så många per om som ni kunde läsa och då Rolls-Royce är det varumärke det är så är en ny Rolls-Royce snarare en investering än en vanlig bilaffär. En investering du verkligen kan njuta utav. Att jag bara hittade två konkurrenter säger också en del om marknaden.

Totalt: 17 (av 25)

TV: Så betygsätter vi köpa och äga  

2 konkurrenter

Bentley Continental Convertible

Mercedes-Maybach S650 Cabriolet