Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 8 sep 2017 11:11

Test: Renaults Koleos smittad av Nissan X-Trail

Renaults nya stora suv Koleos påminner mycket om Nissan X-Trail.

Renaults nya stora suv Koleos påminner mycket om Nissan X-Trail.

1/6

Foto: Renault

2/6

Foto: Renault

3/6

Foto: Renault

4/6

Foto: Renault

5/6

Foto: Renault

6/6

Foto: Renault

Det nya plattformstänket i bilvärlden ställer nya krav på paketering och design.

För trots att den stora bildskärmen i mitten hämtats från övriga Renaultprogrammet går det inte att skaka av sig Nissan-känslan vid ratten.

Allt känns igen från Renaults sätt att bygga instrument och paneler. Den stora pekskärmen är densamma som i modeller som Talisman och Megane.

Ändå måste jag gång på gång slå bort känslan av att sitta i en Nissan X-Trail, som bilen delar både plattform och drivlina med. Jag testkörde X-Trail i ett Sound of Music-landskap utanför Wien i somras. Då fick vi klättra runt en stund på en bergknalle för att Nissan skulle visa den fina fyrhjulsdriften i bilen, hur den klarade både upp- och nedförsbackar utan problem och hur det gick till att låsa fyrhjulsdriften – i farter upp till 40 km/tim, sen är det autoläge igen. 

LÄS MER: Kritik mot Renaults utsläpp 

Koleos med i Car of The Year 2018

Vi körde också en kortare sväng från berget till flygplatsen men det blev lite för få mil bakom ratten för att det skulle gå att göra en komplett provkörning. Istället la jag allt krut på den andra nya bilen på provkörningen: Qashqai.

För Nissan var det en lätt ansiktslyftning av X-Trail medan bilen med Renault-kläder blir en helt ny modell som finns med i tävlingen Car of The Year 2018.

Och varför känner jag då så tydliga Nissan-vibbar bakom ratten på Koleos? Ja, bland annat för att Renault inte brukar bygga så här stora och rymliga bilar, och då menar jag inte nödvändigtvis bara ben- och lastutrymme. En Renault brukar vara trängre vid förarplatsen och ge lite snabbare respons vid reglagen.

BILTEST: Snygga suven Peugeot 5008 

Satsar på komfort

Nissan X-Trail är mer av en traditionellt amerikansk suv där vägegenskaperna i viss mån fått ge vika för komforten. Och det har Renault nu tvingats plocka med sig.

Det behöver inte vara något negativt, det beror på vilken bil du vill ha, men för de som ägt en Renault i många år kan det vara problem att känna igen sig i en ny Koleos. 

Nissan har fått viss kritik för de lite för små motorerna men nu finns tvålitersdieseln både till X-Trail och Koleos. Och motorn på 177 hästkrafter behövs för att sätta fart på den här stora bilen. 

Dyrt i bonus-malus

Prismässigt ligger Renault Koleos lite under Nissan X-Trail och förutom konkurrensen från systerbilen finns Kias Sorento och Skodas Kodiaq i samma storleksklass. I höst kommer också nya VW Tiguan Allspace och slåss om storsuvkunderna.

Renault hinner lansera och sälja Koleos i nästan ett år innan det föreslagna bonus-malus-förslaget kommer att ge såna här bilar en rejäl straffskatt. Passa alltså på före den 1 juli 2018.

BILTEST: Nissan Qashqai – Trolleritricket som inte riktigt funkar 

Motor och köregenskaper

Trots en turbodiesel på 177 hästkrafter så upplevs motorn seg. En del beror förstås på automatlådan som inte reagerar tillräckligt snabbt. Styrningen är snabb när du väl börjar styra ordentligt vilket lätt leder till att bilen kränger och kastar lite för mycket om du inte anstränger dig för att köra mjukt. Bra komfort och låg ljudnivå.

Säkerhet och förarstöd

Renault erbjuder Koleos med två utrustningsnivåer: Zen och Intens. Den mesta säkerhetsutrustningen inklusive autobroms är standard i den billigare Zen. Med Intense får du automatisk hel/halvljus, backkamera och dödavinkelvarnare på köpet. Automatisk parkering är tillval i både nivåerna. En hyggligt bra säkerhetsnivå utan att kunna presentera något unikt.

Teknik och uppkoppling

Renault har fått ta del av Nissans fina fyrhjulsdrift där det går att låsa drivning på båda axlarna i låga farter. Det ger vina terrängegenskaper. I All-mode kan du också välja tvåhjulsdrift, vid till exempel motorvägskörning på torr väg. Öppning av bagageluckan med en rörelse under kofångaren är förstås en kul finess. Flexibelt bagageutrymme. Apple CarPlay fungerar bra men krånglade en del att få igång. 

Design

Koleos är betydligt rundare i formerna än till exempel konkurrenterna från VW-gruppen. Taklinjen och formerna från familjebilssyskonet Scenic känns inte heller riktigt igen. Det är helt enkelt väldigt mycket Nissan X-Trail även över formerna på Koleos som delar plattform med bland annat Renault Kadjar och Renault Talisman. Interiören är rymlig och instrumentpanelen kommer direkt från övriga Renault-programmet. 

Köpa och äga

Primässigt ligger Renault bra till i mer eller mindre hela sitt modellprogram och Koleos är inget undantag. Fem års nybilsgaranti – två år som kan förlängas ytterligare tre år, är bra och när du Renault fått ta del av mycket av Nissans teknik blir det svårt för Nissan-handlarna att behålla sina X-Trail-kunder. För den som vill ha en stor och rymlig suv med Apple CarPlay – och det är många – är Koleos ett väldigt prisvärt alternativ. Du får bra komfort men rätt trista köregenskaper. CO2-värdet gör att det här är en bil du ska köpa före 1 juli 2018, den kommer att straffas hårt av bonus-malus-skatten.

Totalt: 15 (25)

3 konkurrenter

Nissan X-Trail 

KIa Sorento - du läser vårt test på bilen här. 

Skoda Kodiaq - du läser vårt test av bilen här.