Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 27 jul 2018 10:38

TEST: Räckvidd som en Tesla i Hyundais nya elbil

1/4

Foto: von Salomon Photographie

2/4

3/4

4/4

OSLO. Nissan Leaf och systerbilen Renault Zoe har fått köra runt relativt ensamma bland de lite billigare elbilarna.

Nu finns Hyundai Kona Electric.

Med en prislapp som en Leaf och räckvidd som en Tesla ska Kona bli allas nya favorit.

Hyundai fortsätter att satsa på bredden. Precis som Ioniq så förses den nya lilla suven Kona med flera olika drivlinor. I vintras testkörde jag Hyundai Kona med en trecylindrig bensinmotor. Men den Kona som lockat allra mest har alltid varit den med elmotor och batterier.

Precis som Nissan gjorde med Leaf har Hyundai valt att förse Kona med två olika batteripaket. Men det finns två skillnader: 1) Nissan lanserade det mindre batterier först och 2) Hyundai Konas batteripaket har en vätska som kan både kyla och värma batteriet.

Ja, och så är Kona lite mer av en suv jämfört med Leaf.

LÄS MER: Vi testar elbilen Jaguar I-Pace 

Krångel med priset

Men det finns förstås likheter också. Båda är relativt billiga och efter den nya skattebonusen på 60 000 kronor stannar prishjulet på strax över 300 000 kronor. Hoppas jag. För Hyundais fortsatta problem med importören har gjort att det ännu inte finns något exakt pris på Hyundai Kona – eller för bensindrivna Kona heller för den delen.

Importkrånglet riskerar att ödelägga hela 2018 för märket och som det låter nu dröjer det till senhösten innan det blir säljstart på Kona Electric.

Jag tror att suget efter en liten elbil med lång räckvidd är riktigt stort och det är bilkundernas förlust att Hyundai inte får ordning på importen.

Under testkörningen norr om Oslo visade Kona upp flera fina sidor. Utrymmet i kupén motsvarar det i bensin-Kona och energiförbrukningen under en hel dags testkörning på en rad olika vägar och i olika tempo slutade med låga 14 kWh per tio mil.

LÄS MER: 10 bästa elbilsköpen just nu 

Trög styrning

Några mindre bra egenskaper var den något tröga styrningen. När vägen svängde gick det bra, då är styrningen följsam och fin. Men det var tungt att köra rakt fram. Det kan låta märkligt men Hyundai Kona Electric är inte ensam om att ha svårt att gå rakt utan att du hela tiden behöver justera en trög ratt. Bensin-Kona hade samma egenskap.

El-Kona har samma multilänkbakaxel som de mer effektstarka och fyrhjulsdrivna bensin-Konorna. Det tackar vi för. Trots en tyngre bil blir det stabilt och förutsägbart.

Hyundai erbjuder precis som andra elbilstillverkare olika typer av energiåtervinning. Du kan ställa in fyra olika lägen och dessutom arbeta med paddeln vid ratten tills bilen stpr helt stilla. Läget med mest energiåtervinning vid gassläpp var mest jobbigt att köra med. Jag gillade läge två allra bäst. Energiåtervinningen kan också arbeta tillsammans med farthållaren men det var svårt att helt förstå och känna vilken skillnad det gjorde på inbromsningen.

Nissans e-pedal i Leaf och Jaguars olika energilägen i I-Pace fungerade enklare och bättre.

Tack vare suvdesignen har Hyundai ändå alla chanser att konkurrera ut både Nissan Leaf och Renault Zoe. Räckvidden är en klar konkurrensfördel. Bara priset kan hållas nere – när det nu blir klart.

LÄS MER: Vi testar elbilen Nissan Leaf 

Motor och köregenskaper

Elmotorn och växellåda arbetar bra tillsammans men det blir lite ryckigt med så många olika lägen för energiåtervinning samtidigt som du måste arbeta med paddeln vid ratten för att få bilen att stanna helt – ja, om du inte vill bromsa förstås. Styrningen något trög rakt fram vilket bara känns onödigt. Chassit var stabilt och Kona följde kurvorna fint utan att gå åt det sportiga och stötiga hållet.

Säkerhet och förarstöd

Filkörningsassistenten klarade riktigt skarpa kurvor och framför allt så höll den i länge, även när jag fått tillsägelse att ta ratten styrde bilen på som om inget hänt. Men precis som vanligt fungerade styrningen allra mest med funktionen avslagen. Getingarna gillar att Hyundai plockat i en hel del säkerhets- och assistanssystem. Här finns autobroms med igenkänning av fotgängare och kollisionsvarning åt sidorna bakåt samt varning om något händer i döda vinkeln. Till och med automatisk avbländning är standard.

Teknik och uppkoppling

Head-up-display är en bra teknisk finess som gör att du kan hålla ögonen på vägen lite mer. Framför ratten sitter en sjutumsskärm med all nyttig information. Navigering och radio finns i åttatumsskärmen i instrumentpanelen. Apple CarPlay och Android Auto är standard. Att köra elbil med uppvärmning via elstolarna är ett vanligt knep för att sänka energiförbrukningen. En värmepump finns som tillval och sköter då till exempel klimatanläggningen. Olika körlägen avgör responsen men det var ingen dramatisk skillnad mellan de olika körlägena eco, eco+, sport och comfort men comfort fungerade bäst om du gillar att köra mjukt.

Design

Du kan köpa din Kona Electric med 21 olika färfkombinationer på utsidan och två olika – en mörk och en ljusare – på insidan. En mer eller mindre stängd grill signalerar att det här är en Kona Electric. Mittkonsollen är också helt ny för elbilen jämfört med bensin-Kona. Jag tycker att Kona ser lagom tuff ut på utsidan, det är en liten suv med attityd. Jag gillar också att Hyundai inte krånglat till det bara för att det är en elbil – hoppas att den tiden är över för alltid. Knappar i stället för växelspak vänjer du dig vid väldigt snabbt. Vatten kylt/värmt batteri är en fördel för att kunna ladda snabbt. Motorpaketet har en kompakt design. Väljer du det mindre batteriet får du också ett annat motorpaket.

Köpa och äga

Priset i faktarutan är en kvalificerad gissning då Hyundai knappast kan lägga sig speciellt långt ifrån huvudkonkurrenten Nissan Leaf, trots ett större batteri och längre räckvidd. Det går inte att få dragkrok men taket klarar 80 kg så du kan ha takbox. Batteriladdaren i bilen är bara enfas. Baksätet är väldigt lågt och det går knappt att få plats med fötterna under framstolarna. Det kan bli problem att sätta vuxna i baksätet.

Totalt: 17 (av 25)

3 konkurrenter

Nissan Leaf

Renault Zoe

Volkswagen e-Golf