ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER
Publicerad 7 dec 2017 12.57

Test: Porsches nya kombi en drömbil för familjen

1/6

2/6

3/6

4/6

5/6

6/6

NICE. Sport- och supersportbilar. Bensin och diesel. Suvar i olika storlekar. Hybrider och laddhybrider.

Och nu har Porsche bockat av ytterligare en bilmodell: en kombi.

På Porschespråk heter familjebilen Sport Turismo. Det är en drömbil för familjen.

Solen skiner och vi rör oss snabbt och bekvämt utmed kusten mellan Nice och Monaco samt uppe i bergen. Jag känner igen mig från några rallyjobb jag gjort och när vi rullar in i den pittoreska byn La Turbie med utsikte över hela Monte Carlo minns jag att jag var här för drygt 15 år sedan under en F1-helg.

På vägen från La Turbie till Monaco kraschade och omkom prinsessan Grace av Monaco den 13 september 1982. Men vi klarar oss igenom de snäva kurvorna nedför bergskanten.

Eftersom vi är tre personer i bilen börjar jag mitt test med att sitta i baksätet. Där bjuder inte Porsche något överväldigande benutrymme direkt men jag kan ställa ryggstödet och det är väldigt bekvämt. 

I Sport Turismo är fem sittplatser standard, eller fyra plus en som Porsche uttrycker det, men det går att få bilen enbart fyrsitsig och då med en rejäl mittkonsol även i baksätet.

BILTEST: Porsche Panamera – äntligen fulländad

Porsche inte längre bara sportbilar

Baksätet kan inte mäta sig med det i en fullutrustad Mercedes S-klass men överlag har Porsche vässat inredningen markant. Det är verkligen komfort och kvalitet som kommer främst nu, speciellt i bilarna som inte bara ska attrahera sportbilsälskaren.

Om det här har varit ett dilemma för Porsche så är Panamera Sport Turismo, efter modeller som Cayenne, Macan och Panamera, det yttersta beviset på att Porsche nu är mycket mer än bara en sportbilstillverkare. Nu är det sportig lyx som gäller.

Hybriddrivlinan märks inte av speciellt mycket men det blir faktiskt inte samma gensvar och respons från hybriden som när jag testkör Sport Turismo Turbo med en V8 på fyra liter och 550 hästkrafter.

Jag testar de olika körprogrammen – mest användbara i E-Hybrid – och kan stressa den dryga fem meter lång bilen väldigt bra i de snäva kurvorna. Adaptiv luftfjädring, bakhjulsstyrning och fyrhjulsdrift gör sitt för att stabilisera bilen. Panamera Sport Turismo känns betydligt mindre vid ratten än när vi kliver ur på en parkering vid bergskanten för att ta några snygga bilder.

Ett tips bara: se till att det är parkeringssensorer och backkamera på den bil du köper, det behövs. 

LÄS MER: 11 begagnade bilar du kan lita på i vinter

Halva bilen identisk med Panamera

Jag har redan hyllat Porsches nya inredning och instrumentering som nu plockas med från Panamera till Panamera Sport Turismo. Samma snygga inredning finns numera också i nya Cayenne.

Vid hotellet står ett antal olika Porschemodeller parkerade. Jag kan specialstudera designen och jämföra Panamera med Panamera Sport Turismo. Fram till b-stolpen, mellan dörrarna, är bilarna identiska. Sen har Sport Turismo en rakare taklinje, men bilarna är på millimetern lika långa.

Det fanns de som undrade varför Porsche ens fundera på att bygga Sport Turismo. Jag säger tvärtom: varför byggde de inte Sport Turismo direkt i stället för vanliga Panamera? Den är så mycket snyggare.

Bagageutrymmet är cirka 50 liter större i Sport Turismo och taklinjen gör att utrymmet blir mer praktiskt. Prislappen avskräcker inte heller. Det är cirka 30 000 kronor dyrare med en Sport Turismo – men det är det värt alla dagar i veckan. 

Efter en testdag med E-Hybrid ställer vi den på laddning och vi kör Sport Turismo Turbo till flygplatsen. Och det är något väldigt speciellt och beroendeframkallande med en V8:a. Om jag glömmer bränsleförbrukningen en stund så är det här helt klart favoriten.

I vinter kommer också en E-Hybrid till V8:an vilket ger en total effekt på 680 hästkrafter. 

Jag tittar till i faktarutan på förbrukning och koldioxidvärden och inser att E-Hybrid är hjärnans val. Hjärtat säger fortfarande Turbo.

LÄS MER: Aston Martin visar sin första kombi

Motor och köregenskaper

Det är lätt att älska Porsches motorer och växellådor. När V6-motorn på 440 hästkrafter satt i vanliga Panamera upplevde jag den som lite klen. Det är att ha krav... Men nu hjälper förstås elmotorn till. Men Porsche har prioriterat fin motorvägslunk och du behöver sportläget för att få direkt respons. Den åttastegade lådan är också programmerad för komfort. Ändå en väldigt balanserad totallösning för el och bensin. Så det flyger in en geting till. Bakhjulsstyrningen – som jag kände av mer här än på Panamera, märkligt nog – hjälper till att få bilen att kännas kortare än drygt fem meter. Mycket fin och exakt styrning. En dröm. Vingen på taket är cool.

Säkerhet och förarstöd

Vi har som regel att sätta betyg på bilens standardutrustning och tyvärr är den sparsam på Panamera och Panamera Sport Turismo. Adaptiv farthållare kostar närmare 25 000 kronor och även filkörningsassistenten – som du inte behöver – kostar extra. Tyvärr kostar även parkeringsassistenten och backkameran – som du behöver – också lite extra. Räkna med att behöva langa fram drygt 200 000 kronor på extrautrustning. 

Teknik och uppkoppling

Även teknikbetyget blir lidande av den snåla grundutrustningen. Då är ändå adaptiv luftfjädring, aktiva fjädringen och fyrhjulsdrift standard på Sport Turismo, utom på instegsmodellen Panamera 4 Sport Turismo. Det du praktiken vill ha är standardutrustningen i värstingmodellen Turbo S E-Hybrid. Då får du den dynamiska chassikontrollen, diffspärren torque vectoring plus och efter eftertraktade sport chrono-paketet som annars kostar drygt 20 000 kronor. 

Design

Jag har alltid tyckt att Porsches Panamera sett lite rumphuggen ut och nu vet jag varför. Den är det. Som Sport Turismo sätter sig formen bättre och Porsche får ihop designen på ett bättre sätt. Bilen blir mer kraftfull och bakre halvan stämmer bättre överens med den främre. Interiördesignen berömde jag redan när jag testade Panamera och den är fortfarande lika vacker. En bra balans mellan sport och lyx. 

Köpa och äga

Närmare 1,5 miljon är förstås vansinnigt dyrt på alla sätt. Men jag kan ändå tycka att Sport Turismo är mer värd pengarna än vanliga Panamera. Du får en snyggare och mera praktisk bil men ändå i princip samma köregenskaper. Väljer du med hjärnan – alltså hybriden – och ser till att ladda ofta – så kan du köra din sportbils-Porsche oerhört billigt och miljövänligt. Då kan du spara det sportigaste körläget till helgens bankörning. Det är ändå rätt fräckt att få en supermiljöbil och en supersportbil i skalet av en familjekombi.

Totalt: 18 (25)

3 konkurrenter

BMW 6-serie Gran Turismo – läs testet av den här

Audi A7

Mercedes S-klass – läs testet av den här