Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 26 jun 2019 13:00

TEST: Porsche GT3 RS är världens roligaste bil

Porsche GT3 RS är vansinnigt rolig och vansinnigt obekväm.

Porsche GT3 RS är vansinnigt rolig och vansinnigt obekväm.

1/13

Foto: GLENN LINDBERG

2/13

Foto: PORSCHE

3/13

Foto: GLENN LINDBERG

En mycket road provkörare.

En mycket road provkörare.

4/13

Foto: GLENN LINDBERG

5/13

Foto: GLENN LINDBERG

6/13

Foto: PORSCHE

7/13

Foto: PORSCHE

8/13

Foto: PORSCHE

9/13

Foto: PORSCHE

10/13

Foto: PORSCHE

11/13

Foto: PORSCHE

12/13

Foto: PORSCHE

13/13

Foto: PORSCHE

Precis när jag trodde att jag gjort allt viktigt innan semestern så står den där. Nya 911 GT3 RS. All övrig verksamhet ställs in. 

Nu ska vi se om stortysken är bättre på bilar än vad de är på fotboll…

Jag är en rättvis och ödmjuk chefredaktör på Teknikens Värld. Alla ska få göra allt. Köra småbil med 35 hästkrafter och köra supersportbilar med minst 500. Men inte när det kommer en ny GT3 RS. Då är den min. Bara min.

Men vi börjar med att reda ut det här med alla nya Porschar som heter nåt med GT3 eller har GT3-motor men heter nåt annat. De senaste åren har det matats ut super-Porschar som kan förvirra det hela en aning. 2015 kom 991 GT3 RS, 500 hk ur en fyraliters boxersexa utan turbo (ingen GT3 har turbo) och bättre än alla tidigare GT3 RS. Men puritanerna gnällde på att den bara fanns med PDK-låda (Porsches dubbelkopplingslåda) och 2016 kom drömbilen 911 R, med GT3 RS-motor, manuell låda och ingen vinge.

991 GT3 utan RS har 500 hästar och varvar 9000 r/­min. Nu i vår presenterades också 991.2 GT3 Touring Package med 500 hk men ingen burbåge och manuell spakning (Läs mer om den i Bankalaset i nummer 17 och 18/2018). Till råga på allt sitter GT3 RS-motorn även i den riktiga tävlingsbilen som heter 911 GT3 Cup. Men då nedtrimmad till att ge maxeffekten 485 hk vid 7500 r/­min (max varvtal 8 500 r/­min).

LÄS ÄVEN: Vi provkör nya BMW 745Le xDrive iPerformance (Teknikens Värld) 

Barnen älskar färgen – och motorljudet hos GT3 RS

Sådär, nu är allt glasklart. Det finns en GT2 RS också. Men det är en annan historia. Nu sitter jag i den första nya 911 (991.2) GT3 RS som finns i Sverige, och undrar hur i hela fridens namn den här ska kunna vara ännu bättre än den förra. Men det är den. Det bevisar om inte annat den nya rekordtiden runt Nürburgrings nordslinga. 6.56,4 är 24 sekunder snabbare än det gamla rekordet som sattes av gamla GT3 RS. Och faktiskt en sekund snabbare än 918 Spyders tid från 2013. För er som inte är så bevandrade i varvtider så är 24 sekunder en evighet.

Så den är alltså bättre, det är redan bekräftat. Nya GT3 RS har 520 hästkrafter (tidigare 500) och vridet har ökats från 460 till 470 newtonmeter. Frågan är om jag som vanlig människa kommer att märka det.

Jag störs faktiskt av färgen (Lizard Green, kostar 37 200 kronor). En bil som skriker åt mig att köra alldeles för fort hela tiden borde i min värld ha nån slags osynlighetsfärg i stället för tvärtom. Men mina barn älskar den. Jag får åka tre vändor när jag hämtar dem på skolan. Inte ens jag stoppar in en tvååring i burbågen och snörar fast de andra två i den enda passagerarstolen med sexpunktsbältet. Det finns som tur är vanliga bälten också. Minsta barnet som inte fyllt två än tjatar på riktigt till sig en extra åktur innan läggdags. Jag tror att det är världens härligaste motorljud som är anledningen. Inte bara färgen. Tur att jag har en cirkelsåg (Biltema, 395 kronor) som låter likadant!

LÄS ÄVEN: Mustang Shelby GT500 med 770 hästkrafter! (Teknikens Värld) 

Bilen har tygstroppar – och är helt underbar

Inte ens utan barn i bilen kan jag nyttja den fullt ut på allmän väg. Accelerationen 0-100 km/h har kapats från 3,3 till 3,2 sekunder. Toppfarten är nu 312 km/h mot tidigare 310. Nyheterna på 991.2 GT3 RS är förutom mer pulver huvudsakligen aerodynamiska: Ny front, nya luftintag och ännu ihåligare stag till bakvingen. Bakluckan i kolfiber är ännu lättare. De inre dörrhandtagen är som vanligt i RS-modellerna stroppar i tyg. Men bilen har navigation, elhissar och backkamera, så det där med tygstropparna är bara en gimmick numera. Men det spelar ingen roll, för bilen är helt underbar.

Jag vänder och åker genom tunnlar och drar på växlarna bara för att ljudet är helt fantastiskt. Med alla knappar på max är bilen stenhård, högljudd och växlarna skjuts i som av ett vapen. 21-tumshjulen med centrumbult förmedlar minsta gruskorn och styrkänslan är så exakt så jag undrar varför inte alla sportbilar är så här. Greppet genom snäva kurvor skapar en enorm trygghet, och accelerationen verkar aldrig ta slut, det är nästan som när man ska lyfta med ett flygplan.

Men det bästa av allt är att det sker så kontrollerat. Det finns många bilar med många hästkrafter, men de flesta blir obehagliga i (för) höga farter. Inte GT3 RS, den är byggd för att köras hårt, och den är trygg hela vägen in i mål. Men märker jag nån skillnad mot den ”gamla”. Mm. Fast väldigt lite. Djävulen bor i detaljerna, som man säger, men det största värdet i den här uppdateringen ligger nog i rekordtiden på Nürburgring. Så kallad bardiskinformation: ”Min bil är 24 sekunder snabbare än din runt Ringen”. Tur att alla är slutsålda redan. Annars hade jag behövt en.

Köregenskaper

Det här är en av världens roligaste bilar att köra, så exakt och så följsam!

Säkerhet

Porsche krocktestar inte sina bilar i EuroNCAP, men den har ju burbåge.

Design  

Nja, nog för att vingar och spoilers gör sitt jobb. De sitter inte där för skojs skull, men snyggt är det inte.

Komfort

Det här är en tävlingsbil för allmän väg. Komforten är därefter…

Ekonomi

En av få bilar i världen som ökar i värde för varje minut du äger den.

Totalbetyg: 19 (av 25)

Två konkurrenter

McLaren 570s Track pack

V8 på 3,8 liter och 570 hk, 3,2 sekunder till 100 km/h och en helt underbar körupplevelse precis som GT3 RS.

Pris: Cirka 2,7 miljoner kronor.

Mercedes-AMG GT R

V8 på 585 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,6 sekunder, alltså långsammare än GT3 RS.

Pris: Cirka 1,7 miljoner kronor.