Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 13 sep 2018 11:10

TEST: Porsche gick lite för långt med laddhybriden

1/7

Foto: Porsche

2/7

Foto: Porsche

3/7

Foto: Porsche

4/7

Foto: Porsche

5/7

Foto: Porsche

6/7

Foto: Porsche

7/7

Foto: Porsche

Elektrifieringen är nödvändig för att sänka utsläppen av koldioxid från bilarna.

Men vissa bilmärken kommer att ha svårare än andra att anpassa sig.

Porsches laddhybridversion av Cayenne blir lite väl mycket elbil.

Jag körde Porsches nya laddhybriddrivlina första gången i Panamera Sport Turismo i december förra året. Då njöt jag av de fina köregenskaperna och att den relativt långa och stora bilen kändes så smidig på de trånga sydfranska vägarna.

Porsche har satt samma drivlina i sin nya Cayenne som fått namnet E-Hybrid. Det är fyrhjulsdrift trots att det saknas en 4 i namnet.

Frid och fröjd alltså?

Nja, inte riktigt. I grundläget är bilen i körläge E och även i körläge Hybrid är det väldigt mycket eldrift. Jag får inte riktigt kontakt med bensinmotorn, det behövs att jag ställer om till Sport-läge eller till och med Sport+. 

Men är det inte så det ska vara?

Både ja och nej. Porsche behöver förstås trimma sina drivlinor så gott det går för att sänka förbrukningen. Nu stannar Cayenne E-Hybrid på låga 3,4 liter per tio mil i den snällare och utgående NEDC-körcykeln men min egen förbrukning efter en snäll testvecka stannar på närmare litern per mil. Så värst snål är ändå inte E-Hybrid.

LÄS MER: Vi testar Porsches nya Panamera-kombi 

Sport-läget behövs

Porsche behöver också värna om sitt arv och sina bilkunder. Märker de att köregenskaperna och kontakten med motorn – V-motorn alltså, den som fortfarande räknas mest bland bilägarna – så kan det sluta illa. 

När jag ställer in Sport+-läget och stänger av alla assistanssystem så börjar jag känna igen den Cayenne jag minns från förr. 

Är jag då en bakåtsträvare?

Nej, jag tycker inte det. Olika bilar fyller olika funktioner och kanske borde Porsche hittat en bättre balans mellan el- och bensindrift i sin Cayenne. Och kanske är det här bara en parentes. Det riktiga testet på Porsches hittills så lojala bilköpare blir när den första elbilen dyker upp. 

Till alla som tycker att jag bara gnäller och längtar efter svunna tider vill jag bara säga att läs mitt test av Jaguars nya elbil I-Pace. Jaguar har på många sätt samma slags problem som Porsche med den nya elektrifierade tiden. Ändå lyckas Jaguar få till en välbalanserad, sportig och snygg elbil. 

Det ska bli spännande att se hur kunderna tar emot Cayenne E-Hybrid och hur stor andel laddhybriden får att de totala Cayenne-köparna.

Foto: Porsche

Motor och köregenskaper

Hög toppfart, snabb acceleration och relativt låg förbrukning är en bra balans mellan effektuttag och utsläpp. Räckvidden på bara el är drygt fyra mil och batteriet kan laddas i ett vanligt 230-uttag på strax under åtta timmar. Men tänk på att elsäkra huset och att en laddbox är ett bättre alternativ för all typ av elbilsladdning. Styrningen fungerar riktigt bra men allra bäst om du stänger av filkörningsassistenten.

TV: Så sätter vi betyg på Motor och köregenskaper  

Säkerhet och förarstöd

Och på tal om filkörningsassistenten – den kostar lite extra.. 8 100 kronor enligt specen för testbilen. Jag brukar alltid tycka att säkerhets- och assistanssystem är värt pengarna och det är väl så även den här gången, trots att systemet påverkar styrningen lite för mycket. Även adaptiv farthållare och head up-display, en bra säkerhetsfunktion, kostar extra.

TV: Så sätter vi betyg på Säkerhet och förarstöd 

Teknik och uppkoppling

Dynamisk chassikontroll inklusive PASM är enligt Porsche standard men kostar i testbilens spec 22 300 kronor. Det är bara en del i en diger utrustningslista som stannar på 233 100 kronor. Och det finns ännu mer. Så se grundpriset som en slags början.

TV: Så sätter vi betyg på Teknik och uppkoppling 

Design

Konkurrensen blir allt tuffare i suvklassen och inte minst koncernsyskonet Audi Q8 kommer till i höst. Porsche har försökt att göra sin Cayenne lite tuffare men det är fortfarande väldigt försiktigt. Interiören är ett stort lyft jämfört med tidigare vilket får en fjärde geting att flyga in för landning.

TV: Så sätter vi betyg på Design 

Köpa och äga

När nu Panamera fått en kombiversion i Sport Turismo och konkurrensen i klassen hårdnat blir en investering i en Cayenne lite mer problematisk. BMW:s nya laddhybridversion av X5 kommer också i höst så utrymmet för Cayenne E-Hybrid blir mindre. Kanske kan en mera kraftfull laddhybrid som det ryktas om få fler nyfikna på Cayenne. 

TV: Så sätter vi betyg på Köpa och äga  

Totalt: 15 (av 25)

3 konkurrenter

Audi Q7 – läs testet av den här

Volvo XC90 – läs testet av den här 

BMW X5 – läs mer om den här