Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 11 maj 2018 15:52

TEST: Porsche 911 Carrera T – entusiastbilen för finsmakarna

1/7

Foto: Porsche

2/7

Foto: Porsche

3/7

Foto: Porsche

4/7

Foto: Porsche

5/7

Foto: Porsche

6/7

Foto: Porsche

7/7

Foto: Porsche

Det finns en Porsche 911 för alla.

Och nu finns det också en som är ännu lite sportigare, ännu lite lättare och ännu mer för finsmakarna: Porsche 911 Carrera T.

T står för "Touring" men det är knappast långresor den här fräcka sportbilen är byggd för.

Porsches mycket breda 911-serie står inför en generationsväxling men Porsche har ändå hittat ett smart sätt att utöka modellprogrammet ytterligare. 

Att det här handlar om något annat märks direkt när jag dyker ner i nya 911 Carrera T. Det finns ingenstans att lägga mobiltelefonen. Och när jag ska öppna dörren inifrån finns inget handtag utan en gul tygbit som jag får dra i med en speciell knyck.

Jag vet inte om dörrhandtagen väger speciellt mycket men tygöglan visar i alla fall tydligt att Porsche menat allvar med att sänka vikten. Det finns heller inget baksäte, mycket av ljudisoleringen är bortplockad och rutorna bakom b-stolpen är av så kallat lättviktsglas.

LÄS MER: Årets fräckaste nya bilar – 24 supermodeller 

Finns med automatlåda

När det först viskades om 911 T sas det att det bara skulle bli manuella växellådor men nu finns det ändå en PDK som tillval. Jag brottas med den sjustegade manuella lådan på testbilen. Det är också ett tecken i tiden att när jag börjar köra lite fort i ett kurvigt parti på min testslinga så börjar jag automatiskt att leta efter paddlarna på ratten. Då har det gått långt.

Jag skriver också brottas då den sjunde växeln inte är helt enkel att få i och växellådan behöver arbetas med som vi gjorde på Porschar för 10-15 år sedan. 

Porsches Sport Chrono-paket med de olika körlägena är standard liksom den aktiva fjädringen. Fyrhjulsstyrning är tillval. Växelspaken har kortats en aning jämfört med vanliga Carrera och bilen har sänkts 20 millimeter.

LÄS MER: Så ska du inte parkera din 911 

Bästa körupplevelsen

Allt handlar om att ge föraren bästa möjliga körupplevelse. Porsche har tänkt till och skapat en ny entusiastbil – precis som T-bilarna en gång var på 1960-talet.

Boxermotorn är densamma som i vanliga Carrera med ett i sammanhanget nedtonat effektuttag på 370 hästkrafter. Men om T-bilarna en gång var instegsvariant så prissätter Porsche - tack vare paketen som är standard – aningen över vanliga Carrera. Men räknar med på motsvarande utrustning så blir T den billigaste 911-modellen.

Vid ratten så känns det också tydligt att det handlar om körupplevelse i första hand. Jag tänker inte alls på att det "bara" är 370 hästkrafter. Bakhjulsdriften och den mekaniska differentialen gör att kraften verkligen känns när den ska leta sig ner i asfalten. Även med standardinställningar börjar bakänden kränga skönt vid fullt gaspådrag. 

LÄS MER: Nytt fartrekord av Koenigsegg 

Svårt hitta konkurrent

Carrera 911 T är en tydlig entusiastbil för alla som vill vara med i 911-familjen och för alla som vill renodla sitt bilägande till att handla bara om köregenskaper.

Det är inte lätt att plocka fram tre konkurrenter till Carrera 911 T. De tydligaste är de andra Porsche-modellerna då ingen annan biltillverkare gör precis den här typen av bilar. Porsche dominerar sitt segment totalt. Konkurrenterna svarar med antingen dyrare, större eller effektstarkare bilar. Fast vi får väl se när BMW är klar med nya Z4 och Toyota med sin Supra.

Motor och köregenskaper

Porsche har lyckats bra med att skapa en bil som ska köras – ordentligt – och inget annat. Effektuttaget kan tyckas litet i en 911 men den lätta och lättstyrda bilen blir ändå snabbare än det mesta från noll. Med manuell växellåda så blir vardagskörningen ansträngd. Jag vet att puritaner vill ha manuell låda men jag hade satsat på PDK, inte minst för att paddlarna är roligare när det går fort. Då kan jag låta händerna njuta fullt ut av den fina styrningen. Jag hade också gärna sett lite mer effekt från boxersexan. Kanske går det att få drömma om en Turbo T?

TV: Så betygsätter vi motor och köregenskaper    

Säkerhet och förarstöd

Nej, det finns varken filkörningsassistent eller autobroms. Det finns typ krockkuddar och bilbälten, snygga gula för övrigt. Bakhjulsdrift och mycket effekt gör också att föraren verkligen måste vara uppmärksam och aktiv – precis som det ska vara på den här typen av bil. Jag hade gärna sett autobroms även om jag förstår att det betyder mer vikt i bilen. Men inte minst i kösituationer är det smart att bilen kan bromsa själv. Även en 911 T-ägare borde gilla att slippa åka till verkstaden och fixa den fina och specialdesignade frontspoilern eller den fina motorhuven för en onödig sammanstötning i rustningstrafik. 

TV: Så betygsätter vi säkerhet och förarstöd  

Teknik och uppkoppling

Nej, det finns inte Apple Car Play men Porsches system för att upptäcka bilen vid stöld, PVTS. Mekanisk differential och fyrhjulsstyrning, som är tillval, får beskrivas som nyttig teknik. Connect Plus, som gör bilen lite mer uppkopplad och med nödvändig trafikinformation, samt Porsches lite mer avancerade kommunikationsutrustning, PCM, finns tillgänglig utan kostnad. Du behöver alltså säga till om du vill ha det. Med den mer avancerade kommunikationsmodulen får du en bättre navigation och bättre koppling mellan din telefon, dina appar och bilen.

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling   

Design

Vill du känna igen en 911 T så kika på frontspoilern som har ett lite speciellt utseende. 911 T har också sportdesignade packspeglar samt på grillen – som sitter på bakluckan eftersom motorn är monterad där bak. Det är väldigt snyggt att den gula färgen på testbilen går igen i interiören. Jag gillar gult på Porsches bilar men 911 T kan också fås som vit, svart, röd, orange eller en lite speciell blå färg. Interiören är enkel och fullföljer intentionerna med en entusiastbil. Precis som helt konceptet med 911 Carrera T så är det enkelt och återhållsamt. 

TV: Så betygsätter vi design

Köpa och äga

Porsches 911-serie kan bli svårvärderad över tid eftersom det finns så många varianter. Men i de fallen så är det alltid modellerna som sticker ut mest som värderas högst. 911 Turbo – förstås, Targa och kanske också 911 T. Porsche har ett gott rykte som en av få sportbilar som det verkligen går att köra året runt och en sportbil som också överlever någon halvtimme i hög fart på en racerbana då och då. Instegsmodellerna tillhör oftast inte de som håller värdet allra bäst – bilköparna vill ha mycket utrustning – men i det här fallet gäller inte den regeln då 911 T paketerats på ett lite speciellt sätt.

Totalt: 19 (av 25)

TV: Så betygsätter vi köpa och äga   

3 konkurrenter

Jaguar F-Type – läs testet av den här 

Mercedes AMG GT Coupé – läs testet av den här 

Porsche 911 Carrera S – läs testet av den här