Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 4 apr 2019 16:23

TEST: Porsche 911 cab är fenomenal på vägen

1/12

Foto: Right Light Media

2/12

Foto: Right Light Media

3/12

Foto: Right Light Media

4/12

Foto: Right Light Media

5/12

6/12

7/12

8/12

9/12

10/12

11/12

12/12

Porsche 911 har blivit, större, snabbare, bättre och dyrare. 

Vi är i Grekland för att se om vi tappar hakan när 911 tappar taket.

En sak är i alla fall säker – körkänslan är det inget fel på.

Med ett enkelt knapptryck på mittkonsolen fälls suffletten ner. Operationen tar tolv sekunder och ger ljus och livar upp insidan av både undertecknad och helt nya Porsche 911 cabriolet. Solen lyser med sin frånvaro men det är svårt att missa den nya interiören. Teknologin är tagen från Panamera och Cayenne men mängden knapparna är avsevärt mycket mindre vilket gör det enklare att ta till sig. 

Designen skiljer sig dock desto mer från de större Porscharna, mycket är inspirerat av tidigare generationer 911. Varvräknare är en av de detaljerna från förr och är fortfarande analog och centralt placerad i mätarklustret, så klart. Den smala vita nålen rycker till när jag vrider om startknappen till vänster om ratten. Numera är nyckellöst system standard på alla 911:or och startknappen ser ut som en integrerad nyckel.

Foto: Right Light Media

Nya 911 har fått fler hästkrafter

Samtidigt som nålen till varvräknaren vaknar till liv ryter det till baktill. Det här är ju den största fördelen med en cabriolet, att få höra motorljudet helt ofiltrerat! Dånet härstammar från en dubbelturboladdad sexcylindrig boxermotor som för det mesta är samma som kom i och med ansiktslyftet av förra generationen. Porsche har mest pillat på turboaggregaten och resultatet är 450 hästkraften och 530 Nm! En ökning med 30 enheter vardera. 

Det är en Carrera S jag sitter i och bara Carrera utan S är långsammare. Vanliga Carrera är inte här än utan det är Carrera S som är första versionen av generation 992, den åttonde i ordningen. Carrera ryktas komma till sommaren och en snygg effektsiffra vore väl 400 hästkrafter? Då skulle den tidigare effektskillnaden på 50 hk bestå. 

Med den lilla rakapparats-liknande växelväljaren på mittkonsolen lägger jag i Drive och lägger hotellet bakom mig. Den nya växelväljaren har fått kritik men jag tycker den funkar bra förutom att jag saknar funktionen att tippa spaken åt sidan för att växla mellan automat och manuellt läge. Nu måste jag i stället trycka på en knapp, vanesak absolut men det måste gått att göra den nya spaken tippbar.

TEST: Superlyxiga suven Rolls-Royce Cullinan 

Foto: Right Light Media

Fenomenal körkänsla i Porsche 911

Initialt känns det här som gamla 911:an trots den helt nya interiören. Med blicken på vägen är det ur världen. Körkänslan var det aldrig något fel på hos föregångaren och nya Porsche 911 är fenomenal. Styrkänslan är ruskigt bra och framvagnen ger ett förtroendeingivande grepp! 

992:an har blivit mycket bredare än föregångaren, vilket känns. Porsche har kompensera att bilen blivit bredare har styrningen blivit elva procent mer direkt och krympt omkretsen på ratt och resultatet är riktigt bra! Förutom att den mindre ratten nu täcker bildskärmarna som ramar in den analoga varvräknaren. Med ”Sport-Chrono”-vredet på ratten lägger jag i Sport och fäller ner högerfoten. Rumpan kickar direkt ut som en GT2 RS (700 hästarsmonstret av förra generationen). Blixtsnabbt och ESP släpar någon millisekund innan räddningen kommer, en gnutta obehag rusar genom kroppen men främst är det förvåning som är den stora känslan. Körläget är som sagt i sport men antisladdknappen har jag låtit vara. Borde då inte Porsche 911 vara så smart så den känner av innan det börjar spinna baktill?

”Jisses vad det går”

Men jisses vad det går… 450 hästkrafter är i dag inget märkvärdigt för en sportbil men det här är en snabb bil! Aldrig känner jag att kraften är otillräcklig, snarare tvärtom. Kraft är kul men behöver någon verkligen så här mycket effekt i en cabriolet? Det är inte särskilt kul att köra nedcabbat i över 70 km/h, det bara blåser och väsnas (observera att det här är en högst personlig uppfattning). Och upp till 70 km/h kommer den här 911:an på en löjligt kort tid. 

En mer jämförbar accelerationsmätning än 0-70 km/h är det klassiska måttet 0-100 km/h. Och den sprinten görs på 3,9 sekunder för Carrera S utan prestandahöjande paketet: ”Sport Chrono”. Lägg till det (24 300 kronor) och den tiden kapas med två tiondelar (tack vare att launch control ingår i ”Sport Chrono”), lägg till fyrhjulsdrift (70 000 kronor) och den kapas ytterligare en tia.

Det är inte bara tack vare den kraftfullare motorn som nya Carrera S har blivit onödigt snabb, 911:an har nu en ny åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Alltså en växel mer än tidigare. Nya lådan är det inget fel på förutom i stadstrafik i normalläget. Lådan ligger på en onödigt hög växel och verkar ha 1000 r/min som målbild. Vilket inte bara gör den seg, med de justerbara avgasspjällen i öppet läge vibrerar det obehagligt i örongångarna. 

Den kritvita provkörningsbilen har det 27 200 kronor dyra sportavgassystemet och symfonin som kommer ur de två stora ovala slutrören är bra under mer aktiv körning. Men långt ifrån det fantastiska ljudet som Porsche boxersexor utan turbo kan ge ifrån sig. Att nuvarande Carrera S är turboladdad går inte att missa. Ljuden från de dubbla aggregaten hörs tydligt både under uppladdning men mest utmärkande är dumpventilen. Det kvittrar nästan som när Mitsubishi Lancer och Subaru Impreza fortfarande körde rally-VM!

Längs kustvägarna strax utanför landets huvudstad är det absolut njutbart med den bara solen över huvudet som ger hårbottnen en fin bränna. Men självklart får livet inte vara för bra - regnet börjar droppa. Bra att taket kan fällas upp i farter upp till 50 km/h! Det är dock ingen nyhet 991:an kunde även den manövrera suffletten i samma farter.

Med taket på blir det väldigt mörkt men samtidigt väldigt tyst, skönt! Huvudutrymmet är imponerande bra och alla, möjligtvis inte basketspelare, kan vara lugna. Sikten bakåt är ingen höjdare med taket nere men med locket på är sikten genom bakrutan irriterande dålig. Litet plåster på såren är att Porsche bjuder alla 911 cabriolet-köpare på gratis backkamera. Annat som kommer bli störande för köparna är alla nya skrymslen som kommer samla skit och damm. Den nya rakapparaten på mittkonsolen sitter på en upphöjnad där glipan är tillräckligt bred för att samla skräp och samtidigt tillräckligt djup för att bli svår att göra ren. Mittkonsolen och instrumentbrädan sitter nu inte ihop utan har en glipa där det redan nu, i provkörningsbilen, var riktigt dammigt. De här gäller inte specifikt för 911 cabriolet utan även vanliga 911. Lösningen på det första problemet kan komma i och med den manuella lådan som kommer i början på nästa år. 

När vi ändå är inne på köpare finns det en elefant i rummet. För att kunna fälla taket i 911 blir merkostnaden 130 000 kronor vilket ger bakhjulsdrivna och taklösa Carrera S ett frånpris på 1 285 000 kronor. Ingen billig bil men likväl en förbaskat bra körupplevelse!

Rivaler

Mercedes-AMG GT Roadster

Dubbelturboladdad V8 på 476 hk. Mercedes är mer brutal men inte lika välstämd som

911 cabriolet.

Pris: 1 370 000 kronor.

Audi R8 Spyder V10 quattro

En riktig dyrgrip men R8 är betydligt snabbare med sina 570 hk. Sen är det ljudet…

V10:an är svårslagen på den punkten.

Pris: 1 751 500 kronor.

Köregenskaper

Nya 911:an är sällsynt exakt och förmedlar en väldigt otroligt bra känsla i ratten. En bil som är skönare att köra är svår att hitta!

Säkerhet

Hur Porsche 911 presterar i krocktest kommer vi med största sannolikhet inte få reda på. Men Porsche har bra assistanssystem i form av bland annat adaptiv farthållare, filhållningsassistent, adaptiva strålkastare och mörkerkamera. Dock förvånas vi av att antisladdsystemet tillåter bakvagnen glida ut.

Design

Återhållsam men stilren och elegant. Bakdelen ser mindre klumpig ut i verkligheten.

Komfort

En av de bekvämaste sportbilarna som finns. 911 klarar av dålig väg förvånansvärt bra och stolarna är kanske marknadens bästa.

Ekonomi

Nya 911 är dyrare än föregångaren och priset är högt. 1 285 000 kronor för en Carrera S cabriolet är saftigt.

Totalt: 18 av 25.