Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 21 mar 2019 12:50

TEST: Peugeots nya hybrid saknar räckvidd

1/6

2/6

3/6

4/6

5/6

6/6

Nu ska PSA-gruppens bilar med Peugeot, DS, Citroën och Opel elektrifieras. I slutet av det här året kommer en rad elbilar och laddhybrider. 

Vi har redan kört en av dem – Peugeot 508 PHEV.

PSA-gruppen har bestämt sig. Småbilar i A-segmentet som byggs på plattformen CMP blir elbilar. Lite större bilar i D-segmentet som byggs på plattformen EMP2 blir laddhybrider. Mitt emellan ligger de mellanstora bilarna, C-segmentet, som både kan bli elbilar och laddhybrider. 

Först ut bland de stora bilarna är 508 som, enligt principen ovan, får en laddhybriddrivlina. Bensinmotorn på 1,6 liter och 180 hästkrafter arbetar tillsammans med en elmotor på 80 kW och 110 hästkrafter. Batteriet är på 11,8 kWh.

När jag får styra ut en prototyp av stora 508 kombi med den nya drivlinan på testbanan Ceram norr om Paris är det är lätt dimma och lite fuktig asfalt. 508 PHEV är inte typgodkänd och ska presenteras först i slutet av året. 

Peugeot har dolt batteriet under passagerarsätet och hittat utrymme genom att bland annat minska på bensintanken. Men det var viktigt för Peugeot att inte tumma på vare sig plats i baksätet eller bagageutrymmet. 

LÄS MER: De bästa laddbara bilarna att privatleasa 

Två körlägen – två återvinningslägen

Jag testar de olika körlägena samt de två olika nivåerna på energiåtervinning. Kärlägen väljer jag som vanligt med en knapp i mittkonsolen och vill jag ha mer energiåtervinning passerar jag D-läget i den nya åttastegade automatlådan till läget B. Visst bromsar det mer men jämfört med många andra laddhybrider är det väldigt försiktigt.

Sportläget ger lite mer respons och bensinmotorn agerar lite snabbare. I hybridläget sköter bilen allt för bästa möjliga förbrukning. Elläget klarar att köra bilen i 4 mil på el och i läget Comfort lägger vi till aktiv fjädring och variabel dämpning till hybridläget.

I den här typen av bil fungerar Comfort-läget allra bäst. 

Drivlinan arbetar mjukt mellan bensin- och elkraft och det märks inte speciellt mycket att jag släpar runt på närmare 100 kg batteri. 

LÄS MER: Mercedes storsatsar på el och hybrider 

Kan följa kraften

Förutom olika körlägen lägger Peugeot till nya vyer i informationssystemet där jag kan följa hur kraften fördelas och återvinns och även se hur batteriet mår. Precis som andra tillverkare satsar också Peugeot på nya uppkopplade tjänster som bland annat ser över laddning. 

En liten finess är att en blå led-slinga lyser på innerbackspegeln när bilen körs enbart på el. Blått är också signalfärgen i informationspanelen i elläget.

508 PHEV blir framhjulsdriven och kommer inte att erbjudas med fyrhjulsdrift. Det gör i stället den 3008 PHEV som finns i ett garage intill testbanan. Suvens drivlina skiljer sig på en rad avgörande punkter:

Bensinmotorn på 1,6 liter ger här hela 200 hästkrafter.

Det är två elmotorer – en fram och en bak – på vardera 80 kW och 110 hästkrafter.

Batteriet blir större, 13,2 kWh.

Tack vare det större batteriet och fyrhjulsdrift blir räckvidden på el cirka 5 mil.

Peugeot ger ingen närmare förklaring än att man valt ett större batteri till 3008 men då det är en högre bil än 508 finns det ännu lite mer plats för ett batteri. Det är den korta och troliga förklaringen.

3008 kommer med ett större batteri och över fem mils räckvidd på el.

Foto: Jan-Erik Berggren

LÄS MER: Porsche gick för långt med laddhybriden

3008 får fyrhjulsdrift

3008 ska erbjudas med enbart framhjulsdrift och då sjunker räckvidden till samma som i 508, fyra mil. Anledningen är enligt Peugeot en effektivare växellåda även om faktabladet säger att det ska sitta samma elektroniska åttastegade låda i båda bilarna. 

Peugeot 508 PHEV ska lanseras först i slutet av året och Peugeots ingenjörsteam hoppas kunna plocka ur några kilometer till i räckvidd på den tvåhjulsdrivna bilen. En effektivare energiåtervinning skulle vara ett logiskt steg, här finns mycket att hämta.

Efter några varv på testbanan börjar kraften i batteriet ta slut. Fyra mils räckvidd enligt WLTP-mätmetoden är lite för lite när flera konkurrenter pratar om i alla fall minst en mil ytterligare.

Men PSA-gruppen har i alla fall tagit klivet in i elbilseran. I ett garage bredvid 3008 PHEV står Peugeot nya elbil: e208. Här nyckeltalen ett batteri på 50 kWh, samma hjulbas som vanliga 208, hela 265 liters bagageutrymme och en räckvidd på 34 mil, enligt WLTP.

Förutom att Peugeot bestämt sig för vilken plattform som får vilken drivlina och en tydlig strategi finns också en idé om hur laddning ska gå till, olika tjänster runt den uppkopplade elbilen, presentation av eldrivlina och batteri inne i bilen och plats för laddkablarna i bagageutrymmet. Att Peugeot har valt strategi för olika plattformar betyder också att de vet vilka fabriker som ska bygga vad. Elektrifieringen påverkar hela tillverkningsprocessen.

Foto: Jan-Erik Berggren

Köregenskaper

Det här är en stor bil på väldigt många sätt och det märks också på köregenskaperna. Responsen i drivlinan, styrningen och chassit kunde varit bättre. Det här är en bil som du ska glida fram i och du ska inte stressa utan andas mellan varje manöver.

Säkerhet

Här finns autobroms och filkörningsassistent. Den senare tillhör de vingligaste i bilvärlden och bör slås av – direkt. Det går att välja till nattvision, det är bra. 

Design

Snygg på utsidan men instrumenteringen är lite svår och det är mycket knappar. Det är  hög tid för Peugeot att uppdatera sin i-cockpit. Jag gillar heller inte den lilla ratten som jag måste ha i knät för att jag ska se instrumentbrädan. Stort bagageutrymme.

Komfort

En bil att glida fram i och de olika körlägena förstärker de intrycken. Jag hoppas att Peugeot fortsätter att jaga komfort snarare än sportiga köregenskaper.

Ekonomi

Peugeot ligger bra till i pris men frågan är hur stor nytta den här drivlinan har på totalekonomin då det saknas ett par mil i räckvidd på el. 

Totalt: 16 (av 25)

2 konkurrenter

Kia Optima PHEV

Volkswagen Passat GTE