Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 2 sep 2018 14:00

TEST: Opel satsar på rymlig komfort i nya familjebilen

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

RÜSSELSHEIM. Det vanliga har varit att förse en skåpbil med ett baksäte och sälja den som personbil.

Men nu har Opel, Peugeot och Citroën gjort tvärtom.

Vi har testkört Opels familjebil Combo Life.

Det är den mångsidiga och flexibla plattformen EMP2 som ligger som grund för de tre syskonbilarna Opel Combo, Citroën Berlingo och Peugeot Rifter. Först ut för oss är en testkörning av Opel Combo i familjebilsutförande, Life, och som skåpbil, Cargo.

Både Life och Cargo erbjuds i långa respektive korta versioner och håller vi oss till familjebilen så kan den fås fem- eller sjusitsig, oavsett längd.

Plattformen ger Combo lägre vikt jämfört med föregångaren och också olika lösning för bakaxel och fjädring. Därmed ska Combo kunna anpassas bättre för användning som familjebil eller transportbil. Tidigare har det varit ett bekymmer att de lite stela transportbilarna fungerat mindre bra som personbilar, och de lite mjukare personbilarna har inte klarat den tunga lasten.

Diesel med automat

Jag kör Combo Life med såväl diesel- som bensinmotor. Vid lanseringen kan du bara få automatlåda till dieseln med effektuttaget 130 hästkrafter men nästa år ska det komma automatlåda även till bensinmotorn. 

Testkörningen utgår från en av Opels anläggningar i Rüsselsheim utanför Frankfurt men bilen ska tillverkas i PSA:s fabriker i Portugal. Men PSA har nyligen avslöjat att det i framtiden blir Rüsselsheim som ska utveckla koncernens transportbilar.

Tack vare korta överhäng fram och bak finns det massor av utrymme i kupén. Den långa versionen växer från 4,4 till 4,75 meter och tillskottet kommer framför och bakom bakaxeln. 

LÄS MER: 22 familjebilar med dyra fel och stora brister 

Skjutdörrar och fällbara stolar

Du kan köpa tre individuella stolar till baksätet och få plats med tre ISO-fixbarnstolar i bredd. Till det kommer ett rejält lastutrymme där säkert tre fällbara barnvagnar får plats. Lastvolymen är 597 till 2 126 liter i den korta versionen och 850 till 2 693 liter i den längre bilen. Att även passagerarstolen fram kan fällas och bli platt gör att du kan lasta riktigt långa föremål på strax över tre meter.

Två skjutdörrar på sidorna gör att du lätt ramlar in i baksätet och det finns mängder med smarta utrymmen och finesser. Fällbara bord, flera laddplatser och förvaring i taket är bara några exempel.

Komforten har prioriterats när Opels ingenjörer trimmat köregenskaperna. Combo är lite mjuk i fjädringen och det kränger en aning i långa svepande kurvor. Men styrningen är lättarbetad.

Lurig växelspak

Jag sitter långt ifrån vindrutan och då instrumentpanelen är relativt hög är det lätt att känna att man sitter lite lågt. Det höga taket förstärker det intrycket. Men det går att ställa in stolen i många lägen och till slut hittar jag rätt position.

Med manuell växellåda kommer en rejäl mittkonsoll med stora förvaringsfack. Jag gillade inte riktigt placeringen av växelspaken då högerarmen kom i en lite konstig vinkel. Jag vill ha spaken närmare mig och lite längre ner. Nu blev varje växling ett moment istället för att det känns naturligt. 

Automatlådan växlade mjukt och lagom mycket och jag hoppas att den fungerar lika bra till den fina bensinmotorn.

Designen är något ovanlig för Opel. Den höga motorhuven känns mer igen från Citroëns suvar. 

LÄS MER: Experten – här är de 10 bästa bilarna i år 

Inga hybrider – än

EMP2-plattformen tillåter hybriddrivlinor men den tekniken ska allra först introduceras på koncernens premiummärke DS. Kanske kan en ansiktslyft Combo få någon form av elektrifiering om två, tre år.

Opel Combo börjar säljas i Sverige i november med lansering hos handlare i januari. Därför finns det inga uppgifter om pris eller paketering. Autobroms och filkörningsassistent lär bli standard på svenska modeller och jag hoppas och tror att även head-up-display, 180-graderskamera, sidovarningen Flank Guard, farthållare och parkeringshjälp blir standard. Får jag önska ser jag också att IntelliGrip – med flera olika körlägen beroende på underlag – blir ett billigt tillval. Det är en bra funktion på dåliga svenska vägar.

Det ska också bli intressant hur Opel, Peugeot och Citroën väljer att paketera och prissätta syskonen. Familjebilar av den här typen är relativt ovanliga alternativ för nybilsköpare men trenden mot ett mer praktiskt bilval kommer att ge Combo, Berlingo och Rifter en öppning. Det här är en bilmodell som borde passa prestigelösa svenska bilägare väldigt bra.