Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 30 jan 2019 15:03

TEST: Nya Volvo V60 Cross Country imponerar

Volvo V60 Cross Country i full frihet på snötäckta vägar utanför Luleå.

Volvo V60 Cross Country i full frihet på snötäckta vägar utanför Luleå.

1/26

Foto: GLENN LINDBERG

2/26

Foto: GLENN LINDBERG

3/26

Foto: GLENN LINDBERG

4/26

Foto: GLENN LINDBERG

Solen går ner tidigt i Luleå på vintern...

Solen går ner tidigt i Luleå på vintern...

5/26

Foto: KALLE HOLMBERG

6/26

Foto: KALLE HOLMBERG

7/26

Foto: KALLE HOLMBERG

8/26

Foto: KALLE HOLMBERG

9/26

Foto: KALLE HOLMBERG

10/26

Foto: KALLE HOLMBERG

11/26

Foto: KALLE HOLMBERG

12/26

Foto: VOLVO

13/26

Foto: VOLVO

14/26

Foto: VOLVO

15/26

Foto: VOLVO

16/26

Foto: VOLVO

17/26

Foto: VOLVO

18/26

Foto: VOLVO

19/26

Foto: VOLVO

20/26

Foto: VOLVO

21/26

Foto: VOLVO

22/26

Foto: VOLVO

23/26

Foto: VOLVO

24/26

Foto: VOLVO

25/26

Foto: VOLVO

26/26

Foto: VOLVO

Nu växer Volvos V60-familj då den lite snälla skogs- och fjällmullen Cross Country gör entré. 

Det sker i ett läge där Volvo samtidigt inte kan peka på den elinriktning som tidigare utlovats. Vi har provkört V60 CC med T5-motorn, men det är endast Cross Country D4 handlarna nu har att erbjuda.

Provkörningen först: Vita vidder i Norrbotten, ut på havsisar och runt på slingrande vägar intill Luleå, temperaturen hela tiden en bit under 15 minus, packad snö och ibland milt snöfall. Förförande då att ha en så kompetent bil som nya V60 i Cross Country-utförande, höjd med sex centimeter varav en sådan förklaras med högre däckprofil.

Med den bensindrivna och starka T5-motorn går det undan, och det utan missöden när bilen utsätts för provokationer. Chassisättningen uppges vara lite mjukare, något Volvofolket motiverar med ”nödvändig tuning” av grundmaterialet från vanliga V60, lanserad för snart ett år sedan.

Fyrhjulsdriften, levererad av Haldex, arbetar väl i samarbete med antisladdsystemet, som har två lägen – ett stramare och lite mer tillåtande. Glöm det där med att stänga av antisladden, tillåts inte.

BILTEST: Så bra är Volvo V90 Cross Country 

”Hill Descent”-läget imponerar

På banan som plogats upp på isen, med Luleås skyline i fonden, går det ändå bra att sladda till körningen. En lätt understyrning uppträder först, som samtidigt är lätt att rätta till, på underlag som är så halt det nästan kan bli – om man nu inte ger sig ut på blankis.

Tryck till mer och ställ framhjulen åt något håll och du får en sladd, även den lätt att häva. Om så önskas.

Under körning på en inte speciellt utmanande terrängbana, snötäckt och toppad med lössnö, utför Countryn sitt jobb utan knorr. ”Hill descent”, assistansen i brant nedförsbacke, imponerar.

För familjen som hamnar på svåra underlag och kanske snö och is under fjällresor är Volvos Cross Country en god medelväg – ingen terrängbil, men ett fordon som har god framkomlighet på programmet. Och det har många Volvokunder upptäckt, varför konceptet lever vidare bland fler av märkets modeller. Ett suvfritt territorium, om man så vill.

BILTEST: Så bra är Volvo V60 

En mycket bekväm bil 

Sammantaget är det bara att konstatera att här har Volvo fått fram en mycket bekväm bil med ett flertal användningsområden. I den marknadsföring pr-folket lagt ut i skilda medier under senare tid är ”äventyret” satt i centrum. Det har inte sagts så mycket om bilen V60 Cross Country, men den ska kopplas till detta äventyrliga.

När nu nyfikna kunder får tillfälle att bekanta sig med denna bil så är det enbart i dieselform, V60 CC D4. Det är den 190-hästarsdieseln som främst är inom räckhåll för sugna, men som inte fanns på plats under vår provkörning.

Den Cross Country vi körde, bensindrivna T5, börjar produceras efter årets sena påsk i april (vecka 17). Säljstarten infaller ett par veckor innan. Volvo uppger vidare att V60 Cross Country kommer som mildhybrid, utan att ange när.

Den första renodlade elbilen från Volvo är på gång, säger presschefen Annika Bjerstaf i ett mejl: ”Vi har sagt under en längre tid att den kommer nästa år. Och så blir det.”

I ett uttalande från Volvo Cars den 5 juli 2017 gavs intrycket att samtliga modeller från Volvo med lansering från 2019 och senare ”kommer att vara utrustade med en elmotor”. Inledningen lyder som följer:

”Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Ett historiskt beslut då det innebär att man inte längre kommer att tillverka bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor. Samtidigt innebär beslutet att elektrifieringen ges en central position i företagets framtida verksamhet.”

De stora orden hördes inte under pressmötet som Volvos representanter höll den 28 januari 2019 i samband med provkörningen i Luleå.

En inte helt ny laddhybrid fanns dock till hands där, V60 T8 Twin Engine, alltså ingen Cross Country utan en vanlig V60 med elsladd. Produktionen drogs i gång i höstas och ett antal kunder har redan fått sina bilar. Den som nu beställer den får en V60 T8 producerad någon gång efter vecka 17, då som modellår 2020.

Köregenskaper

Nya V60 som Cross Country är en mycket körbar bil. Den är med sitt format lätthanterlig även i tät trafik och utstrålar trygghet med ett konsekvent uppförande. Jag kör den på packat snöunderlag i Norrbotten och även ut på plogade havsisvägar utanför Luleå, där viss understyrning är första intrycket när vi trycker till med kraften som T5-motorn ger. Den rappt arbetande fyrhjulsdriften och antisladdsystemet (med två lägen) korrigerar väl. 

Säkerhet

Volvo sviktar inte när det gäller säkerhet. Vi har redan nämnt fyrhjulsdriften som i samarbete med antisladdsystemet ser till att körningen känns trygg med utmärkt vägkontakt. Vanliga V60 fick programenligt högsta betyg av Euro NCAP. Cross Country är inte testad än, men att den högre markfrigången skulle ge ändrat utfall är inte troligt.

Design

Precis som väntat, skiljer sig främst från nya V60 med sin 60 millimeter högre markfrigång och en del plast nedtill. Proportionerna ser helt rätt ut. Utifrån utstrålar inte nya V60 Cross Country direkta terrängegenskaper, vilket den inte heller ska eftersom CX60 har den rollen. I nya V60 och då även nya V60 CC finns ett tydligt DNA från V70, tror det tilltalar många Volvokunder.

Komfort

Mycket komfortabel. Sittkomforten fram är utmärkt. Den höga mittkonsolen fungerar bra även som armstöd. Inget skiljer i kupén mellan vanliga V60 och V60 CC, alltså bekvämt även i bak. Högre markfrigång kan möjligen ge bekvämare insteg, dock inget jag märkte av. Volvofolket underströk att Cross Countryn är lite mjukare i fjädringen än vanliga V60, även det svårt att uttala sig om efter denna provkörning på hela tiden mycket ”mjuka” vintervägar, fria från slask och iskanter i detta temperaturmässiga ”minusland”.

Ekonomi

Den bensindrivna Cross Country med Volvos 250-hästars T5-motor vi fick köra i Luleå börjar produceras i april, då som årsmodell 2020 och med okänd prislapp. När CC ändå visas upp av handlare under kommande helg (2–3 februari) är det dieseln D4 som gäller – inget annat. För 381 900 kronor får du en Cross Country som med 190 dieselhästar driver på alla fyra. Det är 15.000 kronor mer än för en vanlig V60 D4 AWD.

Volvo V60 CC har ett koldioxidutsläpp på 178–198 gram/km.