Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 21 feb 2019 15:17

TEST: Nya Toyota Corolla ger dig allt du behöver

1/6

Foto: Mikael Stjerna

2/6

Foto: Mikael Stjerna

3/6

Foto: Mikael Stjerna

4/6

Foto: Mikael Stjerna

5/6

Foto: Mikael Stjerna

6/6

Foto: Mikael Stjerna

Ut med Auris och in med en ny Corolla. 

Med vild design och sportmotor försöker Toyota göra modellen bakom det storsäljande namnet roligare. 

Just det lyckas den japanska tillverkaren inte med – men den här bilen har andra kvaliteter. 

För tolv år sedan tog Toyota bort Corolla från de flesta europeiska marknaderna. I stället kom Auris, en modell utvecklad speciellt för Europa. Tydligen var det ingen bra idé, för när dagens Auris ska ersättas får modellnamnet Auris stryka på foten. Corolla tas till heders igen. 

Förmodligen inte utan en viss vånda. På plussidan: Det är världens vanligaste bilmodellnamn. 46 miljoner Corolla har hittills tillverkats. De flesta har hjälpt till att sprida Corolla-evangeliet om pålitlighet och byggkvalitet. 

Baksidan: Det är världens tråkigaste bilar. 

Men det ska 2019 års nya Corolla ändra på, menar Toyota-ingenjörerna jag träffar på provkörningen på Mallorca. Nya Corolla är körglad, dynamisk, sportig. Enligt pressinformationen i alla fall.

LÄS MER: Sakerna du måste tänka på när du köper bil 2019 

Såsig drivlina – men det gör inget

På programmet finns tre motorer. Instegsmodellen har en 1,2-liters fyra på 114 hästkrafter. Men försäljningsvolymerna kommer att ligga på de två hybridversionerna. Basmodellen som har samma drivlina som hybridkändisen Toyota Prius, en 1,8-liters fyra som tillsammans med en elmotor ger 122 hästkrafter. Men det är toppversionen som ska att stöpa om Corolla-ryktet. Den större tvåliters bensinmotorn ger med elassistans ger 180 hästkrafter. PR-folket pratar på om ökad vridstyvhet, lägre vikt och floder av körglädje. 

Men i verkligheten drunknar alla reklamlöften i hybridmotorns ylande redan i första omkörningen. Det är som vanligt med andra ord. Den steglösa automatlådan eliminerar alla kontaktförsök från maskinrummet. Jag trycker gaspedalen i botten, motorn brölar besinningslöst, men det händer liksom ingenting. Efter något ögonblick trillar förstås poletten ner, och bilen skottar iväg. För sent. Motorjournalisten i mig har redan hunnit formulera en passande rubrik.

Men vet du vad? Jag tycker inte det har någon större betydelse. Jag tror att de flesta Corolla-kunder kan leva med att drivlinan är så såsig att den skulle kunna serveras på Café Opera. Huvudsaken är att den är bekväm och pålitlig. Och det är den. Utväxlingen är bokstavligt talat steglös, och övergångarna mellan elmotor- och bensinmotordrift är omöjliga att känna. Har Corolla-föraren hörapparaten påslagen kan han höra ingreppet – om han lyssnar mycket noga. Och medan Volkswagen kämpade med raserade DSG-automatlådor i flera år har Toyota-transmissionen ett grundmurat gott rykte. Många taxichaufförer vittnar om att de kör över 30 000 mil med sina Hybrid-Toyotor utan att byta annat än radiokanal. 

Bensinmotorn går bränslesnålt, men ylar högt vid gaspådrag.

Foto: Mikael Stjerna

TEST: Mercedes B-klass borde bli en familjefavorit 

Toyota har slarvat med paketeringen

Hjulbasen har vuxit fyra centimeter i halvkombiversionen och sex centimeter i kombimodellen jämfört med utgående Auris-modellen. Hjulbasen är alltså hela 2,7 meter i kombin och det borde ge riktigt bra kupéutrymmen. Men man har slarvat med paketeringen, det är långt till volymerna som bjuds i till exempel Skoda Octavia. Kombiversionen är 4,65 meter lång och räcker förstås till för de flesta familjers behov. Baksätet är delat men saknar genomlastningslucka. 

Instrumentet är heldigitalt. Det är inget under av tydlighet, men med lite tillvänjning hittar man rätt i informationsvågen. Bildskärmen är stor och tryckkänslig. Bäst av allt, den automatiska klimatanläggningen styrs via direktknappar och temperaturvred och man slipper knappa in sig i skärmmenyer. Baksätet är plant och gjort för att fyllas med tre personer. Ytterplatserna är inte särskilt skålade och golvet är platt, utan kardantunnel. Den spanska asfalten är len som silke, den verkar ha polerats med slippapper 300. Något vägljud sipprar inte in i bilen. Toyota framhåller också att den har bättre ljudisolering än tidigare. Men osvuret är bäst, vi får lyssna in den på grov, svensk asfalt, det brukar låta helt annorlunda.

 

Digitala instrument och en stor pekskärm i mitten. Men de t finns också klassiska direktknappar.

Foto: Mikael Stjerna

Instegsversionen en riktig hemtjänstbil

Utrustningen är blandad. Instegsversionen Corolla Life är en riktig hemtjänstmodell. Den har 15 tums plåtfälgar, men också all säkerhetsutrustning som brukar finnas i kommunernas kravlista. Den har autobroms som känner igen både cyklister och fotgängare, skyltigenkänning, filhållningsassistans och automatiskt helljus.  Allt är standard för 219 900 kronor, med 1,8 liters hybridmotor. Men det är i princip bara offentliga upphandlare som slår till på Life. De stora merparten av kunderna väljer Active eller Style. Active går löst på 239 900 kronor och bjuder på aluminiumfälgar, backkamera, rattvärme och den stora bildskärmen du ser på bild. Style har ännu mer utrustning för 257 900 kronor. Den som går in på den utrustningsnivån kan dessutom lägga till 20 000 kronor och få den stora tvålitersmotor på 180 hästkrafter. 

Frågar du mig väljer jag helst den mindre 1,8 liters-motorn. Att känna skillnaden som tvålitersmotorn bjuder på är trots allt ingen större njutning. Och kanske är det min ålder som skiner igenom, men vad är det för fel på hemtjänst-Corollan? Den har ju allt man behöver!   

Bagageutrymmet sväljer 361 liter, 1 024 med bakre ryggstöden fällda.

Foto: Mikael Stjerna

Köregenskaper

Styrningen saknar den där sylvassa precisionen. I kombination med en relativt mjuk fjädring blir körintrycket en smula lojt och tillbakalutat. Men det är ingen katastrof. Atkinson-motor betyder lågt vridmoment men det avhjälps av el-assistansen. Sammantaget är det ingen bil som lockar till att pressas, men det beror mer på drivlinan än på chassit. 

Säkerhet

När detta skrivs har Euro NCAP ännu inte krocktestats av Euro NCAP, man allt annat än fem stjärnor skulle vara en stor överraskning. Säkerhetsutrustningen är omfattande i standardutförande, och inkluderar autobroms som upptäcker både djur och människor – och bilar förstås. 

Design

Det är svårt att sticka ut. Toyota försöker hitta ett eget formspråk och Corolla har fått sin beskärda del av nymodigheter. Kanske får karossen alla veck och rynkor den livserfarna målgruppen att känna sig hemma med bilen? Funktionen har dock inte vunnit särskilt mycket på de nya linjerna. Bilar som rymmer mycket ska helst vara kantiga. 

Komfort

Automatlådan arbetar steglöst vilket ger mjuka accelerationer. Fjädringen är relativt mjuk vilket adderar till komforten. På minussidan kan vi notera att baksätets dyna är lågt placerad vilket gör att lårstödet blir dåligt. Ljudisoleringen är bra, men kan inte maskera det plågade motorljudet under starka accelerationer. 

Ekonomi

Hybridbilar är dyra och det gör att värdeminskningen per automatik landar på en hög nivå. Men skadan mildras av Toyotas goda renommé på begagnatmarknaden. Den ekonomiska uppsidan med hybriddrift är synnerligen god bränsleekonomi. Räkna med att den drar omkring en halvliter per mil. En annan fördel är drivlinans erkänt höga driftsäkerhet. Totalt är Corolla en bil för den kloka hushållsekonomen.

Totalt: 21 av 25