Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 17 maj 2018 16:56

TEST: Nya Touareg är komfortkungen i klassen

1/6

Foto: Volkswagen

2/6

Foto: Volkswagen

3/6

Foto: Volkswagen

4/6

Foto: Volkswagen

5/6

Foto: Volkswagen

6/6

Foto: Volkswagen

SALZBURG. Volkswagen kallar sin nya suv Touareg för "flaggskeppet". Det är en tydlig markering om att stora, feta sedaner är utkonkurrerade av de bekväma storsuvarna.

Och Touareg passar verkligen i den mallen. VW har lagt all kraft på en bekväm och rymlig suv. Lyxig? Ja, lite.

Volkswagen var tidigt ute med plattformstänket i bilvärlden. Andra har följt efter med ett par tre plattformar som grunden i ett helt modellprogram. Varje plattform är tänjbar och därmed kan tillverkaren återanvända mycket av tekniken och hela gränssnittet till föraren i många modeller.

Nackdelen är att de olika modellerna behöver skilja sig åt. VW-koncernen har det angenäma problemet ett differentiera Porsche Cayenne, Audi Q7 och Volkswagen Touareg. 

Ett knep är att dra lite i storleken. Men VW har med Touareg valt att göra mycket mer än så.

LÄS MER: Första testet av nya Volvo V60 

Inte lika krispigt som i en Audi

Köregenskaperna har trimmats åt mer komfort och VW låter då Porsche och Audi ta hand om de allra sportigaste inställningarna. Det märks väldigt tydligt vid ratten då styrningen inte är lika snabb och krispig som i en Audi eller Porsche. Men VW har ändå fyrhjulsstyrning och progressiv styrning och ett chassi som är mycket stabilt. 

Vi testkör bilen på små alpvägar mellan Salzburg och Kitzbühl trots att prioritet ligger på bästa möjliga komfort vid snabb motorvägskörning.

Ett bra exempel är att VW i sista stund ändrade inställningen på fyrhjulsstyrningen från att kliva in med styrning av bakhjulen åt motsatt håll vid 37-38 km/tim i stället för vid 50 km/tim. Styrningen får inte bli för snabb i 40-50 km/tim, då finns en risk att föraren känner sig obekväm i korsningar och kurvor i långsam landsvägstrafik.

Volkswagen Touareg får än så länge ingen hybriddrivlina och på testkörningen finns bara den fina V6-dieseln. Touareg ska också få en stor V8:a på fyra liter och 421 hästkrafter och en V6-bensinare. Förklaringen är att VW identifierat målgruppen för Touareg till bilägare som kär långa sträckor på motorväg och ofta också drar något tungt, som husvagn, hästkärror eller båtsläp. 

Med en fyrcylindrig hybridmotor under huven skulle bränsleförbrukningen sticka i väg ordentligt jämfört med körcykeln med besvikna bilägare som resultat.

LÄS MER: 17 populära suvar med allvarliga brister  

Vill bli av med dieslar

Kanske är det här en konstruerad sanning för att VW behöver få ur sig en massa dieselmotorer. Eller så är det en korrekt analys av hur teknikskiftet till hybridmotorer kommer att påverka bilparken. Volvo satsar på sitt håll helt och hållet på bensin-el-hybrider – vilket kommer att få de som vill dra tungt att välja något annat – och Audi och Mercedes kombinerar hybriddriften med dieselmotorer för att få det bästa av två världar.

Det är klart att Volkswagen kunde tagit drivlinor från Audi men en diesel-el-hybrid kostar mer och VW ville inte gå så högt i pris för Touareg.

Av samma anledning har VW valt en enklare fyrhjulsdrift och automatlådan kommer från ZF och är åttastegad.

VW introducerar i Touareg en helt ny instrumentpanel som vi kommer att få se i nästa generation av mellanklassbilen Golf och i uppdaterade Passat. En 15-tums bildskärm dominerar konsolen som sitter ihop med bildskärmen framför ratten. Lösningen är elegant och påminner om det som Mercedes började med i nya S-klass och E-klass. 

VW väljer en pekskärm utan så kallad hauptisk återkoppling, som bland annat finns i nya Audi-bilar. Återigen handlar det om att välja en något billigare teknik men ändå skapa något unikt och lyxigt.

Motor och köregenskaper

Den åttastegade växellådan är väldigt mjuk och växlar smidigt. Styrningen är följsam och fin men inte lika knivskarp som till exempel i sportigare Audi-modeller. Fyrhjulsstyrningen hjälper till att göra bilen mycket smidig i låga farter och vid parkering. V6-dieseln går mycket tyst och fint och svarar också bra, även om responsen också trimmats för komfort hellre än sportig körning. De olika körprogrammen vässar responsen en aning men det är ingen jättestor förändring på körupplevelsen.

TV: Så betygsätter vi motor och köregenskaper 

Säkerhet och förarstöd

Volkswagen har trimmat assistanssystemen ytterligare och filkörningsassistenten hjälper nu till vid trånga passager, till exempel vid vägarbeten där körfälten är smalare. Ett smart system som fler borde ta efter. Med tanke på målgruppen finns förstås backa-med-släp-assistenten. En nyhet på Touareg är hjälp vid körning i mörker och det nya helljuset. Det nya led-ljuset kallar VW IQ.Light och vid testkörning i mörker i Salzburg briljerade systemet. Nigthvision uppmärksammar faror även vid sidan av vägen och lamporna ger en väldigt bra ljusbild utan att blända mötande. Riktigt bra helljus och att du kan köra mycket med starka lampor är en väldigt bra säkerhetsfunktion i vårt mörka land. Tyvärr kostar mörkerseendet extra.

TV: Så betygsätter vi säkerhet och förarstöd 

Teknik och uppkoppling

Den stora bildskärmen på 15 tum dominerar interiören och VW har valt pek-och-svajp-teknik och plockat bort de flesta knapparna. Men precis som i till exempel Volvos SPA-bilar så är det problem att under körning hitta alla funktioner, även om VW valt något större symboler. En ny typ av luftfjädring hr förbättrat komforten och bilens höjd kan justeras från 15 mm under normal nivå vid sportig körning, hela 40 mm under normal nivå vid lastning, 25 mm över normal nivå med terrängkörning och hela 70 mm över normal nivå med extrem terrängkörning. 

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling 

Design

Sittpositionen i Touareg är väldigt bra med mycket bekväma stolar och väldigt stora utrymmen både i fram- och baksätet. Speciellt baksätet är mycket rymligt. VW har valt att inte erbjuda sju sittplatser i Touareg vilket ger utrymme för en ännu större suv i modellprogrammet. VW:s designer har snyggt och elegant hittat ett formspråk där vi känner igen alla suvar – från lilla T-Roc till stora Touareg. Det går också att förändra interiörbelysningen och hela den digitala instrumentpanelen har skräddarsys för olika ändamål. Vi testkörde både Elegance och R-Line och VW har med olika designknep och färger skapat tre väldigt olika upplevelser med sina designpaket. Elegance och R-Design kompletteras med Atmosphere.

TV: Så betygsätter vi design 

Köpa och äga

VW Touareg ligger en bra bit över konkurrenten XC90 i pris och stora motorer ger i Sverige riktigt hög fordonsskatt, ja, för alla som köper bilen efter den 1 juli i år. Men Touareg har också klara fördelar jämfört med kompisarna i stora suvklassen. Dragvikten på maximala 3,5 ton är förstås en och den fina motorvägskomforten kombinerat med smidighet i låga farter är en annan. Behöver du en stark, bekväm, rymlig och lyxig suv som kan dra din stora båt, ditt hästsläp eller din stora husvagn så finns inte speciellt många alternativ till VW Touareg.

TV: Så betygsätter vi köpa och äga 

Totalt: 19 (av 25)

3 konkurrenter

Volvo XC90 – läs testet av den här 

Audi Q7 – läs testet av den här 

BMW X5 – läs testet av den här