Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 15 nov 2018 16:28

TEST: Nya suven Audi Q3 är nästan för perfekt

1/7

Foto: AUDI

2/7

Foto: AUDI

3/7

Foto: AUDI

4/7

Foto: AUDI

5/7

Foto: AUDI

6/7

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

7/7

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

TANNIS. Det finns något väldigt självklart med nya Audi Q3.

Jag sätter mig vid ratten och allt faller på plats i skön harmoni.

Men precis som en riktigt vacker tavla eller en vacker bil – eller för den delen ett vackert ansikte – är det lite för perfekt. 

Audi visade konceptbilen Audi Cross Coupé Quattro på bilsalongen i Shanghai 2007. Fyra år senare rullades Audi Q3 fram på samma salong – en suv som delade plattformen PQ35 med VW-gruppbilar som Audi A3, VW Golf, Skoda Yeti och VW Tiguan.

Designen var lite tråkig och många klagade på små innerutrymmen, trångt baksäte och litet bagageutrymme. Det gick liksom inte att gå från en mellanstor kombi till en Q3 utan att krympa sin packning.

Allt det där har Audi ändrat på till andra generationen av Q3 som får samsas med profilerade e-tron, Q8, A6 och A1 bland årets många bilnyheter från Audi. Det går nästan lika obemärkt förbi att nya Q3 byggs på MQB-plattformen.

Precis som syskonbilen Tiguan har Q3 växt på alla håll. Baksätet är rymligare och bagageutrymmet sväljer nu 100 liter mer än tidigare. 530 liter med de tre baksätesryggstöden uppfällda – baksätet kan också skjutas framåt – och hela 1 500 liter med ryggstöden nedfällda.

LÄS MER: Lista - Berggrens bästa suvar de senaste 20 åren 

Inte längre trång

Nej, det går inte längre att tycka att Q3 är för liten eller för trång, i alla fall inte i jämförelse med en mellanstor kombi. Nya Q3 har utrymmen som till och med kan matcha en så stor bil som Volvo V90.

Instrumenteringen är enligt Audis standard för de lite mindre bilarna och allts med en stor pekskärm integrerad i instrumentpanelen. Det ger ett snyggt och rent intryck och vid det här laget är det lätt att få till de olika handgreppen. 

Filkörningsassistenten stängs av på toppen av vänsterspaken och de olika körlägena sitter där till vänster i raden av knappar under bildskärmen. Som vanligt gillar jag komfort- och eco-lägena bästa då dynamic gör bilen onödigt nervös. Jag behöver inte en sportig suv utan ser hellre att jag kan köra mjukt och behagligt. 

Den billigaste modellen är försedd med en sexstegad manuell låda men vid lanseringen i Sverige är det sjustegad S-tronic till 1,5-liters bensinmotorn som gäller. Och framhjulsdrift. Tvålitersmotorerna, bensin och diesel, får fyrhjulsdrift.

En egenhet som jag inte tidigare märkt av på S-tronic-automatlådan är att när jag använder paddlarna på ratten går växellådan över i manuellt läge och den hoppar inte tillbaka till automatläge av sig självt. Lite irriterande när jag växlar ner inför en korsning eller rondell och sen vill att bilen ska börja växla själv. Å andra sidan får automatlådor ofta kritik för att de inte låter föraren "dra ur" varje växel tillräckligt långt. 

LÄS MER: Audi e-tron – elbilen som sätter en ny standard 

Tuff konkurrent till Volvo XC40

Audi Q3 är en tuff konkurrent till bland andra Volvo XC40 och kanske blir det precis som med första generationen designen som avgör. Det är bara grillen som verkligen ger nya Q3 en personlighet. 

Prislappen kan också bli avgörande i fighten med Volvo. Slutpriset på Q3 lär stiga en del när du lägger till automatlådan och fyrhjulsdrift till grundmodellen. Kanske vill du också ha sportchassi och assistanspaketet.

Vid introduktionen finns vara bensin- och dieselmotorer men räkna med 48-Voltsjybrider och kanske även en laddhybrid inom ett par år.

AUDI

Köregenskaper

MQB-plattformen ger Q3 den lätta och följsamma styrningen. Men 1,5-litersmotorn kan bli lite för vek om du väljer att använda Q3 som dragbil, vilket en stor grupp av köparna vill. Då rekommenderas i stället någon av de större tvålitersmotorerna. Automatlådan imponerade inte men det klart att den är bättre än det manuella alternativet. I vårt undanmanöverprov visade Q3 på samma udda egenskap som Q2 då bilens antisladdsystem bromsade farten kraftigt i konbanan. Q2 och Q3 är de enda bilar som vi testat som använt systemet så men positivt är att trots den kraftiga inbromsningen gick det bra att styra genom konbanan.

Säkerhet

Det kostar 7 900 kronor att få adaptiv farthållare, helljusassistent och parkeringssensorer. Eller så köper du det större assistanspaketet för 29 900 kronor. Vill du ha hjälp att hålla bilen i rätt körfält kostar det 10 700 kronor och skyltläsning kostar 3 000 kronor. Autobroms är standard och vid vårt test klarade Q3 att stanna före ballongbilen i 60 km/tim. Audi behöver ha fler assistanssystem som standard för att få högre betyg.

Design

Grillen tillsammans med frontlyktorna ger Audi Q3 lite liv men annars är det lite väl intetsägande. Speciellt i den grå silverfärgen som Audi satt på testbilen i Danmark. Interiören är enkelt och behaglig men kanske kunde Audi vågat lite mer även här.

Komfort

Föraren sitter riktigt bra och att det blivit lite mer plats i baksätet tackar vi för. Både fram och bak sitter du högt med bra översikt. Det är lite ovanligt att sitta såpass högt i baksätet och det här kan bli en favorit bland barnfamiljerna.

Ekonomi

Med de dyra tillvalen sticker priset på Q3 iväg rejält från grundpriset på cirka 360 000 kronor för testbilen med automatlåda. Å andra sidan gör de större utrymmena att bilen passar fler bilköpare. Cylinderavstängning håller nere förbrukningen och fordonsskatten blir därmed rimlig. Men att Audi inte erbjuder Q3 med en laddbar drivlina kommer att bromsa försäljningen bland tjänstebilskunderna och för privatkunden blir prislappen för hög.