Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 14 sep 2017 16:39

Test: Nya snygga Volkswagen Arteon

1/6

Foto: Volkswagen AG

2/6

Foto: Volkswagen AG

3/6

Foto: Volkswagen AG

4/6

Foto: Volkswagen AG

5/6

Foto: Volkswagen AG

6/6

Foto: Volkswagen AG

Efter de rätt misslyckade försöken med modellerna Passat CC och Phaeton försöker Volkswagen återigen att locka till sig premiumköparna.

Och en sak är i alla fall väldigt tydlig med nya modellen Arteon: det är den snyggaste Volkswagen jag kört.

Efter det att dieselskandalen briserade för två år sedan viskades det om att Volkswagen skulle tvingas spara in på ett eller ett par projekt för att spara pengar. En modell det snackades om var nya Arteon. VW hade då två relativt misslyckades försök bakom sig med Phaeton och Passat CC.

Men något fick cheferna i Wolfsburg att ändå ge grönt ljus för bilen som presenterades i somras. Och kanske brinner en önskan i Wolfsburg om att bli lite mer premium och lite mindre tyskt folklig. Kanske vill VW också vara med och leka med koncernsyskonet Audi och ärkerivalen BMW och Mercedes.

LÄS MER: Vi testar nya Volkswagen Polo 

VW vågade mer på utsidan

Eller också är det så enkelt som att varje såld Arteon ger klirr i kassan. Plattformen här densamma som bland annat VW Passat men måtten stämmer bättre överens med Skoda Superb. Det märks också i baksätet där benutrymmet är magnifikt. 

Interiören liknar självklart det övriga VW-programmet i allt från integrerad pekskräm till knapparna runt växelspaken, vilket inte direkt är en fördel när du ska få kunden att betala extra mycket pengar för en Arteon. 

På utsidan har VW vågat och kunnat göra om mer och det är väldigt snyggt. Jag gillar den låga fronten, taklinjen och de små vecken bak som gör att Arteon får breda och kaxiga höfter, inte minst i backspegeln. Bilen gör sig väldigt bra i både VW:s gula och röda färg. Designen är djärvare än den var på Passat CC och väldigt mycket bättre än Phaeton som skulle vara en direktörssedan.

LÄS MER: Vi testar sex versioner av Mercedes E-klass 

Som att köra en Audi

Köregenskaperna påminner mycket om Audis och de tekniska finesserna i Arteon har vi i många fall hittat i just Audi-bilar tidigare. Om Arteon är den snyggaste VW jag kört så är det också den VW som allra mest liknat en Audi i styrning, respons, växellåda och chassisättning.

Testbilen har en tvålitersdiesel som hörs en aning, precis som det höga rulljudet på viss asfalt. Prova gärna bensinmotorn på 280 hästkrafter, en 2,0 TSI, vilken är att föredra i den typen av bilen.

Är du sugen på att köpa en Arteon så gäller det att snabba på. Med ett CO2-värde på 152 gram per kilometer är det här en bil som kommer att straffas hårt i det nya bonus-malus-systemet nästa sommar. 

Arteon sticker ut jämfört med en Golf och en Passat men en VW-ägare kommer att känna igen sig i allt. Och frågan är om utsidan verkligen räcker till för att kunden ska stanna inom VW-familjen istället för att välja till exempel en Audi A5.

Motor och växellåda

Växellådan arbetar väldigt tyst och diskret och jag hade gärna sett att den varit lite snabbare vid sportig körning. Chassi och styrning är väldigt mycket MQB-plattform med tydlig respons om än något ospännande. Styrningen kan vara lättare i vardagssituationer. Tvålitersdieseln är en motorvägsslukare men testa även bensinmotorn på 280 hästkrafter. Adaptivt chassi med körprogram är standard från utrustningsnivån GTS. Automatlåda och fyrhjulsdrift i alla bilar.

Säkerhet och förarstöd

Den adaptiva farthållare är standard precis som autobroms och filkörningsassistent. VW har förbättrat systemen som nu fungerar i ett större hastighetsspann. En bra funktion är den smarta navigeringen och farthållaren – som vi hittat tidigare i Audi – som kan anpassa farten i till exempel en kurva. Ställa in farthållaren så kan bilen både läsa hastighetsskyltar och sakta ner om det behövs. Men det gäller att du och bilen vill sakta in på samma ställe – annars kan det bli lite nervöst.

Teknik och uppkoppling

Sverige har valt relativt välutrustade bilar och enligt den specifikation vi fick på testbilen så ska det adaptiva chassit, DCC, som du vill ha, ingå i GTS-nivån. Däremot kostar funktionen där du kan sparka lite under bakluckan för att öppna lite extra. Det finns även ett dragpaket som du behöver köpa till för att få backkamera. Filkörningsassistenten har förfinats och kompletterats med en funktion där bilen kan stanna vid vägkanten om föraren somnat. Apple CarPlay ingår som en del av CarNet där det finns olika säkerhetssystem och appar för att följa bilens status. Volkswagen tror också på head-up-display.

Design

Exteriördesignen är lätt fem getingar men Arteon tappar lite fart på insidan där det mesta känns igen från tidigare VW-bilar. VW valde också att låta lilla Polo få den senaste versionen av den digitala instrumenteringen först av alla VW-bilar. På insidan finns det potential. Baksätet är ett stort plus och bagageutrymmet är klart större än flera konkurrenters. Bra betyg även till utrymmet i baksätet.

Köpa och äga

Det är relativt dyrt att köpa en ny VW Arteon och sett till bil för pengarna så borde det här vara tre getingar i betyg. Men jag gissar att det Arteon kommer att vara en eftertraktad bil som begagnad strax efter det att nya bonus-malus-systemet stryper all nyförsäljning av bilar som släpper ut mycket koldioxid. Om du köper en Arteon i höst eller under våren så får bilen låg skatt och därmed ett högt andrahandsvärde om ett år.

Totalt: 18 (25)

3 Konkurrenter:

Audi A5 – läs testet här 

Kia Stinger - läs senaste testet här 

BMW 4-serie Gran Coupé