Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 3 jul 2019 13:00

TEST: Nya Range Rover Evoque – snygg men dyr

En bil som är svår att sluta titta på. Men suven Range Rover Evoque suger inte bara åt sig blickar, den suger en del pengar också...

En bil som är svår att sluta titta på. Men suven Range Rover Evoque suger inte bara åt sig blickar, den suger en del pengar också...

1/18

Foto: RANGE ROVER

2/18

Foto: RANGE ROVER

3/18

Foto: RANGE ROVER

4/18

Foto: RANGE ROVER

5/18

Foto: RANGE ROVER

6/18

Foto: RANGE ROVER

7/18

Foto: RANGE ROVER

8/18

Foto: RANGE ROVER

9/18

Foto: RANGE ROVER

10/18

Foto: RANGE ROVER

11/18

Foto: RANGE ROVER

12/18

Foto: RANGE ROVER

13/18

Foto: RANGE ROVER

14/18

Foto: RANGE ROVER

15/18

Foto: RANGE ROVER

16/18

Foto: RANGE ROVER

17/18

Foto: RANGE ROVER

18/18

Foto: RANGE ROVER

Subaru, Nissan och Kia hävdar alla att de var med och skapade den stora suvtrenden.

Men frågan är om inte den här bilen betytt allra mest.

Det är svårt att ta ögonen ifrån Range Rover Evoque. Ja, det skulle vara för att stirra på det tomma bankkontot då.

Subarus Outback och Forester. Nissans Qashqai och Kias Sportage. Med all rätt kan strategerna i Japan och Korea ta åt sig äran av att ha skapat den stora suvtrenden. Chefer på Kia och Nissan har flera gånger visat kurvor på hur de överraskades av framgången för Sportage och Qashqai. Hur de plötsligt såg att köparna av kompaktbilar i Golf-klassen plötsligt ville ha en suv.

Bilkunderna hade förstås sneglat på stora suvar och drömt om att en gång köpa en sån bil. Och så plötsligt fanns det såna bilar i lite mindre format till lite lägre pris. Lika plötsligt var suven, stadsjeepen, socialt accepterad.

Men samma bilchefer brukar också envist hävda att design är den enskilt största anledningen till ett bilköp. Vi kan tro att vi är väldigt praktiska och rationella men det är hjärtat och inte hjärnan som styr.

Och det är där Range Rover Evoque träffar mitt i prick. Allt sedan lanseringen 2010 har Evoque rullat runt på vägarna som en påminnelse om hur hårt det där hjärtat verkligen slår för en tidlöst snygg design.

LÄS MER: Lamborghini har byggt en sportbil för terrängen 

Runda växelspaken är borta

När Range Rover nu lanserar den andra generationen är det så klart mindre förändringar i designen. Visst, vissa kanter har slipats bort och Evoque har kanske blivit aningen mindre kantig. Istället har Range Rover försökt att optimera och plocka in bästa möjliga teknik från släktingarna i koncernen. Här finns en typ av fjärrkontroll som i Jaguars aktivitetsarmband och här finns terrängegenskaper från de dyrare släktingarna inom Range Rover-familjen.

Interiören har uppdaterats och framför allt är den runda växelspaken utbytt mot en mer konventionell spak. Här finns också lösningen med dubbla bildskärmar som vi sett i Velar. Speciellt den övre är väldigt snygg och tydlig. Men den undre är svår att avlösa och hantera. 

Range Rover visar stolt upp sin milhybriddrivlina som ska sänka förbrukningen och spara så mycket som åtta gram koldioxid per kilometer. Men med en tvålitersbensinare slutar det ändå med en saftig fordonsskatt de första tre åren och ett utsläpp på 210 gram/km är egentligen inget att skryta med, inte ens för en motor på 249 hästkrafter.

LÄS MER: Suven med den allra bästa komforten 

Responsen saknas

Här vill jag också passa på att gnälla lite. För något har hänt på Range Rovers utvecklingsavdelning. Plötsligt har de tappat förmågan att balansera bilens respons i styrning, gaspedal och bromspedal. Tillsammans med milhybridsystemet som ska ta hand om låga farter blir det en känsla av att bilen lever sitt eget liv oberoende av vad jag gör med fötter och händer. Varför? Den fina balansen och responsen var det som förr kännetecknade en Range Rover, Land Rover eller en Jaguar. Att i varje ögonblick ha direktkontakt med bilen var en konkurrensfördel som nu har slarvats bort.

Så svårt kan det inte var att få ihop en niostegad automatlåda med ett 48-Voltssystem.

Enligt Range Rovers tekniska specifikation har Evoque en autobroms som ska fungera mellan fem och 80 km/tim, för att se fordon, och mellan fem och 60 km/tim för att upptäcka fotgängare eller cyklister.

I normala fall testar vi de här funktionerna mot en ballongbil men på grund av min egen ouppmärksamhet blev det ett verkligt test mot en Opel Astra. Jag tittade bort vid helt fel tillfälle, Evoque varken varnade eller bromsade vilket resulterade i plåtskador. 

Köregenskaper

Bästa möjliga terrängegenskaper och ett fint chassi med många inställningar lockar till sig massor av getingar. Men de flyr på grund av dålig respons i styrningen och framför allt lite för vag kontakt mellan drivlinan och föraren. Tillsammans med den nya hybriddrivlinan skapar det en slags svävande känsla. Jag blir irriterad för jag förstår att chassit hade fått glänsa bara jag och motorn kunde få lite bättre kontakt. 

Säkerhet

Att autobromsen inte fungerade i nödläget är förstås besvärande och det krävs en genomgång av testbilen för att se vad som gick fel. Det visar också hur komplexa de här systemen är och att de inte är 100-procentiga. Filkörningsassistenten är tillval men det gör mig inget, styrningen är tillräckligt stökig ändå. Nu varnar bilen bara när bilen glider utanför körfältet. De fina bildskärmarna ger bästa möjliga bild i backkamera och att du kan se framåt vid terrängkörning är en bra säkerhetsdetalj. 

Design

Evoque sticker ut fast på ett snyggt och lagom tufft sätt och det trots att vissa former slipats bort för att markera släktskapet med Velar. Storasyskonet har fått massor av designpriser och är också den snygg även om proportionerna fungerar bättre på Evoque. Det finns en rad snygga detaljer både på in- och utsidan som jag blir glad av att studera. Att bakskärmen viker in lite och blottar hjulet är en detalj som får bilen att se bredare och kaxigare ut. Jag tycker också att interiören är det nödvändiga luft jag hoppats på.

Komfort

Sittpositionen vid förarplatsen är väldigt bra med bra överblick över nödvändiga funktioner. Rattreglagen är stora och tydliga men det är lite svårt att få grepp om bildskärmen i mittkonsollen. Det flytande glastaket ger en rymlig känsla och det är gott om plats i baksätet. Små sidorutor bak gör att korta personer får lite svårt att se ut. 

Ekonomi

Fordonsskatten blir riktigt dyr de första tre åren och även prislappen är kännbar. Evoque blandar och ger med premiumkänsla i vissa detaljer men det märks också att det sparats in en del. De diffusa köregenskaperna gör att Evoque framstår som lite slarvig. Det är som att Range Rover vill två saker samtidigt: påkostade finesser och funktioner på vissa håll men billiga lösningar på andra. Det kommer att passa vissa kunder bra men andra inte alls. Dieselalternativet är 100 000 kronor billigare och det är ett på många sätt bättre köp.

Totalt: 16 (av 25)

2 konkurrenter

BMW X4 XDrive 30i

Kommentar: Precis som X3 uppdaterades coupésyskonet nyligen och det här är en lite snyggare version av den mer upprätta X3:an. Bra köregenskaper och på sätt och vis Evoques raka motsats.

Pris: 531 500 kronor

Mercedes GLC 300 4Matic

Kommentar: En lätt uppfräschning av Mercedes GLC har fått snygg-suven lite attraktivare. Mercedes erbjuder också totalt 24 varianter av GLC vilket gör att det finns en GLC för alla.

Pris: från 524 900 kronor

210 gram i koldioxidutsläpp ger sämsta miljöbetyget för Range Rover Evoque.