Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 19 apr 2018 14:00

TEST: Nya Mercedes A-klass kör ifrån konkurrenterna

1/2

Foto: Daimler

2/2

Foto: Daimler

SPLIT. Glöm allt ni vet om gamla Mercedes A-klass.

Glöm den där vingliga bilen som välte och glöm den lite burkiga efterträdaren.

Mercedes nya A-klass är mer än en helt ny bil. Det är en bilmodell som sätter en ny standard.

Direkt när du sätter dig bakom ratten på nya Mercedes A-klass så förstår du att det här  är något helt nytt, något helt annat jämfört med vad du tidigare sett.

När jag kom till kroatiska Split och den första testkörningen av nya A-klass visste jag att designen hämtat inspiration från E-klass och S-klass. Att en hel del av tekniken plockats från de dyrare storasyskonen.

Men jag var inte riktigt förberedd på den snygga paketeringen. Titta på bilderna och filmerna från testkörningen. Titta på interiören, den snygga instrumentpanelen med två stora bildskärmar som styrs med hjälp av touchpads på ratten eller den lika snygga kontrollen i mittkonsolen. 

TV: Jan-Erik Berggren förklarar – så fungerar de nya hybridbilarna 

Snyggare reglage och knappar

Titta på knapparna och reglagen som Mercedes bytt ut och förfinat. Så länge jag kan minnas har Mercedes reglage och knappar sett likadana ut och framför allt känts likadana, oavsett bilmodell. Nu är det nytt, nu är det annorlunda. Och det fungerar.

Det vilar en härlig harmoni över hela körpositionen och jag älskar att bara ta och känna på nya A-klass. Tydligheten och renheten i designen är häpnadsväckande. Det här måste vara framtiden och jag hoppas att andra biltillverkare tar efter och kopierar.

Jag har en stark känsla av att nya Mercedes A-klass för alltid kommer att förändra hur vi ser på mellanklassbilar i premiumsegmentet. BMW, Audi och för den delen Volvo kommer att få ett styvt jobb om de ska konkurrera.

Och det är långt ifrån bara i designen som Mercedes tagit stora kliv. En rad nya motorer, en bensinare med cylinderavstängning, effektiv och smart röststyrning, ett fint säkerhetspaket med bra assistanssystem finns tillgängligt för den som betalar lite extra, du kan dela din A-klass med dina vänner på ett enkelt sätt och effektiv och smart aerodynamik där jag gissar att Mercedes ingenjörer lärt sig en hel del av F1-teamet.

SE MER: Så pratar du med nya Audi A6 Avant 

Ny aerodynamik på detaljnivå

När Mercedes ingenjörer går igenom varje detalj i hur de förbättrat aerodynamiken och fått luften att passera bilen på ett effektivare sätt fylls anteckningsblocket snabbt. Luftintaget i grillen kan öppnas och stängas, luften passerar ut vid hjulen och fälgarna är näst intill täckta. Det är en imponerande detaljnivå för att sänka luftmotståndet från en redan låg nivå. Luftmotståndet har förbättrats så mycket att det kan jämföras med en viktbesparing på 100 kg om förbrukningen mäts enligt WLTP-cykeln.

Mercedes har visat musklerna med sin nya A-klass. Visat på vilken nivå deras teknikutveckling ligger. Och ändå – trots ett block fyllt av anteckningar om finesser och tekniker blir det bestående minnet av nya Mercedes A-klass den vackra inredningen.

Ja, och så längtar jag efter AMG-versionen förstås. 

Motor och köregenskaper

Jag testkör den nya fyrcylindriga bensinmotorn med cylinderavstängning som utvecklats tillsammans med Renault. Renault som för övrigt introducerar den här motorn i år i bland annat Grand Espace. Testbilarna har sjustegad automatlåda men det ska komma sexstegade manuella också. Motorn och växellådan arbetar väldigt fint och responsen följer väl med i de olika körprogrammen. A-klassbilarna med större motorer får en multilänkbakaxel medan de mindre, som testbilen, har "twisted beam". Chassit svarar bra och bilen kränger väldigt lite. Det är också minimalt med vibrationer och en mycket låg ljudnivå från motor och vägbana. Styrningen är inte lika fjäderlätt som i en Audi eller Volvo, de nya, men är följsam och stabil. De olika körprogrammen påverkar bilen på ett tydligt och bra sätt. Det finns adaptiva dämpare som tillval.

SE MER: Så betygsätter vi motor och köregenskaper 

Säkerhet och förarstöd

Mercedes har plockat mycket av förarstödtekniken från S-klass och E-klass. Det betyder bland annat att A-klass "kör själv" genom att se vägens linjer och bilen kan också byta fil på egen hand. Jag får också med hjälp av VR-glasögon se exakt vilka områden bilens kameror och radar ser i olika situationer. En dödavinkelvarning för cyklister är en riktigt bra funktion. Men för att få det mesta och det bästa från förarstödsystemen krävs det att du köper assistanspaketet för drygt 20 000 kronor. Vår betygsättning är hård här då vi sätter betyg på standardutrustning. Men jag vill ändå ge Mercedes i alla fall en halv geting extra för ambitionen och det relativt låga priset för säkerhetssystemen.

SE MER: Så betygsätter vi säkerhet och förarstöd 

Teknik och uppkoppling

Ett nytt operativsystem ger ett helt nytt gränssnitt mellan bil och förare. Röststyrningen har förbättrats avsevärt och i databasen finns till exempel ett 40-tal uttryck för att starta navigering till din arbetsplats. Mercedes A-klass förstår alltså dagligt tal och är inte bara låst till rena kommandon. Den stora bildskärmen är uppdelad i två och du kan köpa en stor och en lite mindre, två stora eller två små. Mitt råd är att betala för de två större. Med hjälp av Mercedes app och en extranyckel kan du också dela med dig av bilen till familj och vänner som på ett enkelt sätt kan låsa upp bilen från appen. På flera områden har Mercedes verkligen tänkt till och utvecklat smarta funktioner och tekniker inte bara för saken skull utan för att det faktiskt hjälper dig som förare och bilägare. Nya A-klass känns på det viset som den första Mercedes som utvecklats för mig och inte bara av duktiga ingenjörer.

SE MER: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling 

Design

Det måste bli fem getingar för en så snygg inredning. Men Mercedes har tänkt på fler saker än så. För att sänka luftmotståndet finns en rad smarta detaljer, som till exempel grillen, det täckta golvet och de näst intill täckta fälgarna. Öppningen till bagageutrymmet har gjorts större för bästa möjliga lastförmåga. De lite större yttermåtten har använts för att skapa bättre utrymmen i baksätet och både på höjden och bredden i hela bilen. Om jag får önska något så är det lite bättre stöd för låren både i baksätet och i framstolarna. Den plana och lite framåtlutande huven gör det svårt att se de främre hörnen. A-klass får en extra geting för mycket låg ljudnivå i kupén.

SE MER: Så betygsätter vi design 

Köpa och äga

Priset för A200 är drygt 280 000 men till det kommer ett par nödvändiga paket. Räkna alltså med en slutnota på närmare 340-350 000 kronor. Det är mycket för en mellanstor bil men du får då den kanske allra mest tekniskt avancerade bilen i sin storleksklass och du får en bil vars utrymmen räcker för de flesta familjer. Lite senar i höst kommer flera motoralternativ och även en fyrhjulsdriven bil. Kanske kan vi se fram emoten hybriddrivlina också och varför inte en laddhybrid. Tack vare den helt nya designen som ska ligga till grund för Mercedes alla kommande kompaktbilar och den höga tekniska nvån kommer nya A-klass att kännas ny under många år framöver. Det betyder ett rimligt andrahandsvärde. Det kommer att ta tid för konkurrenterna att komma ifatt.

SE MER: Så betygsätter vi köpa och äga 

Totalt: 21 (av 25)

3 konkurrenter

Audi A3 – läs testet av den här 

BMW 1-serie – läs testet av den här 

Volkswagen Golf – läs testet av den här