Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 20 sep 2018 15:08

TEST: Nya Jeep Cherokee är tuff – men ser mesig ut

1/7

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

2/7

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

3/7

Foto: Jeep

4/7

Foto: Jeep

5/7

Foto: Jeep

6/7

Foto: Jeep

7/7

Foto: Jeep

CATANIA, SICILIEN. Jeep är juvelen i Fiat-Chrysler-koncernen.

Efter helt nya versioner av storsäljarna Compass och Wrangler förnyas även den större suven Cherokee.

Men elektrifieringen dröjer ytterligare ett drygt år.

Davide D'Amico är pr-chef för Jeep i Europa och förklarar ingående märkets och FCA-koncernens framtidsplan. På hans Samsung-mobil syns två tider i bild – en för Turin och en för Detroit. Det visar tydligt att FCA styrs från två kontinenter. 

Flera av modellerna delar plattform och drivlinor med syskon hos Alfa Romeo och Chrysler och tillverkningen sker både i Europa – som Renegade – och i USA – som Cherokee och Compass.

Trots det ser inte D'Amico att ett handelskrig mellan USA och EU ska kunna påverka försäljningen eller priserna. Dessutom påpekar han att FCA har goda relationer med Trump-administrationen.

LÄS MER: Vi kör Porsches laddhybrid-Cayenne 

Brytpunkt för diesel 2021

Nya Jeep Cherokee lanseras med en 2,2-liters dieselmotor och niostegad automatlåda. Till Sverige kommer också en bensinmotor men vi får inte den mindre dieselmotorn med manuell växellåda. D'Amico ser fortfarande en stor efterfrågan på dieslar men han gissar att en brytpunkt kommer framåt 2021. Fortsätter nedgången för diesel kan det då bli tal om att ersätta de motorerna helt med bensinare och hybrider.

Dieseln på 195 hästkrafter spinner väldigt tyst och fint. Med nio steg i automatlådan blir det låga varvtal så länge jag inte pressar bilen, då hålls också ljudnivån från motorn tillbaka. Kör lugnt och det blir väldigt tyst och bekvämt.

Precis som bland andra Volkswagen Touareg är Jeep Cherokee först och främst en komfortabel bil. Varken vindbrus eller vägljud letar sig in i kupén och chassi och fjädring har mjuk inställning. Visst känns hål och skarvar i de dåligt underhållna sicilianska vägarna men fjädringen lyckas ta upp smällarna på ett mjukt och bra sätt. Det gäller i alla fall när jag kör Limited-versionen med fyrhjulsdriften Jeep Active Drive I. Overland-versionen – med Active Drive II – är av någon anledning lite mer bullrig, både vad gäller väg- som motorljud. 

LÄS MER: Vi testkör Mercedes galna suv G500 

Trivs i hög fart på motorväg

Allra bäst trivs Cherokee i hög fart på hög växel på motorvägen. Eller möjligen i terrängen. Jeep gör allt för att behålla sitt arv och speciellt när Cherokee Trail Hawk kommer under nästa år får vi en riktig bergsget i bilhallarna.

Designchefen Irina Zavatski berättar om de nya lyktorna fram och bak, den karakteristiska grillen, den uppdaterade interiören med en stor 8,4-tums pekskärm och om hur nummerplåten flyttats för att ge en annan form och ljusbild på bakluckan. Men den största och kanske allra viktigaste designförändringen är att bagageutrymmet gjorts om och att du numera får in hela 670 liter under lastskyddet. 

Det gör att Cherokee nu kan ställa sig bredvid flera av de konkurrerande suvarna i klassen med stolthet. 

LÄS MER: Vi testkör världens snabbaste suv 

Overland och Limited till Sverige

Sverige har valt att importera utrustningsnivåerna Overland och Limited. Det betyder bland annat att det inte blir någon framhjulsdriven version. Med Overland följer bland annat fyrhjulsdrift med lågväxel. Lite senare kommer även den mest avancerade terrängversionen Trail Hawk där det också går att låsa bakaxeln. 

Limited har fyrhjulsdriften Active Drive 1 med olika körprogram beroende på underlag. Här finns också ett sportläge som ändrar utväxling och gasrespons.

Jeep Cherokee bygger på ett 40-årigt arv och Jeep vill gärna framstå som originalet bland mängder av suvar. Terrängegenskaperna sticker ut men visst kunde designen ha varit ännu lite fräckare.

Motor och köregenskaper

Det spinner riktigt mjukt och fint även om den niostegade växellådan är lite långsam när jag pressar bilen. Styrningen är lite trög och det understyr överlag vilket betyder att jag behöver styra igenom även långa kurvor. Sånt är lite ansträngande på mindre landsvägar. Jeep borde kikat lite på Alfa Romeos mer fjäderlätta styrning. De fina och äkta terrängegenskaperna ger en extra geting. 

SE MER: Så sätter vi betyg på Motor och köregenskaper 

Säkerhet och förarstöd

När Jeep presenterar Cherokee räknar de till hela 75 olika assistanssystem. Och det mesta och viktigaste är standard, inte minst i Sverige som importerar de två mest välutrustade versionerna. Det betyder autobroms med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare och filkörningshjälp. Men precis som i de allra flesta andra bilar fungerar speciellt filkörningshjälpen inte jättebra i praktiken. Jag ger ändå Jeep fem getingar för att de paketerat allt så bra och att köparen inte behöver fundera så mycket på säkerhetsutrustningen, den finns där. 

SE MER: Så sätter vi betyg på Säkerhet och förarstöd 

Teknik och uppkoppling

Apple CarPlay och Android Auto finns och i alla fall Apple CarPlay fungerade under testkörningen. Jeep har också utvecklat en app, Uconnect Live som du kan använda för att ha lite koll på din Jeep. Fyrhjulsdriften är som alltid pålitlig hos Jeep men för att få alla verktyg för skogspromenaden behöver du Overland- eller Trail Hawk-versionen. I Limited är Jeep en mer ordinär fyrhjulsdriven suv, med tilltagen markfrigång.

SE MER: Så sätter vi betyg på Teknik och uppkoppling 

Design

Att flytta upp nummerplåten bak gav bilen ett riktigt lyft. Men annars är det väldigt slätstruket. Grillen är det som gör bilen till en Jeep. Utan den kunde det här ha varit vilken suv som helst. Här borde Jeep vågat lite mer för att särskilja sig i djungeln av suvar på marknaden. Interiören är inte heller speciellt unik och jag undrar hur många som skulle peka ut Jeep i ett blindtest av instrumentpanelen?

SE MER: Så sätter vi betyg på Design 

Köpa och äga

Jeep Cherokee är en komfortabel och rymlig suv med bra fyrhjuldsrift och okej motorer. Men hög förbrukning ger hög skatt och dyra driftskostnader. Vill du arbeta bort den lite slätstrukna designen så finns det massor av tillbehör för både dig och bilen hos Mopar – men då kostar det också. Jag tror att Jeep får svårt att locka till sig andra kunder än de redan frälsta. För den som vill sticka ut finns mer spännande val. Obegränsat miltal på garantin är bra men kanske borde Jeep förlänga garantitiden för att hitta ytterligare säljargument.

SE MER: Så sätter vi betyg på Köpa och äga 

Totalt: 18 (av 25)

3 konkurrenter

Alfa Romeo Stelvio – läs testet av den här 

Jaguar F-Pace – läs testet av den här 

Land Rover Discovery – läs testet av den här