Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 22 dec 2018 17:00

Uppdaterad 21 dec 2018 16:35

TEST: Lätt att förälska sig i Kia Ceed

1/3

2/3

3/3

På väg hem från Göteborg och ett unikt arbetspass på Volvofabriken slår det mig.

Att köra nya Kia Ceed är som att köra Volvos förra generation av V60.

På ett sätt är det ett väldigt bra betyg. Och en slags garanti för framgång i bilhallarna.

Kia har firat stora framgångar i Sverige de senaste åren och en efter en landar de nya modellerna rakt i rätt segment. En lagom stor och inte så dyr elbil. En 48 V-hybriddrivlina till populära Sportage. En kaxig liten suv och en rad laddhybrider som faktiskt går att köpa hör och nu. 

Jag testkörde nya Kia Ceed i Barcelona redan i februari. Jag körde också syskonbilen Proceed i Frankfurt efter sommaren. De två bilarna kompletterades med kombin när Kia kom till Danmark för Car of the Year-juryns årliga testvecka. Och det kommer mer. Kia ska plocka fram en cross country-version av Ceed under 2019.

Det är ett imponerande brett modellprogram och en Ceed-familj som står starkt. Kanske så starkt att det här blir Car of the Year 2019. Ceed är i final som en av sju bilmodeller.   

Det är svårt att peka ut några svagheter med Ceed kombi. Du får en så där härligt lagom och mellanstor familjekombi som du kommer att bli förälskad i. Bara för att den har allt du behöver när du behöver det. 

LÄS MER: Så bra är femdörrarsversionen av Ceed 

Inte häftigaste bildskärmen

Kia Ceed har inte den häftigaste bildskärmen. Allt är inte digitalt och bilen kan inte köra av sig självt. Inte än. Visst, det finns filkörningsassistent men precis som i de flesta andra bilar så påverkar assistenten styrningen lite för mycket och den blir onödigt tung. 

Det finns två körlägen – Sport och Normal – och med en knapptryckning går du från det ena till det andra läget. Sportläget snabbar på den sjustegade dubbelkopplingslådan en aning. Men egentligen är det rätt onödigt, speciellt i en kombi och när det saknas paddlar på ratten. 

Drivlinorna är förstås desamma i hela Ceed-familjen och den lilla bensinmotorn på 140 hästkrafter är en trevlig bekantskap. Effektkurvan är faktiskt inte så olika dieselns. Dieselns karakteristiska kraft på låga varvtal är inget jag saknar.

LÄS MER: Så fick Kia idén till Proceed 

Snabb styrning

I undanmanöverprovet uppför sig Ceed väldigt likt konkurrenten Ford Focus. När det börjar gå fort in i konbanan bromsar antisladdfunktionen ner bilen och trots en aning överstyrning så går det att köra igenom banan i 75 km/tim. Det är ett väldigt bra resultat. Styrningen är riktigt snabb när jag behöver svänga mycket.

Kia Ceed klarar autobromsprovet i 45 km/tim, trots att Kia påstår att Ceed ska kunna undvika en krock i 8–85 km/tim. 

Kia går lagom snabbt fram med tekniska innovationer och nyheter. Här ligger fokus på att bygga bra och lagom – och prisvärt. Drygt 200 000 kronor för en stor mellanklasskombi – den lastar hela 625 liter under lastskyddet – är ett riktigt bra och konkurrenskraftigt pris. Lägg till ett bra garantipaket och totalekonomin blir svårslagen.

Köregenskaper

Drivlina, styrning och chassi. Här vill Kia inte alls vara så mycket lagom. Det är viktigt med ett stabilt chassi för att verkligen få ordning på styrningen. Och här har Kia lyckats bra. Det är lite trögt runt nolläget – så som Kia vill ha det – men när du börjar styra går det undan. Det fick vi bevis på i undanmanöverprovet. Jag tycker inte att Sportläget påverkar styrningen alls, det enda som märks är snabbare respons i växellådan. Kia Ceed kombi är förstås inte någon sportbil och ska inte vara det heller. Den fina styrningen ska användas till att få dig som förare att känna dig säker vid ratten. Det har Kias utvecklingsteam lyckats bra med. 

Säkerhet

Autobromsfunktionen kunde varit bättre – det visar testet i Danmark. Och filkörningsassistenten, som är på varje gång jag startar bilen, fungerar visserligen relativt mjuk vid styringreppen. Men styrningen blir överlag lite för tung för att det ska vara värt att ha på någon längre tid. Funktionen stängs enkelt av med en knapptryckning. Dödavinkelvarnaren och backvarnaren fungerar riktigt bra. Helljusautomatiken fungerar också bra men styrkan på ljuset, både hel och halv, kunde vara bättre. 

Design

Ceed och Proceed har en snygg touch och fronten hänger med även till kombin. Men den stora kombin bakom bakhjulet är väl inte direkt snygg. Taklinjen och bakrutorna ser lite ledsna ut. Interiören är rena och snygg. Kia har verkligen ordning på logistiken även om det inte handlar om varken en fräck digital design, någon ny internetuppkoppling med en rad tjänster eller modernaste röststyrningen. Det ska bli spännande att se hur länge Kia kan ligga lite lagom i bakvattnet i den snabba digitala utvecklingen. 

Komfort

Ljudnivån i Kia Ceed är bättre än tidigare, både vad gäller vägljud, vindljud och motorljud. Speciellt motorljudet är riktigt väl isolerat. Stolarna är lite mjuka i längden och det känns efter fyra timmars körning, Det finns bra med utrymme i baksätet men sittytan är lite kort. Bagageutrymmet är väl tilltaget och tekniken att flytta hjulen ut i hörnen har verkligen ökat innerutrymmena. Kia har använt lite fler centimeter till först och främst bagageutrymmet. Sittpositionen är neutral – eller lagom , med ett lite mer passande ord för Kia Ceed. 

Ekonomi

Ett riktigt bra pris och på det sju års nybilsgaranti. Det är klart att det lockar fram geringarna. Och med tanke på sju års garanti, Kias fina nät av återförsäljare och de senaste årens framgångar så kommer andrahandsvärdet att ligga högt och bra. Om några år är det här ett riktigt bra begagnatköp. En hybriddrivlina ska vara på gång, en lösning liknande den för modellenNiro, vilket skulle betyda en laddhybrid och kanske också en mildhybrid. Det skulle göra Ceed till en ännu större succé. Ceed var före framgången med Niro och Optima Kias storsäljare. Med fyra kaross- och designvarianter och en hybriddrivlina kan Ceed ta tillbaka den positionen. Lätt.

Totalt: 18 av 25

3 konkurrenter

Ford Focus

Volkswagen Golf

Skoda Octavia