Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 31 maj 2019 16:50

TEST: Nya BMW Z4 vacker att vila ögonen på

1/2

Foto: PATRIK LINDGREN

2/2

Foto: PATRIK LINDGREN

BMW Z4 är stilig såväl med tak som nedcabbad. Men är verkligen nya generationen av BMW Z4 lika bra som den är snygg?

Vår testförare Jan-Erik Berggren har svaret.

Den första vårsolen värmer alltid på ett väldigt speciellt sätt. Solstrålarna dansar en yster dans över de mjuka linjerna, den långa härliga motorhuven och svarta nedfällbara taket – en soft-top till skillnad från den tidigare plåtcabrioleten - på BMW:s nya sportbil Z4. De långa skuggorna skymmer då och sikten har stör den perfekta bilden.

Foto: PATRIK LINDGREN

Jag ska vara ärlig och säga att jag i grunden har svårt för bilar utan tak. Jag tycker att kompromissen blir för stor och både komfort och köregenskaper blir lidande. För det mesta är bilarna snyggast med taket nere men då minst roliga att köra. BMW har med sin tredje generation av Z4 ändrat på det, en aning i alla fall.

Ser snäll ut

Nya BMW Z4 är vacker att vila ögonen på både med och utan tak. Designen är inte lika utmanande oh kraftfull som på den konceptbil BMW visade på Pebble Beach Concours d’Elegance 2017. Grillen har på det nya BMW-viset gjorts tydlig men jämfört med flera andra nya BMW-bilar liten och lite minde aggressiv. Nya Z4 ser helt enkelt snäll ut.

Inredningen följer den BMW-design som presenterats i nya modeller som X5 och 3-serien. Två bildskärmar som näst intill sitter ihop och en mindre styrplatta nere vid växelspaken. BMW kallar instrumenteringen Live Cockpit Professional. Head-up-display är nytt för en roadster men den fungerar riktigt bra även när taket är nedfällt och solen bråkar med bildskärmarna.

Borttagbart nackskydd

Sittpositionen är som sig bör i en sportbil låg. BMW:s lite tjocka ratt förmedlar bilens rörelser och sportstolarna ger bra kontakt med bakaxeln. Att sitta lågt kan betyda det inte finns så bra plats för armbågarna vid inspirerad körning men den detaljen har självklart BMW tänkt på.

När jag fäller ner taket och får upp sidorutorna plockas mycket av vinden bort tack vare ett borttagbart nackskydd mellan stolarna. När det blir lite kyligt lyckas jag få på taket trots att jag försiktigt rullar i cirka 40 kilometer i timmen. När jag ökar farten igen märks det att vindbruset inte går att isolera bort med en soft-top.

Foto: PATRIK LINDGREN

Även vägljudet sipprar in i kupén när jag höjer farten. Vill du prata med passageraren behöver du höja rösten när du kliver över 70 kilometer i timmen.

Sportigt chassi

BMW har stått för drivlinorna i sportbilsprojektet och Toyota har pressat på för att de kraftfulla motorerna ska matchas av ett sportigt chassi.

Jag provkör mellanmodellen sDrive 30i som har en fyrcylindrig bensinare på två liter och turbo på 258 hästkrafter. Det är den motor BMW tror kommer att sälja mest. Som alternativ finns sDrive 20i där effekten från den raka fyran skruvats ner till 197 hästkrafter. Toppmodellen heter M40i. Där har BMW en sexcylindrig motor på tre liter och 340 hästkrafter. Det är likadan motor som i M140i och M240i Coupé. Alla tre motorerna i Z4 har BMW:s hyllade TwinPower-teknik där det ska räcka med en turbo för att få samma prestanda som från en konventionell dubbelturbo.

Foto: PATRIK LINDGREN

Växlar effektivt

I samtliga tre Z4-varianter hanterar en åttastegad låda från underleverantören ZF kraften. Växellådan växlar effektivt och direkt även i EcoPro-läget i körprogrammen. I sportläget blir det förstås ännu kvickare. BMW har hittat en bra balans mellan sportiga växlingar och komfort men en irriterande detalj är stopp-start-funktionen. När motorn ska stannas vid exempelvis ett trafikljus beter sig bilen som att jag kör motorstopp med en manuell låda. Det är väldigt irriterande och gör att jag snabbt letar fram knappen där funktionen stängs av. Det har snackats om att BMW ska släppa en instegsmodell med manuell växellåda men det senaste beskedet från BMW säger att det bara blir automatlådor. Att BMW nyligen avslöjade ett sparprogram där det framför allt ska byggas färre alternativ talar för att det beskedet stämmer.

”Lyssnar nostalgiskt”

En del av upplevelsen i en sportbil är ljudet från motorn. I takt med att vi ser allt fler elbilar i testgaraget lyssnar jag lite nostalgiskt från förbränningsmotorns frustande och jag blir glad när jag märker att BMW ansträngt sig. Den fyrcylindriga motorn låter större än vad den här – speciellt i sportläget. Men även i EcoPro ryter det till när jag trycker på gaspedalen. Mysigt.

Foto: PATRIK LINDGREN

Vridstyvheten blir lidande när taket försvinner som bärande del. Så säger myten i alla fall. BMW har försökt att lösa problemet med ny design på framaxel där aluminium använts för att minska den rörliga vikten med 30 procent. Bak sitter en multilänkaxel med fem länkarmar per sida, enligt BMW är det är förstås gången den tekniken används i en roadster från dem. Det är samma komponenter i Z4 som i nya 3-serien.

Foto: PATRIK LINDGREN

Onödigt tungt för armarna

På svenska vårvägar går det inte att pressa bilen så hårt att märks om det här gjort något för att förbättra de allra sportigaste egenskaperna. Det testet kommer BMW Z4 att få genomlida lite senare. Men så långt det är möjligt går det inte att provocera fram något gung eller varken över- eller understyrning.

I stället är det en så enkel sak som att bilen är spårkänslig som irriterar allra mest. Sportdäcken från Michelin kan vara en anledning. Testbilen har 19-tumshjul i stället för 17 tum som är standard. Men oavsett det är det obehagligt när bilen ger sig iväg åt ena eller andra hållet. Det blir också onödigt tungt för armarna att behöva småkorrigera i ratten hela tiden. Då spelar det mindre roll att BMW investerat i en variabel sportstyrning. Den märks bara när jag verkligen kör på och pressar bilen i kurvorna.

Foto: PATRIK LINDGREN

En hel del hjulspinn

Testbilen är utrustad med M Sportpaket – totalt kostar M-paketen drygt 80 000 kronor upp på grundpriset i faktarutan – vilket betyder adaptiva dämpare, inställningarna ändras beroende på körprogram, och en differential som kan justera kraften till respektive bakhjul. Diffen hjälper till att styra in bilen och tillåter att jag kan gasa på rejält ut ur kurvorna.

De olika körprogrammen Comfort, Sport och EcoPro, kan kompletteras med individuella val för EcoPro och Sport. Jag kan alltså tillåta mig klimatanläggning och stolsvärme i EcoPro och bestämma vilken styrning som passar bäst i Sport-läget. Bakom Sport döljer sig också ett Sport+-läge som tillåter en hel del hjulspinn.

Foto: PATRIK LINDGREN

Lagom häftiga drivlinor

BMW:s gamla Z-program kändes lite ur tiden och faktiskt aningen mesigt. Därför är det bra att BMW renodlat egenskaperna i Z4, bestämt sig för att satsa på chassikomponenter och lagom häftiga drivlinor. Designen är fortfarande i snällaste laget för att utmana måltavlan Porsche Cayman på allvar och det är förstås en uppenbar risk att BMW-älskare ser snett på Z4 på grund av släktskapet med Toyota Supra.

Att det är BMW som stått för drivlina och chassi borgar ändå för att BMW kommer att få mest cred för projektet. Nästa samarbete mellan BMW och Toyota handlar om elbilar och vätgasbilar.

 

Köregenskaper

BMW har gjort sitt yttersta för att klara Toyotas tuffa kravspec på köregenskaper. Ny design på flera chassikomponenter har resulterat i en fridstyv cabriolet. Växellådan agerar mjukt men kvickt oavsett körprogram. Spårkänsligheten stör den annars fina styrningen.

Säkerhet

Här är det laddat med hela BMW:s digra arsenal av assistanssystem. Autobroms både bakåt och framåt och parkeringsassistent imponerar stort. Men filkörningsassistenten lirar inte med spårkänsligheten och stop-start-systemet agerar märkligt.

Design

Det är inte så lätt att rita bilar som är snygga både med och utan tak. Men jag tycker att BMW har lyckats bra. Head up display förgyller intrycken från förarplatsen och jag börjar gilla BMW:s nya bildskärmar och styrspakar allt mer.

Komfort

Det går inte att komma ifrån att det är mer vindbrus och vägljud i en cabriolet ön i en bil där tak och dörrar kan isoleras bättre. Motorljudet har BMW plockat bort lagom mycket, för det är ändå en sportbil och då vill jag höra motorn då och då.

Ekonomi

Grundpriset på drygt en halv miljon kronor är riktigt bra för den här typen av bil. Men jag vill förstås ha alla fina M-sporttillval som testbilen har och då kostar det minst 100 000 kronor extra. Testbilen går loss på drygt 700 000 kronor. När jag räknat ihop allt, ja, då kan jag lika gärna köpa en Porsche Cayman.

Totalbetyg: 15 (av 25)

Två konkurrenter

Porsche 718 Boxster

Ribban, kungen och måltavlan för alla som vill bygga en liten, snygg, kaxig och körglad sportbil med cabriolet. Instegsmodellen har också hela 300 hästkrafter.

Pris: Från 570 000 kronor.

Toyota GR Supra

Det är självklart att BMW Z4 kommer att jämföras med systermodellen från Toyota. Speciellt då Toyota valt ett riktigt tak och därmed kan få ännu bättre köregenskaper.

Pris: 678 900 kronor (gäller den sexcylindriga motorn).

Koldioxidutsläpp per kilometer (gram)