Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 26 apr 2018 11:52

TEST: Nya BMW M5 är en nöjesmaskin med sladdläge

1/3

2/3

3/3

600 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

Mer behövs inte för en rolig dag på jobbet.

Men BMW:s nya värsting M5 är bra mycket mer än så.

Redan när jag testade BMW:s nya M550i imponerades jag av kraften från V8:an och den fina åttastegade automatlådan. I M5 kommer ytterligare cirka 140 hästkrafter till och det ackompanjeras av en växellåda som jag med några knapptryckningar kan få att dra lite mer på varje växel. BMW har ersatt dubbelkopplingslådan med en konventionell låda med momentomvandlare. Och nej, det går inte ens att köpa manuell låda.

Tur är väl det kanske då jag inte är säker på att vanliga förare skulle klara av kraften. Fyrhjulsdriften kan ställas in i tre olika lägen och bilen går att få helt bakhjulsdriven – men bara om antisladdsystemet kopplas ur.

Tror ni att det gick att hålla sig ifrån att prova? Men ska jag vara helt ärlig så testade jag först de olika inställningarna för styrning och dämpning. Och växellådan förstås. Jag visste att belöningen skulle komma, jag visste att längst ner i godispåsen låg det göttigaste.

M5 har inga som helst problem att sno runt på en femöring på den lilla, tomma, parkeringsplatsen jag hittar. Med lite mer plats går det också att få till riktigt sköna sladdar.

Och även med fyrhjulsdrift går det att få bilen att kränga lite lagom vid full acceleration.

LÄS MER: Duell mellan superbilarna – BMW mot Audi 

Hissnande fartresurser

0–100 km/tim på 3,4 sekunder. Det känns nästan ännu snabbare än. Det är hissnande.

Ändå går det att köra M5 helt normalt. Puttra fram i söndagstrafiken. Flyta med i tempot på motorvägen. Ja, tills någon känner igen bilen och gärna vill testa lite.

BMW M5 handlar förstås mycket om prestanda och körbarhet. Körglädje och det bjuder den friskt på. Men en bil för 1,1 miljoner kronor måste så klart kunna användas till mer än bara lek. Och det kan M5. Alla olika inställningar ger total valfrihet.

Jag tycker också att BMW förpackat M5 på ett snyggt och ett sofistikerat sätt. Det är mer återhållsamt än i en Mercedes AMG eller en Audi RS. Inte ens ljudet är speciellt tufft, det låter mer kraftfullt än rått.

Därmed behåller också M5 sin position som supersportbil förklädd till snabb tjänstebil. Under skalet är det ett fartmonster men det är bara kännarna som vet det.

LÄS MER: 10 nya drömbilar du inte får missa 

Motor och köregenskaper

Det måste så klart bli full pott för en av världens roligaste V8-motorer i kombination med en fin och snabb växellåda. Det är smart med tre olika "draglägen" uppe på växelspaken. Styrningen är mycket fin och följsam och kan även den ställas in i tre olika lägen. Dämpningen har också tre lägen och allt kan programmeras till de två M-knapparna på ratten. Lite udda att inte har färdiga program men BMW vill väl visa att det här är en bil för förare som vet vad de sysslar med.

Säkerhet och förarstöd

Jo, det finns varning när bilen glider över i fel fil. Det finns smart farthållare och det finns påkörningsvarnare. Men inte ens i en bil för 1,1 miljon kronor är det här standard utan kostar extra. Sen tror jag i och för sig att M5-köpare kanske inte väljer varken assistanspaketet för 16 700 kronor eller farthållaren med Stop&Go för 11 800 kronor. Där är det mer intressant med keramiska bromsar för 86 000 kronor. I en sån här bil är förstå fyrhjulsdrift näst intill en säkerhetsdetalj.

Teknik och uppkoppling

BMW skriver att det kostar 3 000 kronor för att förbereda bilen för trådlös Apple CarPlay. Synd att det inte är standard. Extra bra ljud från Bowers&Wilkins kost 34 800 kronor. Till och med gestkontrollen till ljudanläggningen kostar extra, 2 500 kronor, och det är förstås helt onödigt. Din M5 kan bli en Wifi-hotspot och det tillsammans med navigering ingår inklusive fria kartuppdateringar i tre år. M Sport-paket och det fräckare avgassystemet kostar också extra. Klen grundutrustning ger sämre betyg.

Design

BMW har fått ordning på interiördesignen och även på utsidan vågar BMW visa upp lite mer busighet i detaljerna. Det är inte så mycket vindbrus och lagom mycket av motorljudet släpps in i kupén. Här kunde BMW dock vågat lite mer och designat ett ännu fräckare ljud i de sportigaste lägena. Sittkomforten är mycket bra, även i baksätet. Lastutrymmet rymmer mycket för att vara en sedan. 

Köpa och äga

Supersportbilar kostar förstås minst en miljon kronor och BMW ska ha beröm för att de förpackar en supersportbil i ett relativt vanligt paket. Du får en bil som klarar mycket för 1,1 miljon kronor. Men andrahandsvärdet är ett stort frågetecken. Många M5:or sliter ont de första åren vilket försämrat ryktet för bilen. Det är knappt någon litar på en välskött M5:a. Det hjälps knappt om du skött bilen – räkna med prisfall de första tre åren. 

Totalt: 18 (av 25)

3 konkurrenter

Mercedes E63 S AMG – läs mer om den här 

Audi RS7

Porsche Panamera Turbo – läs testet av den här