Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 23 nov 2018 10:18

TEST: Ny instrumentering lyfter lyxiga BMW X5

BMW X5 är en riktig bergsget – om du skaffar offroadpaketet.

BMW X5 är en riktig bergsget – om du skaffar offroadpaketet.

1/10

Foto: BMW

2/10

Foto: BMW

3/10

Foto: BMW

4/10

Foto: BMW

Nya större BMW X5.

Nya större BMW X5.

5/10

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

På ratten finns smarta knappar för assistanssystem.

På ratten finns smarta knappar för assistanssystem.

6/10

Foto: BMW

En ny kamera håller koll på föraren.

En ny kamera håller koll på föraren.

7/10

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

De två bildskärmarna kunde byggts ihop snyggare.

De två bildskärmarna kunde byggts ihop snyggare.

8/10

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

9/10

Foto: BMW

Snygga blå bromsok.

Snygga blå bromsok.

10/10

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Större och mer digital.

Men BMW går varsamt fram med sin suv-ikon X5.

Som vanligt är drivlinan i världsklass och en anledning så god som någon att välja en BMW framför konkurrenter som Volvo XC90 och Audi Q7.

På kort tid har jag testkört BMW:s nya suv-uppställning. Det började med fina X2 som följdes av syskonbilarna X3 och X4 för att nu avrunda BMW-året med X5.

I den kvartetten gillar jag minstingen X2 allra bäst men X5 kommer in som god tvåa.

Nya X5 är en lång och bred bil – längre och bredare än föregångaren – som inte känns så stor när jag sitter vid ratten. Bredden är 2,2 meter inklusive de rejäla backspeglarna och det märks när jag kör i trånga utrymmen eller ska parkera. Nu hjälper den fina backkameran och den mjuka och fina styrningen till så att vrida runt bilen men det gäller att tänka sig för.

LÄS MER: Nya Mercedes G-klass – den galna suven 

Delad baklucka

Trots att bilen växt med 3,6 centimeter sväljer bagageutrymmet tio liter mindre. Kanske har det att göra med anpassningen för en tredje sätesrad. BMW har fortsatt med en nedfällbar tröskel till lastutrymmet. Det gör bakluckan mindre men det krävs å andra sidan två moment innan du kan börja lyfta upp saker. 

Köper du till ett offroad-paket för 29 700 kronor så för du ytterligare inställningar bland körprogrammen för att anpassa bilen till olika underlag. Med hjälp av luftfjädringen kan du höja eller sänka bilen. Testbilen har M Sport-paket för 67 500 kronor vilket bland annat innehåller sportstolar, adaptiv fjädring och sportväxellåda.

Innovation-paketet för 58 700 kronor innehåller framför allt Driving Assistant Professional med flera olika assistanssystem, Head-up Display och gestkontroll. 

LÄS MER: Audis nya suv e-tron sätter en ny standard för elbilar 

Biffiga njurar

På utsidan kännetecknas nya X5 framför allt av de stora njurarna i grillen. De har växt rejält och här har BMW markerat att de hänger med framför allt Audi i utvecklingen mot större och större grillar. Därmed blir det allt större designskillnader mellan elbilarna och bilar med bensin- eller dieselmotorer. På elbilarna designas grillen mer eller mindre bort medan de på bensin- och dieselbilar bara blir större och större för varje generation.

Jag tycker att BMW med X5 verkligen har nått gränsen för vad njurarna i fronten tål.

På insidan är den stora nyheten den digitala instrumenteringen med två stora bildskärmar sida vid sida. Det är inte samma helintegrerade lösning som Mercedes använder. BMW:s design liknar inte heller Audis som använder två bildskärmar i mittkonsolen.

LÄS MER: Så ska nya BMW Q3 utmana Volvo XC60 

Digitala instrument

BMW har kvar flera av sina fanliga knappar och har byggt ett nytt styrvred i mittkonsolen. Det är inte lika sofistikerat som Audis eller Mercedes design – BMW drar inte digitaliseringen lika långt. BMW lanserar också en Driver Attention Camera. Det är en optisk kamera på instrumentbrädan som håller koll på föraren och anpassar olika assistanssystem efter hur "vaken" föraren är. Den precis som övriga assistanssystem kan anpassas på flera olika sätt. Filkörningsassistenten är brutal på ratten men är i gång bara i farter över 70 km/tim. Låter jag bilen köra själv så kräver den att jag ger lite kraft i ratten lika ofta som i en Volvo XC90, allts mycket oftare än i en Mercedes och väldigt mycket oftare än i en Tesla.

Styrningen är fast och direkt men aningen trög i Eco- eller Comfort-läget på körprogramväljaren. Väljer du Sport blir det lite lättare och kvickare – det läget gillar jag bäst för styrningen. Responsen i den fina automatlådan och från den mjukt surande dieselmotorn är riktigt fin även i Eco-läget. Som tur är går det bra att ställa in en egen kombination av respons, styrning och fjädring. 

LÄS MER: Tråkig färg på nya Audi Q8 – vi har testkört 

Inte som X2

BMW X5 är relativt mjukt satt i chassit, låt dig inte luras av de hårda sportstolarna, men den ligger fint på vägen. Det är inte lika nervöst som i X3 eller X4 men inte heller samma kontakt med vägbanan som X2.

Priset för BMW X5 är i nivå med konkurrenternas och du behöver 100–150 000 kronor för extrautrustning. För att Ska välja en BMW X5 ska du verkligen uppskatta drivlinan och ha råd att köpa till de tekniska finesserna. 

LÄS MER: Vi testar snygga BMW X2

Köregenskaper

Drivlinan är mjuk och följsam och den sexcylindriga dieseln i kombination med en sexstegad automatlåda passar verkligen i X5. Styrningen kan uppfattas trög under långkörningar men när du behöver vrida runt den stora bilen på till exempel en parkering är den lätt och följsam. Med offroad-paketet blir X5 en riktig bergsget med flera olika körprogram och hög markfrigång tack vare luftfjädringen. 

Säkerhet

Jag gillar BMW:s knappsystem på ratten för de olika assistanssystemen och jag tycker om att det går att påverka hur känslig den ska vara. Att en kamera dessutom håller koll på hur uppmärksam jag är, det är intressant. Kanske är det vägen att gå för att bygga smidigare filkörningsassistenter? När X5 tvingar mig kvar i ett körfält är kraften i ratten brutal – vilket jag inte alls tycker om. Kökörningsassistenten kommer väl till pass i rustningstrafik och klarar till och med att jobba tillsammans med stopp-start-systemet. Tyvärr ingår flera system i Innovation-paketet för 58 700 kronor. 

Design

Den nya digitala instrumenteringen kommer att leva i flera BMW-bilar i många år. Det är en mindre förändring än till exempel Mercedes och Audi valt och BMW borde gått längre. Det är logiskt och jag lär mig snabbt men vredet i mittkonsolen känns inte speciellt lyxig och de två bildskärmarna kunde byggts ihop snyggare. BMW X5 ser mindre ut än vad den är, det gillar jag, men de stora njurarna i grillen börjar bli lätt groteska. 

Komfort

Sportstolarna i testbilen är fasta och så här års älskar jag att stolsvärmen även går upp lite i ryggen. Förarmiljön är mycket behaglig och som vanligt har BMW lyckats väl med gränssnittet mellan bil och förare. Jag känner mig snabbt ett med bilen. Benutrymmet i baksätet är bra men sitthöjden är låg. Den har BMW tvingats offra för att kunna trycka in sju sittplatser utan att höja taklinjen. I längden är det inte speciellt bekvämt att sitta så lågt. Ljudnivån är mycket låg – där vinner X5 många getingar.

Ekonomi

Dyr i inköp. Flera bra funktioner och finesser ligger i paket som kostar extra. Lägg sen till att skatten blir drygt 8 000 kronor per år de tre första åren på grund av relativt höga utsläppsnivåer, hög förbrukning, och straffskatten för diesel. Den låga ljudnivån i kupén är bland det enda som verkligen motiverar det höga priset, ja, förutom den hyllade drivlinan. 

Totalt: 18 (av 25)

2 konkurrenter

Volvo XC90 & Audi Q7  – läs vår superduell här 

BMW X5 får betyget D för att den har hela 158 gr/km i koldioxidutsläpp.