Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Test: Nu lever Mazda CX-5 upp till förväntningarna

Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstått svenska bilkundernas febrande om Mazda CX-5.

Inte förrän nu.

Mazda har byggt om väldigt lite men skapat ett attraktivt paket. Inte minst tack vare nybilsgarantin på 10 år.

Det slår mig då och då att svenska bilkunder överlag har rätt usla garantivillkor. Du kan köpa en bil för 1,5 miljon kronor och ha två eller tre års nybilsgaranti. Det är väldigt dåligt och lite märligt med tanke på att andra länder erbjuder sina kunder betydligt mer än så.

Men det finns förstås undantag. Ett av dem är Mazda som erbjuder tio års nybilsgaranti på en ny Mazda. Det är väldigt bra och en flirt med alla bilköpare som tvekar och är lite osäkra.

För ett märke som Mazda är det förstås helt rätt taktik. De behöver märkas och de behöver något mer än en stark uppsättning återförsäljare. 

Gamla CX-5 upplevde jag som lite bullrig, lite rörig inredning och jag har haft svårt att förstå det stora intresset för bilen. Det finns också väldigt starka konkurrenter och det har varit svårt att motivera ett köp av just en Mazda CX-5.

Men nya CX-5 är bättre på flera områden. Interiören är snygg, speciellt med testbilens ljusa inredning och rymlig. Och så bara älskar man de dubbla usb-uttagen i ryggstödet på mittplatsen bak. När mina barn ser laddmöjligheterna är det ett "halleluja moment" i baksätet. 

I höga farter sticker förbrukningen i väg

Ute på motorvägen märker jag stundtals av det höga rulljudet men det beror mycket på underlaget. Dieselmotorn knackar vid kallstarter och gaspådrag men spinner fint när vi kommer upp i fart. Tyvärr sticker också bränsleförbrukningen iväg vid höga motorvägsfarter och då märks det att Mazda valt att inte uppdatera sina motorer. 

Om du tittar på koldioxidvärdet så förstår du att en nya Mazda CX-5 ska köpas före den 1 juli 2018, alltså före den nya fordonsskatten som kommer att straffa den här dieseln hårt.

Så kanske blir Mazdas fönster mot de svenska bilköparna kort den här gången. Från och med sensommaren 2018 så måste det till betydligt snålare motorer och hybrider för att klara konkurrensen.

Motor och köregenskaper

Motorn märks när den behöver arbeta och bränsleförbrukningen skrämmer en del. I hög motorvägsfart stannade inte mätaren förrän vid 7,5 liter per tio mil. Växellådan hade gärna fått vara snabbare och tydligare, nu blir det på gränsen till steglöst och det märks speciellt när vi kör långsamt. Styrningen är neutral men efter ett par timmar vid ratten känns det lite tungt i armen. Styrningen är kvick i låga farter men lite väl tung i högre. Kanske behöver Mazda trimmar funktionen G-Vectoring Control som sköter styrningen beroende på hastighet.

Säkerhet och förarstöd

I den här utrustningsnivån – som de flesta väljer – så finns autobroms upp till 160 km/tim och med fotgängarskydd. CX-5 har även autobroms vid backning vilket är en riktigt bra finess. Filhållningsassistenten varnar om bilen glider över till fel fil men är också så smart att varningen blir mindre om jag accelererar eller förstås om jag blinkar. Assistenten fungerar i farter högre ön 60 km/tim. Adaptiv farthållare hjälper också till ute på motorvägen. Mazda har förfinat många funktioner istället för att bara kasta in dem i bilen.

Teknik och uppkoppling

En tillverkare som Mazda kan inte vara först med allt men i CX-5 är urvalet av finesser bra. Den stora bildskärmen kan skötas med hjälp av styrknappen vid växelspaken eller genom att peka på vissa funktioner. Apple CarPlay fungerar med sladd och det är relativt lätt att koppla ihop telefonen med bilen men tyvärr, precis som på många andra bilar, är ljudvolymen lite olika beroende på ljudkälla, ett irritationsmoment. Totalt sju laddplatser i bilen är riktigt bra. 

Design

Jag hade förväntat mig att CX-5 skulle likna lillasyskonet CX-3 ännu mer. Men designen är gjord med varsam hand med tanke på att den förra generationen sålde väldigt bra. Inte ens måtten har förändrats speciellt mycket. Bagageutrymmet rymmer 506 liter men ska då få plats med mycket gäller det att utnyttja vinkeln mot baksätet. Sittpositionen är lite lägre än i andra motsvarande suvar då en stor "bulle" sticker upp bakom ratten. Det minskar suvkänslan för föraren. Det är stora ljusinsläpp vilket ger en känsla av rymd och plats. 

Köpa och äga

Knappt 360 000 kronor för en i det närmaste fullutrustad diesel med fyrhjulsdrift och automatlåda är riktigt bra. Och lägg till tio års nybilsgaranti så blir det här ett bra köp. Men den höga bränsleförbrukningen för en diesel och det höga koldioxidvärdet kommer att locka fram skattmasen och skrämma bort kunderna nästa höst. 

Totalt: 17 (25)

3 konkurrenter

Kia Sportage – läs vårt test här. 

Nissan Qashqai – läs vårt test här. 

Volkswagen Tiguan – läs vårt test här. 

Mazda CX-5 2,2 DE 175 Optimum

Pris: från 359 900 kronor.

Garantier: 10 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 3 år lack.

Motor: Fyrcylindrig diesel, turbo.

Cylindervolym: 2 191 cc.

Effekt: 175 hk.

Vridmoment: 420 Nm.

Kraftöverföring: Sexstegad automat, fyrhjulsdrift.

0–100 km/h: 9,5 sekunder.

Toppfart: 206 km/h.

Bränsleförbrukning: 5,8 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 152 gram/km.

Längd x Bredd x Höjd: 4 550x1 840x1 680 mm.

Tjänstevikt: 1 610 kg.

Dragvikt: 2 000 kg.

Annons: