Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 25 jan 2018 09:25

TEST: Mercedes satsar på design i nya X-klass

1/5

Foto: / Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

2/5

Foto: / Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

3/5

Foto: / Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

4/5

Foto: / Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

5/5

Foto: / Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

När Mercedes fick sätta tänderna i Nissans Navara-plattform snyggade de till designen och framför allt så trimmade de styrningen.

Var det värt ansträngningen?

Ja, alla arbetsdagar i veckan. Mercedes första pickup är den bästa nyansen av pickis-konceptet.

Mercedes valde att köpa ett färdigt pickupkoncept från Renault-Nissan när de bestämde sig för att skapa en ny klass, X-klass. Logiken bakom satsningen är förstås densamma som för Renault: varför släppa ifrån sig de transportbilskunder som vill ha en pickup till andra leverantörer.

För Mercedes kan det här betyda mycket. Mercedes har en stor grupp kunder som gillar skåpbilarna och som har en bra relation med sin återförsäljare. Och det är klart att det kommer att betyda merförsäljning av pickuper. Det finns inte längre någon anledning för en kund att gå till Mitsubishi, Volkswagen, Ford eller Nissan – fyra märken som varit stora på pickupmarknaden.

För ett par veckor sedan berättade vi hur bra Renault lyckades ta hand om Nissan Navara-arvet i sin version, Alaskan. Du kan läsa det testet här. 

TEST: Renault Alaskan – kopian som är dyrare än originalet 

Mercedes bättre på minst två saker

Renault landade lite fel prismässigt för sin pickup men det misstaget har inte Mercedes gjort om. Visserligen ligger Mercedes aningen över Renault för samma modell och drivlina men då har Mercedes också en rätt rejäl portion varumärke att ta betalt för.

Jag tycker framför allt att Mercedes lyckats bättre än både Renault och Nissan. 

1) Styrningen är klasser bättre än på de två förlagorna. Där det är trögt, segt och lite tungt i en Renault Alaskan är det enkelt, lätt och följsamt i X-klass. Det här spelar stor roll för de som kör många mil och de som kör mycket i stadsmiljö.

2) Designen. X-klass ser tuff och kaxig ut och det är ingen tvekan om att det är en Mercedes. Även inredningen andas Mercedes även om vissa reglage och funktioner plockats med från Nissan. Till exempel parkeringsbromsen och växelspaken kommer direkt från Nissan medan reglagen vid ratten är Mercedes-standard.

Drivlinan är Renault-Nissan rakt av vilket i testbilen betyder en kraftull diesel med sjustegad automatlåda. Det betyder också att den högt växlade lådan kräver lugn körning för att det inte ska bli ansträngt och högt motorljud i kupén.

Det blir spännande att se hur Mercedes väljer att gå vidare med sin pickup. Om det blir en succé hoppas jag att Mercedes plockar in sina egna drivlinor och förfinar köregenskaperna ytterligare. 

LÄS MER: 9 hemliga bilar – som du inte borde få se än 

Motor och köregenskaper

X-klass har ärvt drivlinan från Nissan Navara och den håller egentligen inte Mercedes-klass. Men att Mercedes förfinat styrningen ger en extra geting. Mercedes ska ha beröm för att de identifierade problemet och gjorde något åt det. I framtiden hoppas jag att de plockar in någon av sina egna fina automatlådor och gärna en eller annan dieselmotor, de finns ju på hyllorna.

Säkerhet och förarstöd

Renault och Nissan fick två getingar då det saknas autobroms, filkörningsassistans och dödavinkelvarnare. Det är finesser som verkligen behövs även på transportbilar, eller kanske framför allt där. Och Mercedes X-klass erbjuder inte mer än sina syskon. 360-kamera är bra och användbart då det är svårt att se hörnen på den långa bilen, inte minst bakhörnen som försvinner lätt.

Teknik och uppkoppling

Fyrhjuldrift och hög markfrigång. Mercedes X-Klass tar sig, precis som sina syskon, fram näst intill överallt. Sen är det väl en annan sak att väldigt få kommer att plocka ut sin bil för över 400 000 kronor i någon slags terräng.

Apple CarPlay finns inte utan här är det en knackig Bluetooth-koppling som gäller. Och jag inser under testet hur snabbt jag anammat den nya tekniken. Det här är ett område där Mercedes borde ha reagerat lika starkt som med styrningen. Att det är så här torftigt i en Mercedes är snudd på en geting.

Design

Instrumenteringen med ratt och allt ger en tydlig Mercedes-känsla och Mercedes har lyckats bättre än Renault att tvätta bort Nissan-känslan i det mesta jag tar i och känner på. På utsidan är Mercedes X-klass den klart tuffaste av trion med en mycket distinkt grill och ett kaxigt Mercedes-märke i fronten.

Köpa och äga

Det är logiskt och rätt av både Mercedes och Renault att bygga en pickup och jag gissar att key-account-säljarna på respektive märke går till jobbet med ett leende på läpparna. Men då Nissan i Sverige mött den nya konkurrensen med sänkt pris blir det tuffare att nå jättehöga volymer. Mercedes är ändå det märke som har bäst förutsättningar att stjäla åt sig kunder från Volkswagen.

Totalt: 15 (av 25)

3 konkurrenter

Nissan Navara – läs det testet här

Renault Alaskan – läs det testet här

Volkswagen Amarok – läs det testet här