Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 18 apr 2019 10:13

TEST: Mercedes nya värsting är ett vilddjur

Det blir ett fint betyg för Mercedes nya värsting. På alla punkter förutom priset då.

Det blir ett fint betyg för Mercedes nya värsting. På alla punkter förutom priset då.

1/7

Foto: Anders Lindlahr

2/7

Foto: Mercedes

3/7

Foto: Mercedes

4/7

Foto: Mercedes

5/7

Foto: Mercedes

6/7

Foto: Mercedes

7/7

Foto: Mercedes

Att bygga den perfekta långfärdsbilen­ och den ultimata banbilen i ett och samma paket verkar nästan vara omöjligt. Vi har sett oändligt många försök, men ingen har lyckats. 

Har Mercedes knäckt koden?

Världsfreden lägger vi åt sidan för stunden, det kanske landets president kan lägga lite krut på. Vi befinner oss nämligen i USA för att testa Mercedes-AMG:s nya värsting, GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé. Till förfogande har vi den perfekta platsen i form av landets finaste racingbana­ (och enda Formel 1-bana), Circuit of The Americas. Vädret här i Texas är ovanligt hett (+35 grader) och belastningen på den tunga bilen är maximal. 

Framför mig har jag den före detta Formel 1-föraren Bernd Schneider. I en Mercedes-AMG GT R dessutom, fusk!

Den stora bilen upplevs mindre än vad den är.

Foto: Anders Lindlahr

Smått galna 639 hästkrafter

Även om jag har ett effektövertag genom den vidareutvecklade versionen av biturbo V8:an med 639 hästkrafter och 900 newtonmeter så har jag inte en suck. Siffrorna känns lika galna som de låter och papperet lovar 0-100 km/h på 3,2 sekunder och en toppfart på 315 km/h! Likt vad Berndt kanske snart gör när Formel 1-cirkusen kommer till Texas igen samlar­ han ihop fältet bakom sig. I stället för Hamilton, Vettel och gänget är det jag och två andra tappra journalister bakom.

Start- och målrakan är inga problem, inte heller den branta uppförsbacken som även blir den första inbromsningen. Det går att bromsa hur sent som helst, och det ska mest tillskrivas gravitationen. Provkörningsbilarna är extrautrustade med keramiska bromsar för att så effektivt som möjligt kunna få ner farten på den 2 120 kg (angiven tjänstevikt) tunga bilen.

Mercedes har anammat ”Porsche-vredet” på ratten som växlar körlägen.

Foto: Anders Lindlahr

Innan bromsarna hinner få en rättvis bedömning väntar banans, och kanske världens, häftigaste kurvkombination. Njutningen när jag, efter många försök, får till passagen är fantastisk. I det första partiet går fem kurvor i ett och börjar med en, nästan, fullgashöger följt av en riktigt snabb vänster. Högersvängen som följer är snävare och bromsarna måste appliceras under instyrning till vänstern. Kerbsen är platta och är inget som Berndt undviker, in i partiets sista högersväng är både han och jag långt innanför kerbsen för att få till ett så bra flyt som möjligt.

Den stora bilen upplevs mindre än vad den är genom den tajta kurvsekvensen. Greppet är bra och styrningen är skarp även om en hel del av känslan försvinner vid 100 procent belastning. Men jag har fantastiskt kul bakom ratten, och det är väl huvudsaken? Eller ja, hmm, inte att jag ska ha kul på jobbet… men att en bil ska vara kul att köra, såklart!

Insteget är inte det lättaste och baksätet passar bäst för två passagerare.

Foto: Anders Lindlahr

Häpnadsväckande acceleration

Accelerationen är häpnadsväckande, även om den inte är i paritet med den vi hittar i Porsche GT2 RS (700 hk) och McLaren 720S (720 hk), men skillnaden är mindre än vad jag vågat hoppats på. Jag har haft en förkärlek för den här motorn sen jag första gången körde senaste generation C 63 S. Då med 510 hästkrafter, men karaktärsdragen av en stor V8 utan överladdning har AMG GT 63 S anammat­ till viss del. Men för att få 639 hästkrafter är det främst turboaggregaten som utvecklats för att pressa in mer syre i motorn och det är inget som passerar obemärkt. På låga varv är turboljuden kraftiga, både under uppladdning och vid släpp av trycket.

Tekniknivån är hög, variabel fyrhjulsdrift,­ bakaxelstyrning, luftfjädring och diffbroms­ är standard. Just fyrhjulsdriften är det mest anmärkningsvärda, för det känns som om bilen bara driver på bakhjulen, vilket den även gör, trots namnet 4Matic+. Framhjulen kopplas endast in vid behov, något jag känner tydligt när jag provocerar bakvagnen. Rumpan börjar rotera väldigt lätt men ­precis när jag får lite känsla avbryts sladden av något som känns som ett antisladdsystem. Inte möjligt när jag har alla system avstängda. Alltså är det framhjulen som känner behovet av att gripa in.

För den som vill ha en praktisk bil finns den marginellt tamare AMG E 63 S kombi.

Foto: Anders Lindlahr

Fungerar även för familjen

Den långa raksträckan följs av en tight vänstersväng vidare följt av en lång högersväng. Bromsarna är helt okej efter långa rakan. Känslan i pedalen är konsekvent genom hela passet och bromsverkan är så bra den kan bli i en så pass tung bil. Följande kurvparti är fantastiskt och visst går det att åka brett om man tar i lite till. För den som är intresserad­ av det vill säga. Innan jag lämnar vad jag numera har som min absoluta favoritbana måste jag bara tillägga hur fantastisk den sista långa högern är. Att kunna balansera­ bilen på ett lätt fyrhjulsställ är nästan en större njutning än att träffa den första löpande kurvsekvensen perfekt!

Mercedes-AMG har verkligen lyckats med nya fyrdörrarsversionen av GT. Jag kan inte säga att GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé är den bekvämaste bil jag kört, men den är inte dålig som långfärdslok för familjen. Det enda som stör är ett högt vägljud. Tonen är monoton och huvudvärksframkallande. Vägen är grov, och det skulle förvåna mig mycket om den går tystare i Sverige. Med en däckbredd på 315 mm bak och 275 mm fram är det nästintill oundvikligt.

De 639 hästkrafterna är välpaketerade under en blandning av plast och kolfiber.

Foto: Anders Lindlahr

Ett vansinnigt vilddjur

Beteendet är i övrigt en bra mix mellan komfort och sport. Bilen är hela tiden uppspänd i styrningen och riktigt responsiv. Det gör däremot inte att det spårar i högre farter, AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé går väldigt stabilt. Fjädringskomforten är fast men inte obekväm. Luftfjädring är standard och ger möjligheten till en stor variation mellan komfort och sport. Det blir aldrig fluffigt mjukt men det slår heller inte hårt genom fjädringen, såvida fjädringen inte är i hårdaste läget. Initialt upplevs stolarna något hårda men de orsakar inga problem under längre färd.

Hur fungerar en motor med 639 hästkrafter och 900 newtonmeter under normal körning? Precis som vilket motor som helst, med lite extra resurser förstås. Jag har kört bilar som inte utnyttjat sina motorresurser, bland annat en av konkurrenterna, Porsche Panamera Turbo. Trots ett fantastiskt vridmoment ska det hela tiden växlas ner för mycket. Mercedes är raka motsatsen och ligger gärna kvar på nians växel. Lite mer gas och den går ner på åttan, och lite till och den går ner på sjuan. Det är enkelt att själv styra även när växellådan är ställd i automatläge. Samtidigt som den är ett helt vansinnigt vilddjur när pedalen trycks till botten. Motorn går från kolugn till skogstokig på en grisblink!

Men vad fyller en sån här bil för syfte? Den är extremt lik Mercedes CLS i proportionerna och när jag frågar Mercedes säger de så klart att de är två helt olika bilar. Att AMG GT är den sportiga och CLS den komfortabla. Med det sagt kommer CLS inte i någon AMG 63-version, i alla fall enligt egna ord från Mercedes på plats.

Att den inte fyller något tomrum i modellprogrammet är bilens ena problem, att den kostar 1 670 000 kr är det andra. För på alla sätt är Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé en makalös­ bil. Har de löst den omöjliga uppgiften? Inte riktigt. Men jag skulle säga att det är det bästa försöket hittills.

Köregenskaper

Aldrig har jag kört en bil som kombinerar egenskapen att vara snabb på bana med en okej komfort så bra som GT 63 S. Porsche Panamera känns inte alls like hemma på banan, något som AMG GT 63 S faktiskt gör. Sin storlek till trots. Styrning, chassi och drivlina är oerhört bra.

Säkerhet

Det här är en högteknologisk skapelse med säkerhetssystem därefter. Men det är dåligt att det kostar extra. Med ett grundpris närmare 1,7 miljoner kronor kan man tycka att allt skulle vara standard. Inte krocktestad av EuroNCAP.

Design

En brutal bil som Mercedes försökt försköna och göra mer elegant. Men utseendet är ändå klumpigt, det syns att det här är en stor och tung bil. 

Komfort

Med de extremt breda däcken blir ljudnivån i kupén alltid lidande på våra svenska grova vägar. På amerikansk mark uppskattar jag dock chassisättningen och riktningsstabiliteten. Fjädringen är bestämd men inte onödigt hård.

Ekonomi

Mercedes har satt en saftigt hög prislapp på GT 63 S, 1 670 000 kr. I det stora hela är grunden samma som för AMG E 63 S där sedanversionen går lös på 1 219 900 kronor. Då känns det väldigt svårmotiverat att betala nästan en halv miljon mer för GT 63 S. 

Totalt: 18 av 25.

Rivaler

Porsche Panamera Turbo

Liksom Mercan en fantastisk bil. Porschen är en mer sansad körupplevelse. Inte lika spännande på banan men mer komfortabel i vardagen. Pris: 1 550 000 kronor.

BMW M5

I väntan på BMWs prestandacoupé M8 blir BMWs svar M5. Ställbar fyrhjulsdrift och något lägre effekt, endast(!) 600 hästkrafter. Inte lika spännande vid bankörning. Pris: 1 147 000 kronor.