Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 31 jul 2019 07:00

TEST: Mercedes GLC 300 – komfortabel men osäker

Jan-Erik Berggren provkör Mercedes GLC 300 4Matic.

Jan-Erik Berggren provkör Mercedes GLC 300 4Matic.

1/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

2/11

Foto: MERCEDES

3/11

Foto: MERCEDES

4/11

Foto: MERCEDES

5/11

Foto: MERCEDES

6/11

Foto: MERCEDES

7/11

Foto: MERCEDES

8/11

Foto: MERCEDES

9/11

Foto: MERCEDES

10/11

Foto: MERCEDES

11/11

Foto: MERCEDES

Här är bilen som tar dig över stock och sten, smidig som en katt. Mercedes GLC 300 4Matic ligger i framkant när det gäller komforten. Men det finns frågetecken. En farlig och oberäknelig filkörningsassistent och tuff konkurrens i klassen drar ner det annars så fina betyget. 

När konkurrenterna minskar antalet olika modeller och varianter för att ha råd med en rejäl elbilssatsning gör Mercedes tvärtom.

Fyra GLC-modeller i generationen som visades 2015 har växt till 24 olika bilar när modellen uppdateras under 2019. Men ändå hade GLC mått bra av en helt ny generation redan nu.

När den nya GLC-familjen presenterades 2015 erbjöds bilen i fyra olika varianter. Men utvecklingen har gått rasande snabbt. Mercedes rullade rätt snabbt fram en snygg coupé för att hänga på trenden som började med BMW X6. GLC har försetts med olika drivlinor och så sent som förra hösten kunde vi köra en GLC på vätgas. När nu GLC uppdateras finns hela 24 olika varianter att välja mellan, bland dem då vätgasbilen som i grunden är en äldre GLC.

Konventionella bensin- och dieselmotorer kompletteras med en bensinare med mildhybridteknik, en laddhybrid ska komma senare i höst, vätgasbilen finns kvar och AMG- divisionen har satt tänderna i GLC och plockar ner den hyllade dubbelturbo-V8:an under huven. Lägg sen till mer eller mindre alla de här drivlinorna i den fortfarande snygga coupékarossen och vips, där finns nu totalt hela 24 olika GLC-modeller, 14 suvar och 10 coupéer.

LÄS MER: TEST: Audi A4 Allroad ska konkurrera ut Volvo V60  

Testades i hård terrängbana

Flera av de här bilarna finns med när Mercedes kallar till provkörning vid ADAC:s terrängbana strax intill Frankfurts flygplats. Mercedes vill nämligen passa på att visa exakt hur bra det offroad-paket är som du kan köpa till din nya GLC.

Terrängbanan är väldigt utmanande med branta backar, luriga kurvor, stock och sten och stora hålor. Bilens kameror är stor hjälp liksom luftfjädringen som kan höja bilen tio centimeter.

Paketet innehåller också nödvändiga hasplåtar undertill för att skydda vitala delar. Du måste köpa hela offroad-paketet även om du bara vill använda offroad som passar bra på snö och grus och inte behöver offroad+ för bergsklättring. Med bara luftfjädring som tillval, men utan offroad-paket, kan du höja bilen 15 mm. Luftfjädringen kan också sänka bilen med lika mycket.

Löst stopp-start-funktionen smidigt

Hur kul det än är att köra i terrängen och hur bra nya GLC än tar sig uppför den allra brantaste backen i löst grus och lera så är det främst ute på asfalten vi ska prova, utvärdera och förmedla de första intrycken. För den här gången låter vi coupén stå kvar i depån och ägnar den mesta tiden åt GLC 300 – det vill säga en suv med Mercedes nya generation av bensinmotor med mildybridteknik.

Det är lätt att gå bort sig i kombinationen 258 hästkrafter från den fyrcylindriga motorn, upp till 10 kW från elmotorn och 48-Voltsystemet och stopp-start för att sänka förbrukningen i köer och vid stopp i trafiken. Inte sällan blir det ryckigt och obekvämt men trots att vissa tendenser till problem med stopp-start-funktionen tillhör Mercedes de tillverkare som löst det här på det smidigaste och mest balanserade sättet. Elkraften hjälper också till i väntan på att turbon ska vakna till. Vid inbromsningar plockas energi tillbaka till batteriet.

LÄS ÄVEN: TEST: Enorma BMW X7 är inte optimal för Sverige 

Bästa lösningen på marknaden

48-Voltsystemet arbetar upp till 2 500 rpm och kan också hjälpa till med så kallad ”sailing” där bensinmotorn helt stängs av vid jämn, hög fart. Mildhybridsystemet finns i båda bensinalternativen och ska spara så mycket som tio procent av förbrukningen.

Bensinmotorn arbetar tillsammans med en niostegad automatlåda. Responsen styrs av vilket körprogram du väljer. Jag föredrar comfort-läget vid vanlig körning. Det ger en lugn och behaglig växellåda och en mjuk och följsam körning. Sport-och Sport+-läget ger en fastare styrning men också trögare och växellådan blir mest nervös. Nej, GLC 300 får i mina händer vara en komfortabel allt-i-allobil och körläget ger i mitt tycke den bästa körupplevelsen.

Att det handlar om en ansiktslyftning av GLC syns direkt i inredningen. Här finns inte den breda och integrerade bildskärmen som i E- eller S-klass och inte heller den snygga bildskärmslösningen från nya A-klass och B-klass. Precis som C-klass har GLC kvar Mercedes tidigare lösning även om bildskärmen uppdaterats och blivit både större och mer tryckkänslig. Bakom skärmen finns det nya operativsystemet MBUX som bland annat tillåter röststyrning.

Med MBUX följer Mercedes snygga navigator som arbetar tillsammans med bilens kameror. Jag tycker att det här är den bästa lösningen på marknaden i dag men jag kan inte undgå att åka runt och tänka på vad snygg inredningen i GLC hade varit med bildskärmslösningen från A-klass.

Farlig filkörningsassistent och tuff konkurrens

Mercedes har också försett GLC med sina senaste säkerhets- och assistanssystem. Det betyder samma dåliga lösning för filkörningsassistenten som jag nyligen utsattes för i GLE och G-Wagon. Mercedes envisas med att, förutom att styra in bilen i körfältet, också bromsa bilen.

Det är ytterst obehagligt och i vissa situationer rentutav farligt. När jag provar funktionen på tysk motorväg med stora, breda, vita linjer är systemet också opålitligt. Kanske beror det på att nya GLC är en uppdatering och inte har hela dator- och beräkningskraften från de nyare generationerna men när filkörningshjälpen bara fungerar en gång av tio och när den fungerar inte är bra – ja, då förstår jag inte varför systemet ens finns. Nya GLC kan i alla fall byta körfält själv, det räcker med en blinkning, vad jag nu ska ha den funktionen till.

Inkonsekvensen blir extra tydlig när jag tar ett på alla sätt snabbt testvarv med AMG-versionen och trycker fram det allra häftigaste Race-läget bland körprogrammen. Antispinn slås av men inte assistanssystemet som då vill bromsa bilen när jag kastar in den i en lucka samtidigt som jag växlar ner och gasar på.

Med en ny Volvo XC60, en ny Audi Q5 och en relativt ny BMW X3 på marknaden får Mercedes GLC det tufft att plocka åt sig nya köpare. Det blir mycket spännande att se hur bra GLC faktiskt står sig jämfört med de här tre andra i ett kommande suv-test.

I Sverige finns från säljstart ett prisvärt SE-paket – där bland annat den större bildskärmen ingår – bara till GLC 200. Det finns i dag ingen prislapp på offroad-paketet. Vill du ha justerbara dämpare behövs tillvalet Dynamic Body Control. Även luftfjädring, som kan höja och sänka bilen 15 mm, ingår i tillvalet Air Body Control vilket också ger dig några fler körlägen.

LÄS MER: TEST: T-Cross är så bra att den nästan blir tråkig

Köregenskaper

Mercedes satsar på fyrcylindriga motorer tillsammans med den fina niostegade automatlådan. Och trots den uttalade satsningen på dieselmotorer kommer milhybriddrivlinan som det ser ut bara till bensinaren. Provkörningen skedde med enbart den starkare bensinaren men i Sverige blir troligen den svagare tvålitersmotorn, 197 hästkrafter i GLC 200 jämfört med 258 i GLC 300, den som säljer bäst. Jag provade också dieselmotorn GLC 300 d på 245 hästkrafter som känns väldigt lik bensinaren i karaktär. Styrningen är mycket bra i komfortläget så du behöver inte testa sport-lägena alls.

Säkerhet

Ansiktslyftningen innehåller en stor uppdatering av säkerhets- och assistanssystem. Tyvärr är det till det sämre. Det är dags att på allvar ifrågasätta Mercedes sätt att sköta den aktiva filkörningsassistenten. I nya GLC fungerade systemet riktigt dåligt och det tycks som att Mercedes bara byggt systemet för att de måste – inte för att det ska vara bra för bilägaren.

Design

Efter den nya snygga inredningen i A-klass, B-klass. E-klass och S-klass är det klart att C-bilarna känns lite gamla. Jag hoppas att Mercedes raskar på med en helt ny generation. Men om jag bortser från bildskärmslösningen så håller inredningen högsta klass. Snyggt med svängt baksäte för bästa möjliga utnyttjande av utrymme. Nya GLC kan också vinna på att inte ha den största grillen i klassen.

Komfort

Luftfjädring är tillval men är det något som du ska lägga pengarna på så är det det. Tillsammans med väldigt sköna stolar och en bra körposition blir det här en väldigt bekväm långfärdsbil. Jag sitter också bra i baksätet med bra sikt tack vare de inte allt för höga dörrsidorna. Comfort-läget är det bästa körprogrammet.

Ekonomi

Billigare än motsvarande BMW X3 men dyrare än konkurrenten från Volvo. Det betyder att Mercedes har hittat hyfsat rätt med sin prissättning för Sverige. Mercedes har också laddat GLC men en hel del ny och modern teknik vilket gör att om vi bortser från interiördesignen så kommer den här bilen att kännas ny länge. Men tänk på att när nästa generation GLC kommer, inom tre, fyra år, sker prisraset relativt snabbt.

Totalt: 20 (av 25)

Två konkurrenter

BMW X3 xDrive 30i

Hösten 2017 kom BMW med sin nya mellanklassuv. Vid provkörningen utanför Lissabon fick X3 lite kritik för något nervösa köregenskaper. Syskonbilarna X2 och X4 uppför sig bättre på vägen. BMW plockade i sin nya digitala interiör i den nya generationen.

Pris: från 548 100 kronor.

Volvo XC60 B5 AWD Inscription

Volvos storsäljare har precis lanserats med samma typ av mildhybriddrivlina som finns i Mercedes GLC. XC60 har fått mycket beröm för de dina köregenskaperna och den rena och snygga designen har hyllats världen över.

Pris: från 514 900 kronor.

Med ett koldioxidutsläpp på 169 gram/km får Mercedes GLC 300 4Matic ett D-betyg.