Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 31 aug 2018 11:42

TEST: Mercedes G500 är den perfekt galna suven

1/8

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

2/8

Foto: MERCEDES

3/8

Foto: MERCEDES

4/8

Foto: MERCEDES

5/8

Foto: MERCEDES

6/8

Foto: MERCEDES

7/8

Foto: MERCEDES

8/8

Foto: MERCEDES

Tänk dig att klä Usain Bolt i en riktigt snygg och välskräddad Armani-kostym.

Sen hänger du på hela det snygga paketet linor, krokar och hackor inför en bergsklättring.

Lite så känns det att köra Mercedes nya värstingsuv 

Mercedes kan det här med att bygga bilar som sticker ut. Det började redan med AMG GT-serien med den starkt beroendeframkallande och mullrande V8-motorn. Och det fortsätter nu med nya G-klass och i viss mån den nya B-klass-suven.

Och kanske har hela Mercedes ikoniska Geländewagen alltid varit ett helt eget spår. G-klass presenterades allra första gången i slutet av 1970-talet och har sedan dess fascinerat och berört. Geländewagen är väldigt mångas drömbil och har väl i praktiken bara haft konkurrens från den nu insomnade Land Rover Defender.

Jag vill ändå påstå att nya G-klass är något helt nytt. För första gången har Mercedes på allvar plockat in design och teknik från framför allt lyx- och premiumbilarna S-klass och E-klass. Nu finns också en rejäl dos av förarassistans- och säkerhetssystem.

Under huven sitter Mercedes fantastiskt sköna V8-motor med sitt karakteristiska ljud.

LÄS MER: Vi testkör nya snygga Mercedes A-klass 

Inte alls stabilt

På köpet har G-klass blivit en fräck sportbil utklädd till bergsklättrare. En fräck suv med tuffaste arbetskläderna och en lyxbil med komfort som en S-klass. Att åka runt i en G500 är verkligen speciellt. Å ena sidan är det näst intill som att sitta i en E-klass. Å andra sidan har Mercedes valt ett låsljud från dörrarna som får mig att tro att bakluckan ramlat av.

Nya G-klass har autobroms med fotgängarigenkänning men filkörningsassistenten fungerar inte som i E-klass eller S-klass. Istället för att lugnt styra in bilen i rätt fil bromsas den sida som går över de vita strecken. Och det känns inte speciellt stabilt när bilen bromsar hårt i hög fart när glömmer att blinka vid ett filbyte.

Transmissionen är också lite ryckig och möjligen har Mercedes vässat kanterna för att ge bilen ännu lite mer karaktör, göra den ännu lite ruffare.

LÄS MER: Vi kör sex versioner av Mercedes E-klass 

Inte så klokt, men kul

Sidohängd baklucka känns sisådär och exteriördesignern har av allt att döma aldrig försökt hänga på ett släp under reservhjulet. Vissa av knapparna i interiören, som de för fram- och bakdiffen, känns inte heller varken premium eller robusta. 

De olika sidorna av mångsidiga Mercedes G-klass möts i en prislapp. G500 kostar i grundutförande strax över en miljon kronor. Testbilen som bland annat har ställbart chassi, taklucka, surroundsystem, massagefunktion i stolarna och AMG-design kostar hissnande 1,4 miljoner kronor.

Lägg sen till en kraftigt höjd fordonskatt tack vare ett koldioxidvärde på 263 gram så förstår ni att det här är en bil som verkligen kostar. 

Klokt? Nej, inte speciellt.

Men väldigt kul. Och räcker inte G500 så finns det en ännu galnare variant: AMG G63.

Motor och köregenskaper

Motorn är underbar att köra och den niostegade växellådan växlar både mjukt och snabbt. De olika körprogrammen ger mig bra verktyg att gå från komfort via eco till sport. Men jag förstår inte varför Mercedes valt att göra växlingar i låg fart eller stillastående ryckiga. Att backa ut från en parkering är lite som att köra traktor och det är lite onödigt. Terrängegenskaperna är så bra det kan bli, världsklass, sett till markfrigång, fyrhjulsdrift och assistanssystem.

Säkerhet och förarstöd

Autobroms är standard men filkörningsassistenten drar ner betyget. För de här pengarna kunde Mercedes valt samma välbalanserade system som i E-klass eller S-klass. Nu känns det som att hela bilen ska välta bara för att en sidan bromsas hårt när jag glömmer att blinka vid ett filbyte på motorvägen. Inte så kul alls. Parkeringspaket med de nödvändiga 360-kamerorna kostar tyvärr extra.

Teknik och uppkoppling

Testbilen hade problem med glappkontakt i usb-ingångarna och jag hoppas att det här var ett problem bara på den här individen. Apple CarPlay hoppade ändå i gång ett par gånger. G-klass är fortfarande först och främst en terräng-suv och den bästa tekniken har med terrängegenskaperna att göra. Ett speciellt G-läge bättrar terrängegenskaperna när du låst någon av diffarna och individuell fjädring och framaxelns konstruktion hjälper till att klara de tuffaste terrängbanorna och samtidigt ge bra komfort på vägen. 

Design

Det är kul att Mercedes verkligen vågat behålla sin speciella design av G-klass. Och ännu roligare att den nya B-suven blir en baby-G. Vi behöver bilar som sticker ut. Men därmed inte sagt att G-klass har en perfekt design. Jag gillar inte sidohängda bakdörrar och insteget är inte optimalt. Använder jag steget på sidan måste jag krypa in och användaer jag det inte måste jag hoppa eller hasa mig in. Dragkroken sitter illa till under reservhjulet och dörrarna måste du verkligen slå igen för att de ska stängas. Diff-knapparna är plastiga och baksätet är inte det allra mest bekväma. 

Köpa och äga

Grundpris på över en miljon kronor förpliktigar. Och även om G-klass först och främst är en terrängbil som du kan köra på vägen så tycker jag inte att paketet motsvarar förväntningarna. Testbilen har snygg vit klädsel och hur bra fungerar det i den miljö so bilen byggts för? Är det i det här bagageutrymmet jag lägger mitt nystyckade rådjur, mina fiskeväskor eller de blöta linorna från bergsklättringen? Och hur kul är det att köra runt med finkostymen i en bil som är redo för krig? Ändå kommer Mercedes G-klass alltid att hitta sina kunder och efterfrågan på begagnade bilar är hög.

Totalt: 16 (av 25)

3 konkurrenter

Jaguar F-Pace – läs testet av den här.

Range Rover Sport

Lamborghini Urus