Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 12 jun 2019 13:00

TEST: Mercedes elbil EQC är övertygande bekväm

Mercedes EQC, den tyska tillverkarens första elbil i serieproduktion (under namnet Mercedes).

Mercedes EQC, den tyska tillverkarens första elbil i serieproduktion (under namnet Mercedes).

1/22

Foto: DAIMLER AG

2/22

Foto: DAIMLER AG

3/22

Foto: DAIMLER AG

4/22

Foto: DAIMLER AG

5/22

Foto: DAIMLER AG

6/22

Foto: DAIMLER AG

7/22

Foto: HANS HEDBERG

8/22

Foto: HANS HEDBERG

9/22

Foto: HANS HEDBERG

10/22

Foto: DAIMLER AG

11/22

Foto: HANS HEDBERG

12/22

Foto: HANS HEDBERG

13/22

Foto: HANS HEDBERG

14/22

Foto: HANS HEDBERG

15/22

Foto: HANS HEDBERG

16/22

Foto: HANS HEDBERG

17/22

Foto: DAIMLER AG

18/22

Foto: DAIMLER AG

19/22

Foto: HANS HEDBERG

20/22

Foto: HANS HEDBERG

21/22

Foto: HANS HEDBERG

Det ska gå att ladda batteriet från tio till 80 procent på 40 minuter, i alla fall vid speciella snabbladdare.

Det ska gå att ladda batteriet från tio till 80 procent på 40 minuter, i alla fall vid speciella snabbladdare.

22/22

Foto: DAIMLER AG

Mercedes nya modellprogramserie EQ har begåvats med sin första bil – EQC. En eldriven suv där huvudkonkurrenterna heter Audi e-tron och Jaguar I-Pace, samt i princip alla Teslas modeller. 

Vi kör den i el-jetset-staden Oslo och tar reda på hur väl Stuttgart lyckats med sin elbilssatsning.

Vårt grannland Norge är som ett paradis för elbilsälskare, huvudstaden Oslo är rena rama Edens lustgård. Orsaken är kraftfulla subventioner från staten plus tillåtelse att köra i bussfiler om man är minst två i bilen. Bland annat. I kombination med landets gröna el som produceras i princip uteslutande från vattenkraft är trafiken i stor-byn fullproppad med elbilar.

Leaf, i3, e-Golf, I-Pace samt Teslamodeller av alla de slag – vart man än vänder blicken finns de.

Huvudkonkurrenten nummer ett till Mercedes EQC 400 4Matic är definitivt Audi e-tron 55 quattro. Mercedes är visserligen något mindre i alla ledder men inneutrymmena skiljer el-tyskarna inte så värst mycket åt. Det något smidigare formatet hos EQC är en fördel, e-tronens bredd på 194 centimeter kan ibland ställa till det vid snåriga manövrar. Då är den sex centimeter smalare Mercedesen att föredra.

Mycket utvecklingskraft har gått åt till att göra EQC tyst och bekväm. Det var viktigt att isolera bort det vinande ”spårvagnsljudet” som alstras av elmotorerna samt att dämpa bort inträngt buller från kaross, däck och vindbrus. Elmotorerna på fram- respektive bakaxel är helt inkapslade och upphängda i speciella separata ramar som i sin tur är dämpisolerade från övriga karossen och chassit.

LÄS ÄVEN: Slutprutat – nu inför Mercedes fasta priser 

Känns precis som en vanlig Mercedes

Mercedes EQC 400 4Matic rör sig väldigt mycket som en vanlig konventionell Mercedes på vägen. Är du inte bil- eller teknikintresserad skulle du antagligen inte märka att bilen drivs med elkraft förrän det var dags att tanka, hm… ladda.

Designmässigt har EQC en egen stil, givetvis märks det att bilen baseras på GLC men Mercedes designchef Gordon Wagener har lyckats skapa en delvis ny känsla. Bakpartiet är en salig mix av firmans olika stilar av suv, kombi och crossovercoupé – slutresultatet är väldigt mycket Mercedes-Benz med sin typiska karaktär av runda former blandat med hög grad av detaljering.

Inredningen fortsätter på den inslagna linjen med hög igenkänningsfaktor uppblandat med exempelvis nyfikna, roséfärgade ventilationsutsläpp, MBUX-instrumentkluster från A-klass men också en mittkonsol i blanksvart plast direkt från GLC. Den senare sticker i ögonen som ett tecken på besparingsåtgärder i en för övrigt kvalificerad interiör.

Maurice Girod är aerodynamikexpert och visar tydligt på luftströmmarna som far fram över EQC. Trots att bilen har konventionella stora backspeglar och saknar infällbara dörrhandtag (vilket brukar vara ”standard” hos strömlinjeformade karosser) är luftmotståndsvärdet låga 0,29. Automatiskt reglerbara klaffar innanför frontgrillen, små flärpar här och där som styr vindströmmarna rätt, slät fälgdesign och en avsmalnande ”boat tail”-form hos bakpartiet gör att bromsande virvlande vortex-vindströmmar blir så små som möjligt.

Dubbla elmotorer (M 2789 EV-EVA1) med sammanlagd systemeffekt på 408 hästkrafter och maximalt vridmoment på 760 newtonmeter skickar iväg EQC 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Batterikapaciteten är 80 kWh (230 Ah/405 V), med två moduler med 48 celler samt fyra moduler med 72 celler. Vikten för batteriet är 652 kilo och dimensionerna är 2 315 millimeter långt, 1 557 mm brett och 390 mm högt. Hela bottenplattan är fylld med batteri helt enkelt.

Förbrukningen vid blandad körning enligt WLTP uppges till 2,2 kWh per mil men när jag snurrar runt mellan Hønefoss, Holmenkollen och Karl Johan visar färddatorn dubbla den siffran titt som tätt. Beroende på körsätt är räckvidden 374 kilometer upp till 417 km. Optimal temperatur för en batterielbil är svensk sommartid, 20-25 grader. Kylning respektive uppvärmning av batteripacket är väsentligt för förbrukning, laddning och hållbarhet. Vintertid kan ett iskallt batteri ta mångdubbelt längre tid att ladda än ett korrekt tempererat. Vätskekyld ombordladdare tillåter effekter på upp till 7,4 kilowatt. Vid speciella snabbladdare kan EQC hantera upp till 110 kilowatts effekt. Då ska man kunna ladda batteriet från tio till 80 procent på 40 minuter.

LÄS ÄVEN: Orörd Mercedes säljs för en halv miljon kronor 

Toppfarten hos EQC är aktivt begränsad

Ett ytterligare skäl till att hålla elförbrukningen i schack är att toppfarten är begränsad till 180 km/h eftersom energiförbrukningen är slösande vid stor kraftutsöndring, betydligt högre proportionellt jämfört med konventionell förbränningsmotorteknik.

För att förbättra drivlinans energioptimering introducerar Mercedes EQ-tekniker ECO Assistent, vilket innebär att elmotorns alstrande av återvunnen rörelseenergi går att reglera stegvis. Standardläget Auto tar hand om allt på bästa vis men för teknikfreaks med gröna tankar kan man via rattpaddlarna spela mellan olika lägen: ”D+” (litet/inget motstånd, ”segling”), ”D” (svag retardation, max 0,6 m/s 2 ), ”D–” (normal retardation, max 1,7 m/s 2 ), ”D––” (stark retardation, max 2,5 m/s 2 ). I läge ”D––” används i princip inte de mekaniska bromsarna överhuvudtaget vilket gör att du enbart använder gaspedalen, tekniken kräver några mils inkörning för att bli mjuk eftersom elmotorerna mer än gärna suger i sig rörelseenergi. En kul och användbar finess om ni frågar mig.

Tillverkning av Mercedes EQC 400 4Matic i Tyskland startar efter sommaren, de första svenska kundbilarna levereras under sista kvartalet.

Hemma i Tyskland finns en miljörabattgräns vid 60 000 euro, en viktig målbild att hålla för Mercedes-Benz denna gång. Prisribban har tyska staten satt för att elbilar inte enbart ska vara något för välbemedlade. Detta är orsaken till att det svenska listpriset på 789 900 kronor är klart konkurrensdugligt. Privatleasing är satt till 10 195 kronor/månad inklusive moms och Fleet-leasing kostar 8 995 kronor/månad exklusive moms. 

I vanlig ordning erbjuder en pamflett med olika utrustningspaket och -nivåer men grundmodellen är ”tillräckligt” utrustad från start.

Efter två dagar av kökörning i och runt Oslo med nya EQC är slutintrycken goda. Visst, bilen känns förutsägbar och ”ospännande” men den inbyggda solida Mercedes-feelingen är övertygande i det mesta. En rejält komfortabel och tyst familjebil med acceptabel räckvidd är aldrig fy skam.

 

Köregenskaper

Den kraftiga tjänstevikten (2,5 ton) märks knappt alls, Mercedesteknikerna har ansträngt sig för att få EQC att kännas lätt i styrning och chassi. Kördynamiskt upplevs bilen mer som en bensindriven GLC Coupé än en elkonvertering av familjesuven GLC. Körglad!

Säkerhet 

EQC som egen modell har ännu inte krocktestats av Euro NCAP, däremot fixade grundkonstruktionen GLC betyget fem stjärnor med bravur. Anledningen till att toppoängen saknas från vår sida. I övrigt innehåller EQC de allra flesta aktiva som passiva körhjälpmedel som finns på marknaden.

Design

Snudd på toppbetyg men EQC snubblar på mållinjen. I stil, utförande och storlek har Mercedes hittat rätt men när snålivern letar sig in genom enkla val i en i övrigt lyckad helhet missas en del. På förarplats gillar vi instrumentbrädan MBUX även om det tar tid att lära sig allt. Exteriörens mix av suv, sportkombi och crossover gör kundgruppen extra bred.

Komfort 

EQC 400 4Matic har väldigt lågt kupébuller, det märks att rull- och åkkomfort har prioriterats av Mercedesfolket. Den inre bredden gör det svårt för tre fullvuxna att sitta riktigt bekvämt i baksätet men fällbart i 40/20/40-splitt ökar användningsområdet. Fin-fin körställning i framsätet.

Ekonomi 

Jämfört med konkurrenter som Audi e-tron och Jaguar I-Pace är Mercedes EQC klart billigast men det svenska grundpriset kunde sänkts ytterligare när man vet om att EQC hemma i Tyskland startar på 60 000 Euro. Bra utrustningsnivåer i kombination med Mercedes första elbil borgar för att de flesta kundbilarna kommer att gå åt ändå.

Totalt: 19 (av 25)

Två konkurrenter

Audi e-tron 55 quattro

Det tog tid för Ingolstadt att komma med sin e-tron men när den väl kom så övertygade den på många plan. Huvudkonkurrenten Tesla hade grundgranskats och e-tron visar på hög byggkvalité, snabb fartprestanda och hyfsade förbrukningssiffror. Batterikapacitet 95 kWh och räckvidd på 41 mil. Toppfarten är begränsad till 200 km/h.

Pris: 885 000 kronor.

 

Jaguar I-Pace EV400 AWD

Årets Bil skördar succéer runtom i världen, vilket till viss del är förståeligt. I-Pace var först ut i premiumklassen som elbil. Körmässigt sportig att köra med skön körställning. Men laddtiden är lång och den engelska el-Jaggan sörplar ström som om vore det gratis fin-whisky från ekfat.

Pris: 879 900 kronor.

Mercedes EQC får betyget A++ för att den inte har någotkoldioxidutsläpp.