Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 7 feb 2019 14:49

TEST: Mercedes B-klass borde bli en familjefavorit

1/4

2/4

3/4

4/4

Det finns många bra bilar som tyvärr glöms bort alldeles för snabbt.

Jag är rädd att det är ett öde som kommer att drabba Mercedes nya B-klass.

Den ser så snäll ut att ingen kommer att ta den på allvar och kanske inte ens märka den.

Den snygga instrumentbrädan är det mest iögonfallande med nya Mercedes B-klass. Och det är absolut inte att förringa. Mercedes har verkligen hittat rätt med sin stora liggande och tvådelade bildskärm som B-klass hämtat rakt av från A-klass.

Funktionerna framför ratten kan skötas med en lilla touchknappen till vänster i ratten och skärmen till höger kan styras med knappen till höger, eller med toucpaden i mittkonsollen. Det krävs lite träning med fingarna för att jag snabbt ska styra rätt. Bekanta dig med skärmen när bilen står stilla för det är en hel del nya moment och ett nytt gränssnitt.

Mercedes kombinerar den digitala designen med fina färgkombinationer. Det andas premium och teknisk innovation. Mercedes nya operativsystem och röststyrning imponerar precis som i A-klass, även om "Mercedes" inte alltid gör som jag säger.

TEST: Vi kör snygga Mercedes CLS 

Du sitter högt och bra i B-klass

Sittpositionen är högre än i A-klass, totalt nio centimeter och jag sitter betydligt mer upprätt. Gamla B-klass var lite av en familjebuss och nya B-klass flörtar lite med den känslan. Instrumentbrädan lever lite av sitt eget liv högt upp och det är väldigt tomt och luftigt runt benen.

Köregenskaperna är silkeslena och jag kör för det mesta i eco eller komfortläget. Jag tycker att det passar biltypen bäst. Jag förstår egentligen inte ens varför en familjediesel som den här ska ha ett sportigt körläge. Det är högst motsägelsefullt.

Motorn på två liter och 190 hästkrafter har hämtats från E-klass och betyder mindre volym och något färre hästkrafter jämfört med tidigare till förmån för lägre förbrukning och tystare gång.

LÄS MER: Mercedes A-klass kör ifrån konkurrenterna 

Tråkiga utseende glöms lätt bort

Den åttastegade automatlådan tar hand om kraften på bästa sätt. Men om jag vill kan jag sätta fart på motorn där 0-100 km/tim avverkas på hyggliga 7,2 sekunder. 

På utsidan ser B-klass betydligt mindre ut än vad det känns att vara på insidan. Baksätet är riktigt bra med bra stolar och gott om plats för ben och axlar.

Bagageutrymmet är från 445 liter och med ett tredelat baksäte blir det flexibelt upp till 1 530 liter. 

Trots de här lovorden är jag rädd att Mercedes B-klass kommer att glömmas bort rätt snabbt. Titta bara på hur den ser ut. Visst har den, precis som A-klass, fått ett par nya snygga linjer på sidan och visst andas B-klass mer lyx och klass än tidigare.

LÄS MER: Familjen familjebil från PSA-gruppen - vi har kört dem 

Mercedes har få konkurrenter

Men Mercedes B-klass är en biltyp som har det svårt i svenska bilhallar. Det är inte en liten suv, det är inte en renodlad kombi och den är inte speciellt billig.

Många kommer därför att springa förbi B-klass på väg mot en C-klass kombi eller en GLA eller GLC.

Den tydligaste konkurrenten till B-klass är BMW:s 2-serie Active Tourer. Rivalen Audi har ingen bil i samma kategori utan det blir snarare VW-gruppens VW Touran som kan bli ett alternativ.

Jag listar även Ford C-Max som en konkurrent men det här är en biltyp som inte erbjuder ett speciellt stort utbud. Snarare är det kanske den egna A-klass som konkurrerar om kunderna till B-klass.

Mercedes B-klass ser tyvärr för snäll ut för sitt eget bästa.

Foto: Mercedes

Köregenskaper

Mercedes har försökt balansera de relativt sportiga köregenskaperna i A-klass med en tydligare familjebilsprofil. Den upprätta sittpositionen och rymliga kupén gör sitt till för att förstärka busskänslan. Styrningen är mjuk och fin men inte lika direkt som i A-klass. Motorn spinner fint men varvas stundtals lite för högt av den nya åttastegade växellådan, speciellt om du väljer sportläget, då blir drivlinan snarare nervös och ansträngd.

Säkerhet

Mercedes fortsätter envist med en filkörningsassistent som bromsar bilen om jag närmar mig en linje. Det är inte lika brutalt som i till exempel G-klass men på vinterväg är det ändå olustigt att B-klass plötsligt bromsas kraftigt. Det går att stänga av funktionen i mittdisplayen men den går automatiskt i gång nästa gång jag startar bilen. Mercedes har balanserat assistanssystemet bra i B-klass då bilen verkar känna av när jag styr mot linjen medvetet och då inte aktivera filkörningssystemet alls När jag låter bilen styra på egen hand är det lika mjukt som i E-klass och säkerhets- och assistanssystemen är desamma som andra nya Mercedes-bilar. Trots den nervösa bromsfunktionen har B-klass en hög säkerhetsnivå med en väl fungerande autobroms. 

Design

Det finns två sidor av B-klass, in- och utsidan, snygg- och anonymsidan. Jag gillar verkligen interiören även om den luftiga kupén och upprätta sittpositionen får mig att tänka familjebuss mer än sportbil. Men utsidan är alldeles för anonym, trots en snygg och fräck grill och trots fler exklusiva linjer. Jag tror tyvärr inte att ens fräcka färger eller AMG-detaljer kommer att kunna lyfta B-klass ur anonymiteten. 

Komfort

Dieselmotorn är tystare än föregångaren men när motorn varvas kommer det plötsligt en ljudpuff i kupén. Mercedes har också isolerat bort rulljud och vindbrus men från däcken hörs lite stänk vilket tyder på att dörrarna kunde isolerats lite mer. Men det här är först och främst en familjebil och ska bedömas därefter. B-klass har inte som många andra höga dörrsidor bak vilket ger bra sikt från baksätet. Sittkomforten på alla fem platser är riktigt bra och B-klass kommer att tillfredsställa många typer av familjer. Fjädringen är något stötig i låga farter men mjuk och följsam ute på motorvägen.

Ekonomi

Ett problem för Mercedes är att många kommer att jämföra B-klass med en betydligt mer karaktärsfull suv. För 350 000 kronor går det att få en bil som märks lite mer, även om den för den skulle inte behöver vara bättre. Jag tror bästa chansen för B-klass är att sno åt sig en och annan A-klassköpare som vill ha mer utrymme. Och för en Mercedeskund är inte steget mellan A- och B-klass så stort. En anonym bil får det också svårare på begagnatmarknaden. 

3 konkurrenter

BMW 2-serie Active Tourer

Volkswagen Touran

Ford C-Max