Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 2 maj 2019 11:18

TEST: Lyxiga suven Mercedes GLE glider fram

Mercedes GLE 300 d 4MATIC, en lyxig suv som föraren inte tröttnar på.

Mercedes GLE 300 d 4MATIC, en lyxig suv som föraren inte tröttnar på.

1/16

Foto: MERCEDES

2/16

Foto: MERCEDES

3/16

Foto: MERCEDES

4/16

Foto: MERCEDES

5/16

Foto: MERCEDES

6/16

Foto: MERCEDES

7/16

Foto: MERCEDES

8/16

Foto: MERCEDES

9/16

Foto: MERCEDES

10/16

Foto: MERCEDES

11/16

Foto: MERCEDES

12/16

Foto: MERCEDES

13/16

Foto: MERCEDES

14/16

Foto: MERCEDES

Bilen som provkördes...

Bilen som provkördes...

15/16

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

... i Sverige.

... i Sverige.

16/16

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Mercedes stora suv GLE har alltid varit en stor favorit på långresor.

Och när Mercedes valt att låta GLE växa njuter hela familjen av det extra utrymmet och den fina komforten.

Det märkliga är att nya GLE ser mindre ut än föregångaren.

E-klass fast suv – det är så vi ska tolka Mercedes GLE enligt den relativt nya namnstandarden. Och med en ny generation GLE följer alltså samma gränssnitt och interiördesign som E-klass. Den stora tvådelade och liggande bildskärmen styrs med de två touchknapparna på ratten eller via reglage i mittkonsoll – eller genom att trycka på skärmen direkt. Enkelt och allt mer funktionellt nu när jag testat ett antal Mercedes-bilar med samma gränssnitt.

Med operativsystemet MBUX följer också Mercedes nya röststyrning. Vi kallar på ”Mercedes” ett par gånger för att höja volymen men lyckas inte göra oss förstådda. Istället vaknar ”Mercedes” till när jag förklarar för äldsta tonåringen hur filkörningsassistenten fungerar tillsammans med den adaptiva farthållaren.

Hon tittar fascinerat på när GLE styr sig själv på motorvägen norrut mot Stockholm. Jag provar funktionen med automatiskt filbyte där bilen på egen hand ska sköta bytet om jag blinkar höger respektive vänster. 

Tonåringen i baksätet vaknar till och båda filmar intensivt med sina mobiler. För så är det för tonåringar – finns det inte på film har det inte hänt.

LÄS MER: Så bra är konkurrenten BMW X5 

Tillåtet filbyte

När jag första gången testkörde E-klass med samma funktion i Portugal var automatiskt filbyte inte tillåtet i Sverige. Det är det tydligen nu för vi kan göra ett antal omkörningar bara genom att blinka höger eller vänster.

Men funktionen har sina fallgropar. I Sverige är det inte tillåtet att köra automatiskt speciellt länge och om bilen kräver ett ingrepp i ratten för att föraren ska ge sig tillkänna avbryts också filbytet. Irriterande. 

Jag provar att släppa ratten helt, lägga ner den i knät eller göra som man ska, det vill säga låta bilen köra men låta händerna vila på ratten. Nu är GLE så stabil rakt fram att den ändå inte märker av att jag håller händerna där och jag behöver smårycka lite för att hålla automatiken vid liv.

Jag säger det ingen – tekniken är bra men inte speciellt mycket att ha. Jag slår hellre av alla assistanssystem – speciellt som Mercedes envisas med att bromsa bilen hårt när bilen ska korrigeras in i filen vilket är direkt farligt – och njuter av den fina styrningen och kvicka responsen i drivlinan.

Jag upptäcker också att jag kör bilen mycket mjukare än datorn. Jag kan göra mjukare fartökningar, filbyten och anpassa mig till trafiken bra mycket bättre än alla sensorer och datorer. En viss tröst.

LÄS MER: Mercedes nya värsting med fyra dörrar 

Inte trött på att köra långt

Med elljusterbara baksäten och stolsvärme även i baksätet njuter alla av mycket fin komfort. Ljudnivån i kupén är tyst och behaglig även på svensk asfalt, en asfalt som av alla klassas som den mest högljudda i västra Europa.

Jag har alltid älskat att köra långt i Mercedes GLE och den känslan har överlevt generationsbytet. Det är fascinerande att köra drygt 60 mil och inte se några problem alls i att bara fortsätta och fortsätta.

Motorn i testbilen, 300d, är en fyrcylindrig diesel och utan någon form av elektrifiering sticker förbrukningen iväg. AdBlue-teknik bidrar ändå till att sänka CO2-värdet en aning även om 215 gram betyder hög skatt de första tre åren.

Mercedes niostegade automatlåda och 4Matic-systemet fördelar kraften till båda hjulaxlarna. De olika körprogrammen påverkar responsen en aning men det är comfort som såklart fungerar allra bäst. 

En nyhet på GLE är att bilen trots sina dryga fem meter känns betydligt mindre ut vid förarplatsen. Jag upplever inte att köra runt ett ”skepp” som i andra bilar som är lika stora. Tittar jag på bilen så ser den inte heller speciellt stor ut – trots att det här är en modell som ska konkurrera med Volvo XC90, Audi Q7 och BMW X5. 

LÄS MER: Vi har kört den galna suven 

Finns med sju platser

BMW:s nya X7 passerade i garaget för en vecka sedan och där har vi en bil som både ser ut att vara och som är väldigt stor. Mercedes matchar kommande GLS mot X7.

Om du vill och behöver kan du köpa sju sittplatser i GLE men tänk på att de mest passar barn och andra med korta ben. Vill du ha sju relativt fullstora platser är det GLS som gäller.

Mercedes elektrifierar bensinmotorerna till GLE med ett 48-voltshybridsystem och då du även få E-Activity Body Control där luft- och hydropneumatisk fjädring kan anpassa varje hjul till bilens krängningar. Det är lite samma känsla som när Mercedes fjädringsteknik kunde få bilen att sväva över farthinder. Nu kan samma teknik tillsammans med kameror få bilen att luta inåt i kurvorna. Men än så länge bara med bensinmotorer alltså.

Köregenskaper

Den fyrcylindriga dieseln blir storsäljare men Mercedes erbjuder också ett par bensinare och en sexcylindrig diesel på tre liter. Jag tycker att fyra räcker gott. Den niostegade automatlådan är distinkt men ändå mjuk och styrningen är behagligt responsiv. Bilen håller den kurs jag tar ut och överraskar inte. Det är lätt och enkelt att köra GLE och enda faktiska orosmomentet är att jag lätt blir fartblind. Det känns inte att jag kryper långt över tillåten hastighetsgräns på motorvägen. 

Säkerhet

Fullmatad med säkerhetsteknik och kameror kan GLE mer eller mindre köra sig själv. Nu är det också tillåtet att låta GLE byta fil på egen hand. Men jag tycker verkligen inte om Mercedes nya tilltag att bromsa bilen när filkörningsassistenten griper in. Det händer allt som oftast på smala svenska motorvägar att jag närmar mig något av strecken, till höger eller till vänster, och då vill jag verkligen inte att bilen bromsar in häftigt. Det kan bli farligt och mer eller mindre varje gång det händer blir jag överraskad. Jag förstår inte varför Mercedes envisas med den här tekniken eller varför den inte enkelt kan stängas av för gott.

Design

Jag gillar Mercedes stora, liggande, tvådelade bildskärm och jag har vant mig mer och mer vid reglagen. Nya GLE ser inte alls så stor ut som den är vilket troligen har att göra med den svängda c-stolpen. Jag gillar också grillen som ser lyxig ut. Bra skjutmån på andra stolsraden ger en hel del möjligheter i baksätet och lastutrymmet. 

Komfort

Det här är en av de allra skönaste bilarna att köra långt med – alla kategorier. Sittpositionen är riktigt bra och kan också varieras. Ljudnivån i kupén är låg och baksätespassagerarna njuter. Det går enkelt att sänka lasttröskeln med ett tryck på en knapp. Stolarna ger perfekt stöd och inte ens efter fem, sex timmar vid ratten känner jag mig trött eller sliten – varken i armar, ben eller rumpa.

Ekonomi

Jag ska erkänna att jag blev en aning förvånad när jag såg frånpriset på 660 000 kronor. För även om de sedvanliga tilläggen kostar drygt 100 000 kronor så hade jag räknat med en prislapp på en miljon. Det höga co2-värdet ger en hög skatt de tre första åren och också en kännbar summa från och med det fjärde året. Andrahandsvärdet lär ändå hålla sig högt tack vare komforten, kvaliteten och dragvikten. Många kommer troligen att vilja ha så här stora och komfortabla suvar i många år.

Totalt: 20 (av 25)

2 konkurrenter

BMW X5 xDrive30d

Lika ny som GLE och den givna konkurrenten. Precis som Mercedes GLE byggs BMW:s X5 i USA. Lite fler hästkrafter i sin 30d.

Pris: från 684 100 kronor.

Volvo XC90 D5

Volvos stora XC90 börjar bli till åren jämfört med konkurrenterna och sommarens facelift är efterlängtad. D5-dieseln stor sig ändå bra även om Volvo nu går mer och mer mot elektrifierade bensinare.

Pris: från 560 000 kronor.

215 gr/km ger sämsta miljöbetyget för Mercedes GLE.