Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 27 sep 2018 16:15

TEST: Lyxiga Audi Q8 känns onödigt tråkig

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

TANNISHUS. En stor och fet grill.

Smarta och effektiva motorer och växellådor och stilren inredning.

Ändå känns Audi Q8 onödigt tråkig där den står på stranden i norra Danmark. 

Troligen beror det på färgen.

När jag fick tjuvkika på Audis nya stora, snygga suv Q8 under en tidig visning på designcentret i Ingolstadt kunde designchefen Frank Lamberty på en vackert guldgul bil förklara, peka och visa varför Q8 ser ut som den gör.

Att Q8 är kortare än Q7 eftersom det inte behövs en tredje sätesrad men att bilen är strax under fem meter lång – inte längre, det var viktigt, och att det finns gott om plats i bagageutrymme och baksäte. De skjutbara stolarna bak är en extra finess.

Frank Lamberty berättade också mycket om c-stolpen och hur de designats för att ge bilen rätt taklinjen men att den också ska påminna om Audis klassiska Quattro.

Jag gillade verkligen också Q8. 

LÄS MER: Här är nya V60 Cross Country 

Helt oberörd

Så jag blir både lite förvånad och besviken när de nu lämnar mig så oberörd. Det kan omöjligt vara det vackra ljuset i norra Danmark. Det är heller inget fel på inredningen, den har jag redan sett och testat i bilar som A6 och A7 Sportback. 

Den enda vettiga förklaringen är att det är färgen. Audi valde att köra en silverfärgad bil till testerna i Danmark och den färgen, tycker jag, inte alls gör bilens former rättvisa.

Audis talesperson Josef Schlossmacher får frågan av mig under vår intervjutid med Audi men håller förstås inte med. Silverfärgen är en av Audis lanseringsfärger och det ska bli spännande att se hur många bilkunder som väljer den före den guldgula. 

Ute på de danska vägarna blir jag i alla fall inte besviken på Q8. Styrningen är så där lätt och exakt som jag vill ha den. Vissa bilar är lättstyrda men tunga runt nolläget vilket blir onödigt jobbigt i längden. Så är inte Audis bilar och inte stora Q8. Varje rörelse på ratten avspeglar sig i en rörelse från bilen som är exakt så som jag vill ha den.

LÄS MER: Q8 och 11 andra glödheta storsuvar i höst 

Jag hittar avstängningsknappen

Testbilen har fyrhjulsstyrning, ett tillval för 14 000 kronor som ni verkligen ska satsa på vilket förstås gör styrningen ännu bättre.

Tyvärr är Q8 också ett exempel på när filkörningsassistenten förstör den fina känslan i ratten. Släpper jag ratten placeras bilen för nära mittlinjen och det är vingligt och oförutsägbart. Den testkurva som flera mycket billigare bilar klarade utan problem löste inte Q8 alls. Som tur är hittar jag efter lite letande knappen i mittkonsolen som stänger av funktionen helt. Så att jag och Q8 kan fortsätta att smeka och vidröra varandra med små nätta rörelser.

Motor och köregenskaper

Drivlinan är densamma som i den Audi A6 jag testkörde redan på försommaren. Då föll inte styrningen mig riktigt i smaken men jag tycker att den fungerar bättre i den här lite högre bilen. Möjligen har Audi också finjusterat den för att passa en lite mer akriv körning, A6 är mer inriktad på komfort. Fyrhjulsstyrningen är tillval – men billigare än till A6 konstigt nog – och gör att Q8 klarar sig riktigt bra i undanmanöverprovet. Att köra igenom konbanan i 75 km/tim är bra med tanke på den långa hjulbasen och något högre tyngdpunkten.

TV: Så betygsätter vi Motor och köregenskaper  

Säkerhet och förarstöd

Flera av de nyttiga förarstöden är standard men det finns några tillval som är värda att kika på. Audi. City-paketet är ett par tusenlappar billigare till Q8 än till A6 och är ett bra tillskott. Den dåliga filkörningsassistenten bidrar till att det "bara" blir fyra getingar. Som tur är går det att stänga av funktionen med en knapp. Nightvision, backkamera och den fina head-up-displayen kostar extra. 

TV: Så betygsätter vi Säkerhet och förarstöd  

Teknik och uppkoppling

48-Voltsmildhybriden fungerar verkligen bra och sänker förbrukningen en hel del, bara du kört smart. Jo, systemet är standard. Audi har också utvecklat en ny röststyrning som finns även i Q8. AdBlue sänker miljöpåverkan från diesel. Audis olika körprogram är också standard och jag gillade den snällaste körläget allra bäst. Men sen börjar det att kosta. Luftfjädring, kameror, Bang & Olufsen-ljudsystemet och 4-zons klimatanläggning – allt är tillval och gör att bilen lätt blir 50-100 000 kronor dyrare.

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling  

Design

Snygg i rätt färg – inte lika snygg i fel färg. Det är bara den stora grillen som får Q8 att sticka ut men den ska vi få se i flera bilar och det finns en risk att Q8 över tid blir lite väl anonym. Standardinredningen är också lite väl mesig och du behöver vara lite konstnärlig och välja rätt färger och material för att få till en snygg Q8. En geting flyger till för det fina baksätet och det med tanke på taklinjen så stora bagageutrymmet. Bekväma stolar gillar.

TV: Så betygsätter vi Design  

Köpa och äga

Det vimlar av stora suvar för drygt 800 000 och Audi kommer att få konkurrens från sin egen elbil e-tron, från Jaguar I-Pace och från ännu mer livsstilsbetonade suvar som Range Rover och Land Rover, Alfa Romeo och Mercedes. Att så mycket av utrustningen kostar extra betyder att frånpriset mest är ett lockpris. Q8 är cirka 200 000 kronor dyrare än en A6 som till stor del har samma tekniska plattform. Den är också dyrare än en A7 Sportback. Nej, det här är inga suvar men jag tror inte att det primärt det Q8-köparna är ute efter. 

TV: Så betygsätter vi Köpa och äga  

Totalt: 20 (av 25)

3 konkurrenter

BMW X6

Jaguar F-Pace

Range Rover Evoque